Farhad-Farsadi-n

در سال ۲۰۱۴ کل حق بیمه ایجاد شده در صنعت بیمه جهان در بخش بیمه اموال، اشیاء و مسئولیت معادل ۳۶۰.۵ میلیارد دلار بوده است که از این میان بیمه منازل مسکونی حدود ۵۴ درصد آن را تشکیل می داده است. این رشد بی سابقه از ۱۰ سال پیش به این طرف شروع شده و صاحبان خانه به فکر بیمه کردن منازل خود افتادند. از عوامل دیگر رشد وام دهندگان بودند که طبیعتا بانکها و دیگر مراکز مالی خانه داران را به خرید بیمه وادار کرده تا در صورت آتش سوزی یا خسارات دیگر بتوانند وام اختصاص داده شده را به ایشان بازگردانند. رشد بی سابقه خسارات طبیعی از آن جمله طوفان، برگشت آب فاضلاب و ترکیدگی لوله های آب هم مزید بر علت بوده تا خانه داران را به خرید بیمه ترغیب نمایدinsurance--home.

حق بیمه ها تا قبل از آن سال حدود ۳۰۰ میلیارد دلار بوده و رشد حدود ۴.۷ درصدی از سال ۲۰۱۰ به همراه تورم ۳ درصدی عامل دیگری بوده که بر انبساط این رقم افزوده است.

کشورهایی که حجم افزایش حق بیمه هایشان بیشتر از میانگین جهانی بوده عبارتند از بلژیک، استرالیا، کانادا، چین، دانمارک، فرانسه، انگلیس و آمریکا که معادل ۶.۶ درصد بیشتر بوده است.

تفسیر رقمی این تحلیل به این صورت است که در سال یاد شده حق بیمه ایجاد شده برای منازل مسکونی حدود ۱۹۵.۸ میلیارد و برای اماکن بازرگانی / تجاری / دولتی / غیر انتفاعی و سایر حدود ۱۶۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود .

در این قسمت مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به سهم کشورهای متفاوت جلب می کند تا تصویری از عملکرد آنها داشته باشید:

آمریکا در سال ۲۰۱۴ با ۱۵۰.۱ – فرانسه با ۲۲.۶ و آلمان با سهم ۲۲.۲ میلیارد دلار در مقام اول تا سوم هستند. کشورهایی که رشد بسزایی داشتند عبارتند از آرژانتین- ترکیه و فیلیپین که به ترتیب ۲۹، ۱۸ و ۱۶درصد از سال ۲۰۱۰ رشد داشتند. در میان کشورهایی که بیشترین تورم اقتصادی را داشتند چین و تایلند را می توان نام برد.

کارشناسان آمارگر و آنهایی که در بخش برنامه ریزی فعالیت دارند هدفشان رشد بیمه های تجاری و بازرگانی به صورت همگون با منازل مسکونی است و اعتقاد دارند اگر این دو هم سو حرکت کنند در صورت خسارت فاجعه آمیز می توانند جوابگوی یکدیگر باشند. پیش بینی شان برای سال ۲۰۱۸ رشد ۵ درصدی در بخش تجاری است تا به سطح معقول بیمه گری برسد. برای رسیدن به این هدف از تمامی ابزارهای بازاریابی و فروش استفاده می کنند تا بتوانند به هدفشان نایل شوند. از آن جمله آسان سازی نرخ گیری آنلاین و صدور بیمه نامه سریع برای ریسک های تجاری است.

اخیرا شرکت های بیمه در طرح مشترکی صاحبان مشاغل و حرفه های مختلف را تشویق کردند تا در زمان خرید بیمه منزل و اتومبیل شخصی اگر دارای دفتر کار یا مغازه و مرکز تجاری هستند حتما آن موارد را هم به ریسک های قابل بیمه دیگر اضافه کنند و از تخفیف خاصی بهره مند شوند. برای اطلاع از کم و کیف طرح های جدید بیمه ای با بروکر خود تماس بگیرید و از ایشان بخواهید تا با باندل کردن (ترکیب چند بیمه نامه) از تخفیف بیشتر بهره مند شوید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com