شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه بعد از ظهر نخست وزیر کانادا با نخست وزیر بزرگترین استان کشور به مدت ۳۰ دقیقه در کوئینز پارک ملاقات کرد و درباره مسائل مهمی مذاکره کردند. این اولین سفر رسمی ترودو به خارج از پایتخت بود. بر اساس گزارش رسانه ها این دو عمدتا درباره طرح تازه و اصلاحی بازنشستگی انتاریو که از مهمترین برنامه های دولت لیبرال این استان است تبادل نظر کردند. این دو همچنین درباره بحران محیط زیست، قانونی کردن ماری جوانا و چند موضوع دیگر هم صحبت کردند.

ترودو به خانم وین وعده داده که پس از تشکیل دولت، مقامات وزارت دارایی و اداره مالیات را برای کامل کردن طرح و اجرایی کردن آن به کمک دولت انتاریو بفرستد. انتاریو امید دارد برای انجام اصلاحات مورد نظرش مبلغ ۱۳۰ میلیارد دلار در ده سال از اتاوا دریافت کند.

موضع گیری کاتلین وین و پشتیبانی وی از ترودو به تحلیل ناظران تاثیر قابل توجه ای بر پیروزی بزرگ ترودو در انتخابات هفته گذشته داشته است. لیبرال ها توانستند از ۱۲۱ کرسی انتاریو ۸۰ کرسی و از جمله هر ۲۵ کرسی شهر تورنتو را به دست آورند. این کرسی ها ترودو را به دولت اکثریت رساندtrudeau--wynne.

بعد از پایان جلسه دیدار دو نخست وزیر، ترودو به پرسش های خبرنگاران پاسخی نداد. هر دو تنها گفتند که مذاکرات ثمربخش و خوب بوده است. بعدازظهر دیروز اما این دو بیانیه ای منتشر کردند که در آن آمده اتاوا و انتاریو در زمینه های مهم زیادی با هم همکاری های گسترده ای از جمله ایجاد فرصت های شغلی و فراهم آوردن زمینه های رشد اقتصادی خواهند داشت.

خانم وین و جاستین ترودو پس از پایان ملاقات خود عازم مراسم خاکسپاری کن تیلور، دیپلمات مشهور و سفیر سال های اول انقلاب اسلامی در ایران شدند.

قرار است جزئیات اجرایی طرح تازه بیمه بازنشستگی انتاریو به گونه ای آماده شود که از روز اول ژانویه ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شود.