شهروند ـ نخستین هواپیمای حامل ۱۶۳ پناهجوی سوری پنج‌شنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ در فرودگاه پیرسون تورنتو به زمین نشست.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به همراه کاتلین وین نخست وزیر استان انتاریو و چند تن دیگر از مقامات رسمی در فرودگاه به استقبال پناهجویان رفتند.

ترودو کمی قبل از استقبال از پناهجویانی که عمدتا از زنان و کودکان تشکیل می‌شدند گفت: “ما همه این روز را به خاطر خواهیم داشت.”

هواپیمای حامل پناهندگان از بیروت عازم کانادا شد و در آلمان توقف داشت. انتخاب این افراد از کمپ های پناهندگان لبنان با معرفی آژانس پناهندگی سازمان ملل و پس از مصاحبه و بررسی پرونده و سوابق متقاضیان صورت گرفته است.

سخنرانی ترودو در فرودگاه و عکس های او و کاتلین وین در حال خوش و بش با پناهجویان و توزیع پوشاک زمستانی گرم در میان آنها، در بسیاری از رسانه های جهان منعکس شد و چهره ی انساندوستانه ی کانادا را به نمایش گذاشت.

ترودو در سخنرانی اش در فرودگاه گفت: امشب، شب فوق العاده ای است نه فقط به خاطر نشان دادن یک هواپیمای پر از کانادایی های جدید، بلکه برای نشان دادن به دنیا که ما چگونه با آغوش باز از مردمی که از وضعیت فوق العاده دشوار گریخته اند، خوشامد می گوییمrefugee--toronto-S.

او همچنین به تلاش سختی که برای هفته ها و ماه ها و حتی سالها نیاز است که برای استقرار و جاافتادن این افراد در این کشور انجام شود، اشاره کرد.

ترودو که سخنرانی اش را به دو زبان انگلیسی و فرانسه ارائه می کرد، گفت: امشب آنها به عنوان پناهجو از هواپیما پیاده می شوند، اما وقتی این ترمینال را ترک می کنند دارای کارت اقامت دائم کانادا، کارت شماره بیمه اجتماعی و کارت بهداشت هستند.

این چیزی ست که ما قادریم در این کشور انجام دهیم برای اینکه ما کانادایی را براساس رنگ پوست، زبان، مذهب و پیشینه ی افراد تعریف نمی کنیم، بلکه با مجموعه ای از ارزش ها، آرمان ها، امیدها و آرزوهایی که نه فقط کانادایی ها که مردم سراسر جهان در آن سهیم اند، می شناسیم.

او در پایان از حضور داوطلبان و استقبال کنندگان سپاسگزاری کرد و این شب را شبی مهم نه فقط برای کانادا بلکه برای جهان توصیف کرد.

دولت جدید لیبرال ابتدا قصد داشت تا پایان سال ۲۰۱۵، ۲۵هزار پناهجوی سوری را وارد کشور کند، اما مشکلات تدارکاتی و طرح انتقادها و نگرانی‌های امنیتی از سرعت این امر کاست.

ترودو پیشتر گفته بود، انتخاب و پذیرش پناهندگان با کمال دقت انجام می گیرد. او در مورد حفظ امنیت به شهروندان کانادایی اطمینان داده و گفته بود، مهاجران سوریه از تروریسم فرار می کنند و به هیچ وجه تهدیدی برای امنیت ملی کانادا نیستند.

جان مک‌کالوم، وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا ابراز امیدواری کرده که تا ۳۱ دسامبر سال جاری ۱۰ هزار پناهجو وارد کشور شوند. ۱۵هزار سوری دیگر نیز قرار است تا پایان فوریه سال ۲۰۱۶ در کانادا اسکان داده شوند.

از شروع سال ۲۰۱۴ تاکنون کانادا پذیرای ۳۵۰۰ پناهجوی سوری بوده است.

برخی از جوامع در کانادا همچون ارامنه و آسوریان تعدادی از هم کیشان سوری خود را پشتیبانی کرده و برای رسیدن آنها به کانادا تلاش کرده بودند و در کانادا نیز به حمایت خود از آنها ادامه می دهند.

دومین گروه از پناهجویان وارد فرودگاه مونترال شدند و مورد استقبال فیلیپ کویارد نخست وزیر کبک، جان مک کالوم وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی، دنی کودر شهردار مونتریال و ملانی جولی وزیر میراث قرار گرفتند.