حامد اسماعیلیون: «نانت را در خون ما نزن»

منیژه حکمت: «هنوز حرف زدن نیاموختى»

صدای امریکا: در پی اظهارات اخیر شهاب حسینی بازیگر ایران و انتقاد از مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس سینمای ایران، کانون کارگردانان سینمای ایران اظهارات این بازیگر را محکوم کرد.

شهاب حسینی

کانون کارگردانان سینمای ایران، با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که شورای مرکزی این کانون «هرگونه بی‌احترامی، اتهام و اظهارات ناشایست، نسبت به تنها یک ابراز عقیده و نظر شخصی، آن‌هم از سوی مسعود کیمیایی، فیلمساز برجسته موج نوی سینمای ایران را شدیدا محکوم می‌کند.»

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران همچنین از این که تربیون جشنواره فجر «این چنین جولانگاه تخریب هنرمندان شده» ابراز تاسف کرده است. مسعود کیمیایی پس از اعلام سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک سپاه گفت که از حضور در جشنواره فیلم فجر خودداری می کند.

شهاب حسینی، تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «شین»، روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه در نشست خبری فیلم خود، به‌شدت از مسعود کیمیایی و سایر کسانی که جشنواره فیلم فجر را تحریم کرده‌اند، انتقاد کرد.

تهمینه میلانی

اظهارات تند این بازیگر واکنش های بسیاری را در پی داشته است از جمله منیژه حکمت، کارگردان سرشناس ایرانی که در صفحه اینستاگرام و توئیتر خود مطلبی را با عنوان «آقای شهاب حسینی نیاموختی» منتشر کرد.

او با اشاره به ویدئوی کوتاهی که مسعود کیمیایی پیش از جشنواره منتشر کرد، ادامه داد: «کافى است فیلم پرخاش‌هاى خود را با کلام غم‌آلود ولى آرام و متواضعانه استاد مقایسه کنى تا بفهمى که تکفیر نمی‌کند براى دیگران تکلیف معین نمی‌کند، ادعاى هنر ندارد و احساس نمی‌کند قیم همه مردم است، فقط غمگین است و نمی‌خواهد در جشنواره شرکت کند. یک بار دیگر فیلم را ببین تا بدانى کدام مبلغ نفرت و نفاق است و کدام نشان نجابت است و آرامش و مردم ما به کدام بیشتر نیاز دارند.»

او در این باره نوشت: «سئوالى که برایم پیش آمده این است که آیا حرف دل مردم که قرار است شهاب حسینى از تریبون جشنواره فجر فریاد بزند تا آنها در خیابان هزینه ندهند چیست؟ حمله به یک فیلمساز پیشکسوت و تخریب کارنامه انکار ناپذیر او؟ همه درد مردم در این ایام این بوده است.»

حکمت در پایان نوشت: «هنوز عمر چندانى بر شما نگذشته که نتوانى بیاموزى، لازم نیست دور دنیا را بگردى همین جا دو زانوى ادب نزد استاد بزن و بیاموز.»

همچنین حامد اسماعیلیون یکی از کسانی که همسر و دخترش را در هواپیمای ساقط شده اوکراینی از سوی سپاه از دست داده است نیز در واکنش به بخشی از حرف‌های شهاب حسینی درباره قربانیان این هواپیما، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «نانَت را در خونِ ما نزن رفیق! ما خودمان راه سوگواری را بلدیم.»

حامد اسماعیلیون

پس از وقایع اعتراضات آبان ماه و سرنگونی هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن شد، بسیاری از هنرمندان اقدام به تحریم جشنواره حکومتی فجر کردند اما در آن زمان نیز شهاب حسینی با انتشار پستی از تحریم این جشنواره انتقاد کرده بود.ماجرایی که انتقادهای بسیاری را در پی داشت.

همچنین در پی انصراف‌ هنرمندان از این جشنواره حکومتی فشارهای امنیتی نیز افزایش یافت به طوری که یک نماینده مجلس ایران اعلام کرده بود او و تعدادی دیگر طرحی را برای «محرومیت» هنرمندان معترض و انصراف دهنده از جشنواره‌های فجر به مجلس ارائه خواهند کرد.

پیشتر گزارش شده بود که سه گروه تئاتر در مشهد که اولین گروه‌های انصراف دهنده از جشنواره فجر بوده‌اند، بازداشت شدند و پس از آن بیانیه‌ای را در رابطه با بازگشت به این جشنواره منتشر کرده‌اند.