به گزارش جامعه ی جهانی بهائی هفت مدیر جامعه بهائیان ایران که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند روز ۲۲ خرداد برای حضور در چهارمین جلسه دادگاه فراخوانده شده‌اند.

این روز مصادف با نخستین سالگرد انتخابات مورد اعتراض ریاست جمهوری در سال گذشته و روز اقدام بین‌المللی برای جلب توجه جهانیان به نقض حقوق بشر در ایران است.

محاکمه این هفت نفر روز ۲۲ دی‌ ۱۳۸۸ پس از ۲۰ ماه که آنها را بدون هیچ اتهامی در زندان نگه داشته بودند آغاز شد.

در اولین جلسه دادگاه که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ایران برگزار شد بهائیان تمام اتهامات وارده از جمله جاسوسی، فعالیت تبلیغی علیه نظام اسلامی و “افساد فی الارض” را مطلقاً رد کردند.

دومین جلسه دادگاه در ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ بیشتر صرف رسیدگی به روند اجرائی دادگاه شد.

سومین جلسه دادگاه در روز ۴ اردیبهشت که گفته شده بود غیرعلنی خواهد بود پس از آن که زندانیان  ـ در مشورت با وکلایشان ـ  در اعتراض به حضور افراد غیر مسئول در دادگاه از مشارکت در جریان محاکمه خودداری کردند تعطیل شد.

دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در مقر سازمان ملل در ژنو گفت: «حضور تماشاگرها از جمله یک گروه فیلمبرداری در یک محاکمه‌ به اصطلاح غیرعلنی که حتی به خانواده‌های زندانیان اجازه حضور داده نشده قابل قبول نیست. اگر دادگاه علنی و مطابق موازین بین‌المللی برگزار می شد اعتراضی نبود.»

خانم علائی افزود: «در جلساتی که تا به حال برگزار شده هیچ مدرکی دال بر تخلف این افراد ارائه نشده است. همچنان که وکلای آنها گفته‌اند، آنها کاملاً بیگناه‌اند و فقط به خاطر اعتقادات مذهبی‌شان مورد آزار قرار دارند. حکومت ایران باید بداند که جهانیان رفتارهایش علیه شهروندان بیگناه این کشور را تحت نظر دارند.»

او ادامه داد: «ما همچنان خواستار آزادی فوری آنها هستیم. اما اگر این کار هم نشدنی‌ است این هفت نفر باید ـ حداقل ـ به قید ضمانت تا برگزاری یک دادگاه عادلانه آزاد شوند.»

این هفت نفر عبارتند از فریبا کمال آبادى، جمال الدین خانجانى، عفیف نعیمى، سعید رضائى، مهوش ثابت، بهروز توکلى و وحید تیزفهم. آنها پیش از دستگیری به امور اولیه اجتماعی و معنوی جامعه ۳۰۰۰۰۰ نفره بهائیان ایران رسیدگی می‌کردند. خانم ثابت در ١۴ اسفند ١٣٨۶ و دیگران در ٢۵ اردیبهشت ١٣٨٧ دستگیر شده اند.

در حال حاضر ۳۵ بهائی در ایران زندانی هستند.