طبیعت لعل ساز/ لعل تراشیده باز

لعل تراشیده را/ به حقه پوشیده باز

به حقه پوشیده را/ بنام نامند نار

                                     “نعیم اصفهانی”

انار از میوه های شب یلدا است کمی بیشتر درباره اش بدانیم:

انار درخت بومی ایران و مناطق مجاور آن است. ایران بزرگترین تولیدکننده انار در جهان است و سالانه ۷۰۰ هزار تن محصول تولید می کند. در حدود ۲۰ نوع مختلف انار در دنیا وجود دارد.

انار سرشار از ویتامین های B6 – B5 -B3 -B2 -B1 و ویتامین C و مواد معدنی مانند سدیم، فسفر، آهن، منیزیم، مس و پتاسیم و همچنین مواد قندی مثل ساکاروز، گلوکز، فروکتوز و اسید سالیک و اسید سیتریک است، از پوست میوه انار در داروسازی استفاده می شود و خاصیت ضد توموری دارد.

مطالعات علمی درباره انارpomogeranade

بیماری های قلبی عروقی: مطالعات کلینیکی نشان داده که مصرف مرتب آب انار از عواملی که باعث تولید بعضی از بیماری های قلبی می شوند جلوگیری می کند.

یک مطالعه کلینیکی نشان داده که مصرف مرتب آب انار باعث کم شدن آنژیواسکلروز می شود (یعنی رگ های بسته را نسبتا باز می کند) و باعث بهتر شدن جریان خون در رگ ها و کم شدن کلسترول بد می شود.

سرطان: مطالعات نشان داده که آب انار و رب انار می تواند از پیشرفت بعضی سرطان ها جلوگیری کند مثل سرطان پروستات، روده بزرگ و پستان. در نزد بیمارانی که از سرطان پروستات رنج می برند مصرف روزانه آب انار از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری و مقاومت لیپیدها را در مقابل اکسیداسیون بالا می برد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که آب انار صبح و قبل از صبحانه نوشیده شود.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که آب انار از افزایش آنزیم هایی که سبب ابتلا به التهاب مفاصل و از بین رفتن غضروف ها می شوند جلوگیری و دردهای مفصلی را کم تر می کند.

مشکلات عصبی: مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که آب انار خاصیت حفاظت از اعصاب را دارد، از مغز در مقابل صدمات مغزی هنگام تولد محافظت می کند و دارای آثار مفید روی مشکلات عصبی بیماری الزایمر است.

خواص دیگر: مطالعات اولیه نشان داده که انار احتمالا دارای خواص انتی انفلاماتوار ـ آنتی باکترین و آنتی ویرال می باشد.