rasht--carnaval-1

کارناوال تئاتر رشت با حضور ۵۰ گروه نمایشی، عصر شنبه ۱۲ دی ماه از سبزه میدان تا بلدیه این شهر به اجرای نمایش پرداختند.

به گفته طراح و دبیر برگزاری کارناوال تئاتر، این کارناوال نمایشی به همت سازمان فرهنگی شهرداری رشت و با هدف بروز قابلیت‌های نمایشی استان برگزارشده است.

رضا حقی در حاشیه برگزاری این کارناوال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نمایش‌هایی که اجرا می‌شود در گونه‌های مختلف نمایشی از جمله نمایش خیابانی، آیینی، سنتی، شورایی، تاتر نامرئی، سیاهبازی، نقالی، پارکور، تعزیه(شاهزاده ابراهیم)، نمایش مدرن، پانتومیم، فیزیکال، پرفورمنس، فرم، نمایش کودک، دلقک و … است و تلاش شده از صفر تا صد تئاتر رشت در این کارناوال حضور داشته باشند.

rasht-carnival-S

وی با بیان اینکه رشت یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد اما امسال پنج نمایشنامه از رشت در تئاتر بین‌المللی فجر حضور دارد، اظهار کرد: به گواه منابع موجود، نخستین تماشاخانه کشور در رشت دایر شد و امروز این شهر فاقد فرهنگسرا است.

او که دانش‌آموخته و مدرس تئاتر است، می گوید: کارناوال تئاتر رشت با حضور ۵۰ گروه نمایشی از سبزه‌میدان تا خانه فرهنگ و هنر رشت با هدف تبدیل این شهر به پایتخت تئاتر ایران برگزار شده است.

حقی ادامه داد:

 پنجاه گروه نمایشی این کارناوال، همزمان با اعلام حکم مرکز استان گیلان شدن شهر رشت به وسیله یک گروه نمایشی که ابلاغی را به شکل نمادین از زمان شاه‌عباس صفوی می‌خوانند، با سوت خود این واقعه را به شهروندان رشت تبریک می‌گویند.

هفده نمایش را سازمان مدیریت پسماندها، هشت نمایش را سازمان فرهنگی – ورزشی و بقیه را خانه تئاتر، آموزشگاه‌های هنری سرپرستی خواهند کرد.

کارگردانی نمایش‌های این کارناوال نمایشی را فرهاد پاک‌سرشت، حسین سرپرست، کیوان خسرومرادی، علی حلوی، امیر حامد، مجید پتکی، مهرداد محب‌علیزاده، علیرضا کوشک‌جلالی، مهدی یوسفی‌زاده، رضا میرمعنوی، علیرضا پارسی، حسین رفعتی، مصطفی غلامی، ابوذر آستانی، مسلم خردمند، هومن میرمعنوی، محمد تجدد، ابراهیم حسن‌زاد، میثم موسوی، محمد رسائلی، پریسا قاسمی، مجید پرکار، محمد پورجعفری، سارا نیک‌طبیعت، حمید علیزاده، مجتبی قربانی، امیر یرخوشحال، اسماعیل لاله‌زاده، مریم خانزاده و دهقان به عهده دارند.

دوازدهم دی‌ماه، روز رشت نامگذاری شده است و این کارناوال تئاتر، به همین مناسبت به اجرا درآمد.