خبرگزاری هرانا گزارشی داده است از وضعیت زندان کارون اهواز به همراه اسامی تعدادی از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی آن و وعده داده که این گزارش به زودی تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندان کارون واقع در منطقه ی سپیدار حدود ۴۵۰۰ زندانی را در خود جای داده است. زندان دارای ۱۲ بند است که بزرگترین آن بند ۵ و مخصوص زندانیانی است که متادون مصرف می‌کنند و دارای ۱۵ اتاق است و جمعیت آن به ۱۲۰۰ نفر می‌رسد.

کوچکترین بند آن که مربوط به خدمات است، بند ۲ است که نزدیک به ۱۰۰ زندانی را در خود جای داده و مخصوص زندانیانی است که به امور خدماتی در زندان مشغول هستند.

این زندان فاقد هرگونه امکانات تحصیلی و ورزشی و بهداشتی بوده و ورود هرگونه کتاب و روزنامه و مجلات به دستور حفاظت و رئیس زندان برای زندانیان ممنوع است.

اتاق های هر بند با مساحت کم دارای چند تخت سه طبقه است که به دلیل تعداد بالای زندانیان، تمامی اتاق ها دارای کف‌خواب است و تعداد زندانیان هر اتاق تا سه برابر ظرفیت آن می رسد که همین امر موجب کف خوابی تعداد زیادی از زندانیان در کف اتاق ها و نیز در سالن های داخل بند شده استkaroon-prison.

بهداری زندان تنها دارای یک اتاق است و تنها یک پزشک در آن حضور دارد و برخورد آنان با زندانیان عموما توهین‌آمیز است و گاه زندانیان را مورد تنبیه فیزیکی قرار می دهند و همین امر باعث شده زندانیان در موارد ضروری به بهداری مراجعه کنند و اصول بهداشتی نیز در آن رعایت نمی شود.

همچنین ده ها تن از زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی در بند ۸ نگهداری می شوند و این بند دارای ۶ اتاق است که هر اتاق شامل یک تخت ۳ طبقه است و در میان آنها اتاق های ۳، ۴ و ۶ متعلق به زندانیان سیاسی و دیگر اتاق ها متعلق به زندانیان عادی است.

بند هشت زندان کارون زیر نظر مستقیم حفاظت اطلاعات زندان است که امکان برگزاری کلاس های عمومی و جلسات میان زندانیان سیاسی را ممنوع کرده اند و فاقد هرگونه امکانات آموزشی و ورزشی و تحصیلی است.

زندانیان اهل تسنن نیز از برگزاری جلسات مذهبی منع شده اند و ورود هر گونه کتاب برای آنان نیز ممنوع است.

در این بندها باجه تلفن موجود است که آن هم در اتاق نگهبان قرار داد و زندانیان باید در حضور نگهبان صحبت کند.

توالت زندان به شدت نامطلوب و بی کیفیت است و همچنین در صورت خراب شدن شیرها، لوله ها، سطل زباله و … زندانیان مجبور به پرداخت هزینه برای تعمیر آن هستند و در غیر این صورت هیچ اقدامی جهت تعمیر و یا تعویض آنها از جانب زندان صورت نمی گیرد.

مواد مخدر به صورت فراوان در زندان موجود است. به دلیل ازدحام جمعیت از جمله بندهای ۶،۵،۴،۳،۲ که فضای داخلی آن محدود است، زندانیان علیرغم گرما و سرما به دلیل کمبود فضا در این سالن، در حیاط می خوابند.

گفتنی است پس از نامه‌ی ضیاء نبوی، زندانی سابق زندان کارون اهواز درباره شرایط اسفناک این زندان، زندانیان سیاسی امنیتی این زندان به زندان دیگری منتقل شدند ولی پس از مدت کوتاهی مجددا به این زندان بازگشتند.

مسئولان سازمان زندان ها گفته اند که در حال بستن و جابجایی زندان کارون اهواز اند.

اسامی تعدادی از زندانیان سیاسی ـ امنیتی زندان اهواز به همراه حکم قضایی پرونده که به مرور تکمیل می‌شود:

۱. ناظم بریهی، حبس ابد

۲. عبدالزهرا هلیجی، حبس ابد

۳. عبدالامام زایری، حبس ابد

۴. یحیی ناصری، حبس ابد

۵. سیدمختار آلبوشوکه، حبس ابد

۶. سید جابر آلبوشوکه، حبس ابد

۷. محمدعلی عموری، حبس ابد

۸. حسن عبیات، اعدام

۹. جلیل سواعدی، اعدام

۱۰. جاسم سواعدی، اعدام

۱۱. خالد عبیداوی، اعدام

۱۲. رضا رفیع پور، اعدام

۱۳. کاظم خوش نمک، ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید

۱۴. سیدضیا مرادی پور، ۱۰ سال حبس تعزیری

۱۵. محسن هاشمی، ۱۵ سال حبس تعزیری

۱۶. امیر معاوی، ۳۰ سال حبس تعزیری

۱۷. سخی ریگی، ۲۰ سال حبس تعزیری

۱۸. مسعود دغاغله، نامشخص