شهروند- علی شریفیان: احداث خط لوله غرب به شرق که قرار است نفت را از آلبرتا در غرب کشور به سنت جان به پالایشگاه های ساسکاچوان برساند، از چندی پیش با مخالفت دنی کودر، شهردار مونترال دچار مشکل شد.

کودر به عنوان شهردار مونترال و از سوی شهرداری های ۸۲ شهر دیگر کبک به علت مشکلات محیط زیستی که خطوط لوله حمل نفت احتمالا ایجاد می کند، مخالفت می کرد. در واقع از زمانی که در دوران استفن هارپر فکر احداث این خط لوله غرب به شرق مطرح شد، کودر مخالفت خود را اعلام کردcoder--trudeau.

این در حالی است که وضعیت اقتصادی به گونه ای است که می تواند هم به آلبرتا و انتاریو و هم به کبک و از همه مهمتر هم به ساسکاچوان منافع زیادی برساند. کمترین این نفع ایجاد صدها فرصت شغلی است.

ریچل نوتلی و کاتلین وین نخست وزیران آلبرتا و انتاریو هفته پیش پس از مذاکره ای در یک کنفرانس خبری به اعتراض کودر انتقاد کردند. ناهید ننشی، شهردار محبوب کالگری به صراحت گفت که کودر اشتباه می کند.

با این ترتیب حل مشکل بر شانه ترودو افتاد. ترودو که تازه از سفر آمده و با گشایش بهاره مجلس برنامه فشرده ای دارد وعده داد که این مشکل را حل خواهد کرد. او روز سه شنبه در اولین سفر رسمی خود به مونترال با کودر به مذاکره نشست. پس از مذاکره، کودر لحن ملایم تری پیدا کرد. در کنفرانس خبری گفته شد، بررسی لازم به لحاظ زیست محیطی با دقت بیشتر انجام و پس از آن این خط لوله احداث خواهد شد. ترودو و کودر درباره مسائل دیگر از جمله استقرار پناهندگان سوری هم با هم سخن گفته اند.