کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: عده ای از ایرانیان ساکن تورنتو در روز دوشنبه ۷جون از ساعت ۶ بعداز ظهر در مرکز اصلی شهر تجمع و راهپیمایی کرده و از سازمان ملل متحد خواستند نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و برای بهبود وضعیت حقوق بشر دست به اقدامی فوری بزند

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی از تورنتو، بر اساس دعوت نهادهای مدنی، حقوق بشری و دانشجویی، ایرانیان ساکن تورنتو از ساعت ۶ بعدازظهر روز دوشنبه در مرکز اصلی شهر در میدان دانداس تجمع کرده و سپس به مدت نیم ساعت تا برابر ساختمان کانال تلویزیونی سی بی سی راهپیمایی کردند. در طول این راهپیمائی، شعارهایی در مورد آزادی زندانیان سیاسی، توقف اعدام و شکنجه و نیز تحقق دمکراسی، سکولاریزم، حقوق بشر و آزادی در ایران سر داده شد.

همچنین حاضران با سر دادن شعار از کانادایی ها درخواست حمایت کردند. بسیاری از اهالی تورنتو با دقت راهپیمائی کنندگان را زیر نظر گرفته بودند و با تکان دادن دست اعلام همبستگی می کردند.

پس از آنکه معترضان به نقض حقوق بشر و اجرای احکام اعدام و سنگسار در ایران به روبروی ساختمان سی بی سی رسیدند از این شبکه خبری خواستار انعکاس خواسته های ایرانیان شدند. همچنین اردشیر زارع زاده دبیر کل کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و لیلی پورزند فعال حقوق بشر به سخنرانی پرداخته و در طی سخنان خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند تا چشمان خود را به نقض حقوق بشر در ایران نبندد و رژیم اسلامی را به دلیل سرکوب آزادیها و حقوق مردم محکوم کند.

این برنامه همزمان با نشست شورای حقوق  بشر سازمان ملل برگزار شد تا اعتراض خود را زدوبندهای پشت پرده در شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان دهد و خواستار برخورد اساسی سازمان ملل متحد با رژیم ایران شود.

 این برنامه مورد حمایت گروههایی از جمله کمیته همبستگی با مردم ایران، انجمن سکولارهای سبز در تورنتو، جبهه متحد دانشجویی در کانادا ، دفتر برون مرزی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و سایت حقوق بشری “فارسی به انگلیسی”قرار داشت. 

 

در پایان این برنامه، قطعنامه ای به زبان انگلیسی خوانده شد که متن فارسی آن در پی می آید.

قطعنامه 

ما جمعی از دانشجویان، مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی ایرانی ساکن تورنتو و حومه، فارغ از هر گرایش سیاسی و فکری، امروز در برابر ساختمان سی بی سی، جمع شده ایم تا ضمن اعلام همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران و مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران، و همچنین محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی ایران، خواسته هایمان را به گوش سازمان ملل متحد برسانیم.

ما از سازمان ملل متحد می خواهیم:

گزارشگرهای موضوعی را برای ثبت نقض حقوق بشر به ایران اعزام کند.

برای آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران کوشش کند.

سنگسار، اعدام کودکان و اعدام زندانیان سیاسی را محکوم کرده و برای ریشه کن کردن اعدام و سنگسار تلاش کند.

برای اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران با ایرانیان همراه شود.

ما همچنین از سازمان ملل متحد می خواهیم از استقرار یک نظام سکولار دمکرات در ایران پشتیبانی کند و نقض حقوق بشر در ایران در زدوبندهای سیاسی نادیده نگیرد. همانطور که گزارشگر ویژه سازمان ملل، فیلیپ آلستون، در پایان کار ۶ ساله خود در روز جمعه ۱۱ جون گفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به گزارش های او در مورد اعدام ها در ایران توجه نکرده است و با برخوردهای گزینشی در مورد نقض حقوق بشر در دنیا، اعتبار حرفه ای خود را زیر سئوال برده است. از این رو، در آستانه جلسه تکمیلی بررسی پرونده نقض حقوق بشر ایران در روز ۱۰ جون،  ما از شورای حقوق بشر می خواهیم به دروغ های نمانیدگان جمهوری اسلامی تکیه نکند و در عوض به دنبال راهکارهای عملی اجرای کامل حقوق بشر در ایران  باشد.