رادیو زمانه ـ رسانه‌های بلژیک صبح چهارشنبه خبر دستگیری نجیم الشعراوی، مظنون اصلی انفجارهای فرودگاه بروکسل را منتشر کردند، اما ساعاتی بعد پلیس این کشور خبر را تکذیب کرد.

روزنامه «دِرنیِر اُر» (DH) بلژیک صبح روز چهارشنبه ۲۳ مارس / ۴ فروردین خبر داد نجیم الشعراوی در منطقه اندرلشت بروکسل دستگیر شده است، اما همین روزنامه به نقل از پلیس ساعاتی بعد آن را تکذیب کرد.

روز سه‌شنبه ۲۲ مارس / ۳ فروردین سه انفجار مهیب در بروکسل رخ داد که منجر به کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر و مجروح شدن ۲۰۰ نفر شد. دو انفجار در فرودگاه زاونتم بروکسل و یک انفجار در ایستگاه مترو نزدیک به دفاتر اتحادیه اروپا رخ داد. گروه «دولت اسلامی» مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت

عکس دوربین های فرودگاه از مظنونان بمب گذاری  دو فرد مشکی پوش برادر بوده اند و گفته می شود در عملیات انتحاری کشته شدند. فرد سفید پوش همچنان فراری است

عکس دوربین های فرودگاه از مظنونان بمب گذاری
دو فرد مشکی پوش برادر بوده اند و گفته می شود در عملیات انتحاری کشته شدند. فرد سفید پوش همچنان فراری است

.

بنا به گزارش «دِرنیِر اُر» مرد سوم در سال ۲۰۱۳ از سوریه به اروپا آمده و از چهارم دسامبر سال گذشته تحت تعقیب بوده است.

او در کنار تروریست دستگیرشده، صلاح عبدالسلام، در آغاز ماه سپتامبر گذشته با نام جعلی در مرز اتریش ـ مجارستان کنترل شده بود.

مظنون سوم همچنین با نام جعلی خانه‌ای در «اُوُله» واقع در منطقه «نامور» در مرکز بلژیک اجاره کرده بود. در این خانه بود که عملیات تروریستی پاریس سازماندهی شد.

یکی از برادران شناسایی‌شده نیز با هویت جعلی آپارتمانی در بخش «فوره» بروکسل اجاره کرده بود که گفته می‌شود همان آپارتمانی است که پلیس در روز سه‌شنبه هفته گذشته مورد بازرسی قرار داده و در پی آن تیراندازی صورت گرفته بود. یکی از تروریست‌ها در جریان این تیراندازی کشته شد و دو نفر متواری شدند.

بر اساس اطلاعات روزنامه لیبراسیون فرانسه دو برادرِ عامل انفجارهای انتحاری فرودگاه بروکسل در تیراندازی‌های ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ با نیروهای پلیس شرکت داشتند. یکی از برادران نیز پیش از این محکومیت قضایی داشته است و در سال ۲۰۱۰ پس از یک سرقت با کلاشنیکف به سوی پلیس آتش گشوده بود.

مقامات بلژیکی هنوز این مجموعه اطلاعات را تأیید نکرده‌اندbrussel-S.

دی.ان.ای نجیم الشعراوی ۲۵ ساله در جریان انفجارهای روز گذشته بر ماده منفجره‌ای یافت شده است که در ترورهای ۱۳ نوامبر پاریس در سال گذشته نیز از آن استفاده شده بود. او در سال ۲۰۱۳ از سوریه به اروپا آمده و از چهارم دسامبر سال گذشته تحت تعقیب بوده است.

الشعراوی در کنار تروریست دستگیرشده، صلاح عبدالسلام و یکی دیگر از تروریست‌ها به نام محمد بلقاید در آغاز ماه سپتامبر گذشته با نام جعلی «صوفیان کیال» در مرز اتریش ـ مجارستان کنترل شده بود. محمد بلقاید در جریان تیراندازی‌های روز سه‌شنبه ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ کشته شد و صلاح عبدالسلام نیز روز جمعه ۱۸ مارس / ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ دستگیر شد.

الشعراوی متولد ۱۸ مه سال ۱۹۹۱ (۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۰) در منطقه اسخاربیک بروکسل است. او جزو اولین گروه‌های جهادی بروکسل است که در آغاز ماه دسامبر ۲۰۱۲ شکل گرفت. «ابو اردیس» نام مستعار او در این گروه بود که در محاکمات یک گروه بازگشته از سوریه فاش شد. قرار است در ماه مه نتیجه این محاکمات اعلام شود.

دادستان برای او تقاضای ۱۵ سال زندان به اتهام عضو کردن چندین نفر در داعش کرده بود.

دو تروریست انتحاری دیگر در انفجارهای روز سه‌شنبه فرودگاه بروکسل خالد و ابراهیم البکروی نام داشتند و برادر بودند.

این دو برادر پیش از این پرونده جنایی داشتند. خالد البکروی برادر کوچکتر که ۲۷ سال سن داشت در سال ۲۰۱۱ به اتهام ماشین‌دزدی و حمل سلاح به پنج سال زندان متهم شده بود. ابراهیم، ۳۰ ساله نیز در سال ۲۰۱۰ به‌هنگام سرقت با کلاشنیکف به سوی مأمور پلیس شلیک کرده و به ۹ سال زندان محکوم شده بود.