قدیما که نماز جمعه ای در کار نبود، جمعه ها شدیدا سوت و کور بود. تا جایی که زنده یاد فرهاد نیز فریادش از دست جمعه به آسمان بلند بود و می خواند: جمعه‌ها خون جای بارون می چکه.

اما از وقتی نماز دشمن شکنِ جمعه علم شده و علم‌الهدی هر هفته خطبه های شیرین می خواند، جمعه ها چنان شاد و مفرح شده که اگر خدابیامرز فرهاد زنده بود، می خواند: جمعه ها نون جای بارون می چکه. علم الهدی که تا قبل از اختراع نماز جمعه به جهل الهدی معروف بود و کنار سقاخانه ی ابلفضل، زوّارِ ضامنِ آهو را تلکه می کرد، این روزها صاحب علم و کتل شده و به دلیل خوش حسابی با مقامات “ذی سلاح” دو دانگ از آستان قدس رهبری را انداخته اند پشت قباله اش، گفته اند: کسی که مالِ مردم را می‌خورد، مرتکب گناهی شده است که فقط خودش را منحرف می‌کند، در حالی که آن زن و دختر بی حجابی که آرایش کرده و با موی پریشان ظاهر می شود، علاوه بر اینکه خودش گناه کرده، حداقل ایمان ۱۰۰ نفر دیگر را می رباید، از این‌رو بی حجابی از بدترین گناهان است.

خدایی اش حق با علم الهدی است چون دستگاه عریض و طویل روحانیت با خداتومن بودجه و امامان جمعه ای که جمعه ها توی شهرها ویراژ می دهند و برای رسیدن به شهادت طلبی در بیت رهبری از همکدیگر سبقت می گیرند، سی و هفت سال است هرچه زور می زنند نتوانسته اند ایمان ۱۰ نفر را بربایند آنوقت دخترخانمی با شل و سفت کردن یک روسری ناقابل که با توسری بر سرش سفت شده، می تواند ایمان صدها نفر را ایکی ثانیه برباید و باعث شود دشمن نابکار به ناکارآمدی روحانیت مبارز بخندد.

***

مدارس فرسوده است یا…

teacher--khash

مرتضی رئیسی؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس که دو سه سالی است به خاطر خدمت به خلق خدا شغل پردرآمد مداحی و نوحه خوانی را رها کرده و به ریاست رسیده در گفت‌وگویی با خبرگزاری فله ای غلام نیوز، در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ دیوار فرسوده مدرسه شهر خاش در استان سیستان بلوچستان موجب مرگ معلم فداکار شده، گفته: مدرسه فرسوده نبوده. نامبرده در حالی که عکس مدرسه البرز تهران را به خبرنگار غلام نیوز نشان می داد اضافه کرده: نه خداییش به قیافه این مدرسه می خورد فرسوده باشد؟

خبرنگار غلام نیوز که به خاطر محکم کاری مرتب تاکید می کرده که سوالش از سرِغرض ورزی نیست از جناب رئیسی پرسیده: اینکه عکس مدرسه البرز تهران است. و ایشان پاسخ داده: مدرسه شهرستان خاش هم دقیقا کپی نقشه مدرسه البرز تهران است، اما فقط مصالح ساختمانی اش فرق می کرده. مدرسه البرز را با تیرآهن و بتن آرمه ساخته اند اما در خاش به دلیل اقتصاد مقاومتی از مصالح بومی مثل چوب و برگ درخت خرما و خشت و گِل آرام بخش استفاده شده.

خبرنگار مادرمرده که سند منزل پدرش را به آقای معاون نشان می داده، مجددا پرسیده: حق با شماست چون موریانه هم حریف چوب و برگ درخت نخل نمی شود ولی بفرمایید این وسط چی فرسوده بوده که سقف نانجیب بر سر معلم و دانش آموزان فرود آمده؟ جناب معاون در حالی که سند خانه پدری غلام نیوز را ورانداز می کرده جواب داده: در مناطق محروم سیستم آموزشی کلا تنبل و فرسوده است و زیر فشار درس و مشق غش می کند و باعث می شود سقف مدارس به سجده بیفتند، مثلا در جاهایی از میهن اسلامی که از آغل گوسفندان به جای مدرسه استفاده می شود، تا گوسفندان در آغل تشریف دارند سقف آغل، ببخشید سقف مدرسه، به رکوع هم نمی رود، اما به محض اینکه گوسفندان را جهت صرف چمن از مدرسه بیرون می کنند و کلاس درس تشکیل می شود، سقف آغل به سجده می افتد. و خطاب به خبرنگار بیچاره گفته: تو هم بیشتر از این افکار عمومی را تشویش نکن چون سندخانه ی پدرت بجای منگوله، زنگوله دار است و ممکن است بروی در آغل خدمت بکنی.

***

نامه کروبی و دلایل حذف منتخب مردم اصفهان خانم مینو خالقی

minoo-khaleghi

مهدی کروبی با فرستادن نامه ای از حصر نوشته اند: “دادگاهم را علنی برگزار کنید تا بگویم نانجیب کیست”. گیریم که هفتاد و سه قوه از هفتاد قوه حاکمیت رضایت بدهند آقای کروبی علنا محاکمه شود، اما عمرا اجازه نخواهند داد ایشان بیایند و بگویند کی نجیب است و چه کسی نانجیب. چرا که طبق اصول مصرحه قانون اساسی و الباقی قوانین غیراساسی، تشخیص نجیب از نانجیب به عهده فرد خاصی است. و یکی از وظایف مهم ایشان این است که تشخیص دهند چه کسی نجیب است و لایق دریافت پست و مقام می باشد و چه اشخاصی در خدمت دژمن می باشند. و همانطور که درجه بصیرت اشخاص را خودش تعیین می کند، میزان نجابت کلیه آحاد مملکت اعم از شخصی و حوزوی نیز، در حوزه اختیار وی می باشد.

شورای نگهبان به وزارت کشور گفته در مورد منتخب مردم اصفهان خانم مینو خالقی، چیزهایی می دانیم که شما نمی دانید بنابراین نگذارید دهان جنتی باز شود. وزارت کشور گفته: خب به ما هم بگویید تا بدانیم چه خبر است؟ شورای نگهبان پاسخ داده: شما دهان لق هستید و ممکن است مردم را در جریان بگذارید ولی دربسته می گوییم که ایشان دو بار به خارج مسافرت کرده و به ما نگفته که رفته خارج و آنجا چی خورده و چی پوشیده.

وزارت کشور جواب داده: لابد با اجازه پدرشان بوده. سخنگوی شورا گفته: خوشبختانه پدر ایشان هم رد صلاحیت شده. وزارت کشور جوابیه داده که پدر ایشان اصلا کاندید نبوده. جناب شورا با پوزخند گفته: اگر کاندید بودند که به جرم تبانی و کمک به سفر محرمانه دخترشان به خارج از کشور بدون اطلاع مقامات “ذی سلاح” دستگیر می شدند، و اضافه کرده اند: بابای نام برده تا اطلاع ثانوی صلاحیت پدر بودن ندارد.

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com