بخش دوم

در شماره قبل مطرح شد که بسیار از مشکلات عاطفی به دلیل بودن و ادامه رابطه های سمی است. شناخت ویژگی های این نوع رابطه ها به ما کمک می کند که با حفاظت از خود و یا دوری گزینی از این رابطه ها از آسیب های آن در امان بمانیم.

 

ادامه علایم رابطه های سمی

۱۶- نمی تواند خود را جای شما بگذارد و احساس همدلی با کسی ندارد. هرگز نمی توانید به او بفهمانید که اگر شما هم مثل او رفتار می کردید او چه احساسی می داشت چون اصولا فاقد هر نوع حس همدلی است.

۱۷- دایم در حال جر و بحث در مورد همسر یا یار قبلی او هستید. اسم های آنها را می دانید همه چیز را در مورد رابطه هایش می دانید و این موضوع بحثها و درگیری های دایم شما است.

۱۸- نیاز دارید که اصول اولیه احترام و روابط انسانی را برای او توضیح دهید و برای او روشن کنید که یک فرد بالغ چه ویژگی هایی دارد. این در حالی است که افراد عادی نیازی به این توضیحات مداوم ندارند و به طور خودکار این اصول را رعایت می کنند.

۱۹- روی نقاط ضعف شما انگشت می گذارد و آنها را بزرگ می کند در حالی که ایرادات خود را نادیده می گیرد. اگر کمی دیر کنید هرگز فراموش نمی کند ولی اگر خودش دو ساعت هم دیر بیاید از نظر او اشکالی ندارد. اگر کوچکترین ایرادی به او بگیرید به سرعت بحث را عوض کرده و با انتقاد از شما، پشیمانتان می کند.

۲۰- به طور ناگهانی از شما خسته می شود. با سکوت و رفتارهای آزاردهنده نشان می دهد که شما آنچنان هم در رابطه پر شور نیستید و او را خسته می کنید.

۲۱- در موقعیت های مختلف چهره های متفاوت از خود نشان می دهد. دایم ماسک به چهره دارد به طوری که گاهی احساس می کنید که این فرد را نمی شناسید.گاهی اوقات هم نقش های خود را در رابطه با شما قاطی می کند.

۲۲- در گذشته و حال دور و بر او آدم های غیر عادی و ناجور می چرخند. دایم می گوید همسر قبلی من دیوانه بود. افسرده بود الکلی بود. همه اشکالات را به دیگران نسبت می دهد. مطمئناً شما هم بعداً یکی از دیگران خواهید بود.

۲۳- در نهایت ریاکاری  است. در حد بسیار بالایی تایید، سرویس، همراهی و احترام از شما می خواهد ولی در مقابل دریافت همه اینها، چیزی به شما برنمی گرداند. خیانت می کند، دروغ می گوید، آزار می دهند و شما را گمراه می کند. فریبکار است ولی از شما انتظار دارد همیشه صادق و عالی باشید.

۲۴- با تملق گویی به عمق وجود شما راه می یابد. اگر شما روی ظاهر خود حساس باشید می گوید سکسی ترین آدم روی زمین هستید. اگر نشان دهید که سرگرمی می خواهید می گوید شما شوخ ترین و سرگرم کننده ترین آدم هستید هرچه می گویید آیینه گونه به شما برمی گرداند تا قلب شما را برباید.

۲۵- دایم در مورد نحوه لباس پوشیدن و ظاهر شما نظر می دهد. می خواهد شما را درست کند به طوری که دچار وسواس نسبت به ظاهرتان می شوید. کم کم  در طول رابطه و بعد از آن متوجه می شوید چقدر بیشتر جلوی آینه می ایستید.

۲۶- دایم می ترسید که این دعوا احتمالا باعث ختم رابطه خواهد شد. هر رابطه ای افت و خیز و بحث و مشاجره دارد ولی در رابطه های سمی، او جوری رفتار می کند که انگار اصل رابطه به خطر افتاده است. وقتی دعوا به خاطر رفتارهای نادرست او باشد کاری می کند که شما فوری عذرخواهی کنید و از موضوع بگذرید.  اگر این کار را نکنید رابطه را تهدید می کند.

۲۷- متخصص خراب کردن توفیق، مهربانی و افراد خوب است. با ایده قطع رابطه خوشحال می شود و ازدواج و رابطه را به راحتی در هم می شکند. اگر هرکاری کنید که رابطه ای آرام و توام با صلح برقرار کنید به راحتی آن را ریشه کن می کند.

۲۸- رفتارهای فریبکارانه خود را انکار می کند. هر قدر هم دلیل برهان و شواهد بیاورید تا او را با رفتارهایش رو به رو کنید عصبانی شده و حقایق را مبهم و وارونه جلوه می دهد. در رابطه با رفتار آنها دایم شوک زده می شوید و با خود می گویید دوباره تکرار شد.

۲۹- انتظار دارد که ذهن او را بخوانید. اگر چند روز رابطه اش را با شما قطع کند حتما شما یک خطایی کرده اید و این وظیفه شما است که دلیل کناره گیری او را کشف کنید. دایم نقش یک قربانی را در رخدادها به خود می گیرد.

۳۰- خودخواه است و تمنای تایید دایمی دارد. انرژی  و زندگی شما را صرف تایید و بزرگداشت خود می کند. به خود آموزش می دهید که در راه هایی قدم بردارید و کارهایی بکنید که تنها او را خوشحال می کند. دایم مترصد هستید که او را راضی کنید در حالی که حفره های عمیق وجود او را کسی نمی تواند پر کند.

۳۱- بعد از ارتباط با این افراد سمی احساس می کنید رُس شما کشیده شده است. خسته و شوک زده اید. احساس خلا می کنید. گاهی تمایل به خودکشی دارید. احساس می کنید بخشی از زندگی شما از دست رفته است؛ پولتان از دست رفته، دوستانتان و خیلی چیزهای دیگر و اکنون به دنبال یافتن دلیل آن هستید.

 

در نهایت این که:

برای این که رابطه ای سمی باشد لازم نیست همه این نشانه ها را داشته باشد وجود چند نشانه و تکرار آن کافی است که به سلامت رابطه شک کنید. اگر این نشانه ها را در رابطه خود می بینید برای پیشگیری از صدمات بیشتر هرچه سریعتر از او فاصله بگیرید و یا برای درمان رابطه مراجعه کنید.

* دکتر نسترن ادیب راد مشاور خانواده و جوانان در ایران و کانادا، مولف و مترجم پنج جلد کتاب در این زمینه است.