KATHLEEN-WYNNE

شهروند- علی شریفیان: اکنون مدتی است که بحث دادن کمک های مالی به احزاب در انتاریو، کشمکش زیادی بین لیبرال ها که حزب در قدرت هستند و ان دی پی و حزب محافظه کاران پیشرو به وجود آورده است. خانم کاتلین وین، نخست وزیر دولت لیبرال تصمیم گرفته لایحه ای به مجلس بدهد که از روز اول سال ۲۰۱۷ دادن کمک مالی اتحادیه ها و شرکت های بزرگ به احزاب ممنوع شود. یعنی از یک سال مانده به انتخابات بعدی تنها می توان به صورت فردی و به اندازه ای که دولت در این لایحه مشخص خواهد کرد، به احزاب کمک کرد.

سی بی سی با مراجعه به منابعی که مسئول کنترل کمک های مالی بزرگ به احزاب بوده به بررسی سابقه کمک های مالی شرکت ها و اتحادیه ها به احزاب پرداخته و در این زمینه تحقیقات دقیقی کرده است.

سی بی سی فهرستی از ۳۰ اتحادیه و شرکت که بیشترین کمک های مالی را از سال ۲۰۱۳ به اینسو به احزاب کرده اند، همراه با گزارش خود منتشر کرده است. مجموع کمک های مالی پرداختی به وسیله این ۳۰ موسسه به میلیونها دلار می رسد و بیشتر این کمک ها (دست کم بین سال ۲۰۱۳ تا کنون) به حزب لیبرال داده شده است. برای نمونه مجموعه کمک های مالی اتحادیه های مختلف (لوله کشی، برقکاری و …) شرکت های ساختمانی ۴۹۱ هزار و ۷۲۳ دلار بوده است. ۷۰ درصد این مبلغ به حزب لیبرال و ۳۰ درصد آن به ان دی پی داده شده است. اتحادیه نجاران انتاریو مبلغ ۴۸۴ هزار و ۲۶۵ دلار، اداره بیمه کانادا ۳۱۵ هزار و ۲۶۵ دلار که تقریبا به تساوی به محافظه کاران و لیبرال ها داده شده است.