خرده تمرین زن و شوهری ـ بخش سوم

یکی از چیزهایی که در رابطه ی موفق زناشویی دیده می شود این است که هر دو طرف رابطه،  راه های بیشتری را برای خوشحال کردن یکدیگر می پیمایند. این کارها می تواند به یاد آوردن سالگرد آشنایی، خریدن گل، پختن غذای دلخواه، و کاری را بدون انتظار بازگشت انجام دادن برای یکدیگر، باشد. این روش می تواند کمک بسیار خوبی به رابطه باشد به خصوص اگر روز سختی را داشته اید و یا باهم دعوا کرده باشید.

couple

برای هر دو نفری که با هم زندگی می کنند امکان اینکه پای هم را لگد کنند و اختلافاتی پیش بیاید وجود دارد،  آنچه تفاوت بین زوج خوشحال و زوج های دیگر را مشخص می کند این است که هر یک از طرفین تلاش می کنند که هر چه سریع تر رابطه را ترمیم و بهبود بخشند. آنها به خاطر می آورند که کارهای خوبی برای هم بکنند بدون اینکه دلیلی برای آن وجود داشته باشد تا به این ترتیب عشقشان را به هم نشان دهند.

شما می توانید بگویید تا دم مرگ دوستت دارم ولی اگر رفتار شما این گفته را  تأیید نکند  اثر آن پایدار نخواهد بود. این نکات زمانی بسیار اهمیت پیدا می کند که در زمینه هایی  با یکدیگر توافق ندارید. در این زمان است که لازم  می شود که علاقه واقعی  خود را نشان دهید. در این صورت حتی اگر با طرف خود موافق نیستید و یا اگر اشتباهی کردید عذرخواهی می کنید و یا اگر او اشتباه کرده باشد او را می بخشید. به راستی  دیدن دو نفر که همدیگر را آزار می دهند خیلی دردناک است در حالیکه می توانند تصمیم بگیرند و یکدیگر را خوش حال کنند و رابطه شان را بهبود بخشند.

حقیقت این است که قدرت واقعی شما در اینجا است. زندگی خیلی کوتاه تر از آن است که بخواهید فرصت های آن را با ناراحتی هدر دهید. از حالا تصمیم بگیرید هر موقع مشکلی در رابطه شما پیش آمد کار مثبتی برای حل آن بکنید. یک ایمیل به هم بزنید، یک گل بخرید یا هر کاری که نشان دهد شما مراقب او هستید انجام دهید. این کارها نه مشکل است و نه هزینه ای دارد. فقط باید کمی توجه به خرج بدهید.

تمرین ها:

۱ـ شما کسی باشید که اولین قدم را برای حل تعارض برمی دارد.  حتی اگر فکر می کنید او تقصیر کار است. با صحبت کردن و حتی جوک گفتن می توانید فضای سنگین را بشکنید. اگر شرایط سختی داشته اید بگویید هی بیا  بیشتر از این ادامه ندهیم. ده دقیقه استراحت بدهید و بعد بگویید آیا کاری از دست من بر می آید که بتوانیم از این مرحله عبور کنیم. اگر شما نیاز به وقت دارید به او بگویید؛ لطفاً به من ده دقیقه وقت بده تا این احساسات منفی را از خود دور کنم؛  در این صورت پویایی شما انرژی مثبت را به رابطه می آورد و زخم ها ترمیم می یابد.

۲ـ از او بخواهید که فهرستی از کارهایی که باعث می شود که احساس بهتری کند به شما بدهد. همچنین فهرست کارهایی که به شما احساس بهتری می دهد به او بدهید.

سپس یک شب رمانتیک برای خودتان تدارک ببینید و لیست ها را به همدیگر بدهید و سعی کنید حداقل هر روز، یکی از موارد لیست را در مورد هم اجرا کنید.

* دکتر نسترن ادیب راد مشاور خانواده و جوانان در ایران و کانادا، مولف و مترجم پنج جلد کتاب در این زمینه است.