بی بی سی: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید که هیچ شواهد روشنی دایر بر ارتباط عامل کشتار یکشنبه صبح ۴۹ نفر در یک باشگاه همجنسگرایان در شهر اورلاندوی فلوریدا با گروه دولت اسلامی (داعش) وجود ندارد.

با این حال او افزود که این تیراندازی به عنوان یک حادثه تروریستی موضوع تحقیق است.

omar-matin

مدیر اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، گفت که مرد مسلح در اینترنت به افراط کشیده شده بود. او در جریان حمله کشته شد.

در همین حال دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری گفته است که مهاجرت از برخی نواحی جهان به آمریکا را معلق خواهد کرد. معلوم نیست که آیا این تغییر بخشی از همان پیشنهاد قبلی آقای ترامپ برای منع ورود مسلمانان است یا نه.

مقام های آمریکایی می گویند که فرد مهاجم به نام عمر متین پیش از حمله فلوریدا با داعش پیمان وفاداری بسته بود.

با این حال ابعاد ارتباط او با گروه دولت اسلامی مشخص نیست.

آقای اوباما در واشنگتن گفت:‌ “به نظر می رسد که او در لحظه آخر با داعش بیعت کرده بود… اما تا این لحظه شاهدی به دست نیامده که او به دستور (این گروه) عمل کرده باشد.”

“این مسلما یکی از نمونه های آن نوع افراط‌گرایی رشد کرده در داخل است که همه ما مدت هاست نگران آن بوده ایم.”

در خون‌بارترین تیراندازی جمعی در تاریخ آمریکا که در ساعات نخست صبح یکشنبه – ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶ – روی داد ۵۳ نفر هم زخمی شدند.

مرکز پزشکی اورلاندو روز دوشنبه گفت که حال شماری از قربانیان همچنان وخیم و در این میان وضعیت پنج نفر آنها بسیار ناگوار است.

تحقیقات

جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی، در واشنگتن به خبرنگاران گفت که “شواهدی قوی از به افراط کشیده شدن و احتمال الهام گرفتن از سازمان‌های تروریستی خارجی وجود دارد.”

او گفت:‌ “ما اطمینان زیادی داریم که این قاتل حداقل تا حدودی در اینترنت رادیکالیزه شده بود.”

آقای متین در تماس تلفنی با پلیس از محل حمله گفته بود که برای داعش دست به این کار می زند، اما همچنین با یک بمبگذار انتحاری گروه جبهه نصرت در سوریه و عاملان بمبگذاری ماراتن بوستون – که هیچ کدام ربطی به داعش ندارند – اعلام همبستگی کرد.

آقای کومی گفت: “ما هیچ نشانه ای نمی بینیم که این حمله از خارج از ایالات متحده هدایت شده بود، و هیچ نشانه ای نیست که او بخشی از یک شبکه بوده است.”

او توضیح داد که محققان درحال بررسی زندگی مهاجم به خصوص وسایل الکترونیکی او هستند تا انگیزه‌اش را درک کنند.

آقای کومی در این کنفرانس هرگز از عمر متین نام نبرد چون گفت این “باعث می شود افراد بیمار دست به اعمال مشابه بزنند.”

آقای کومی گفت:‌ “ما همچنین مشغول کار برای درک این مساله هستیم که ضدهمجنسگرایی چه نقشی در این حمله داشته.”

میر صدیق پدر عمر متین انگیزه پسرش را عقاید ضد همجنس‌گرایی او دانسته نه دلایل مذهبی. او به رسانه‌های آمریکا گفت پسرش اخیرا از دیدن دو مرد که در میامی در خیابان همدیگر را در آغوش گرفته بودند عصبانی شده بود.

آقای کومی همچنین تحقیقات قبلی اف‌بی‌آی در مورد عمر متین را تشریح کرد و از آنها دفاع کرد.

سخنگوی اف‌بی‌آی روز یکشنبه گفته بود که پلیس فدرال آمریکا دو بار با عمر متین گفتگو کرده بود. بار اول در سال ۲۰۱۳ که اف‌بی‌آی درباره اظهارت “تند” او درباره یکی از همکارانش از او سوال کرده بود. بار دیگر در سال ۲۰۱۴ اف‌بی‌ای درباره ارتباط عمر متین با یک مهاجم انتحاری، منیر ابو صلاح، از او تحقیق کرده بود، اما شواهد قابل اعتنایی درباره ارتباط آن دو نیافته بود.

آقای کومی گفت:‌ “وقتی به این تحقیقات سابق می نگرم چیزی نمی بینم که نشان دهد ماموران ما باید طور دیگری عمل می کردند.”

آنچه در شب حادثه گذشت

متین حوالی ساعت دو صبح یکشنبه به وقت شرق آمریکا در حالی که جشنی برای لاتین‌تبارها با شرکت حدود ۳۰۰ نفر در حال برگزاری بود حمله را شروع کرد.

ابتدا یک افسر که در ساعت غیرکاری در محل حضور داشت با متین درگیر – وارد تیراندازی متقابل – شد.

جان مینا رئیس پلیس اورلاندو گفت که متین پس از آن عده ای را در داخل کلوب شبانه گروگان گرفت.

حدود سه ساعت پس از تیراندازی اولیه به روی حاضران در کلوب، پلیس با وسایل زرهی یکی از دیوارها را شکست و وارد شد و شماری از بازماندگان از همین حفره موفق به فرار شدند.

متین هم با پلیس درگیر و کشته شد.

عمر متین، عامل حمله به باشگاه اورلاندو که بود؟

مقام‌های آمریکایی نام مظنون اصلی حمله به باشگاه شبانه همجنسگرایان اورلاندو را عمر میرصدیق متین اعلام کرده‌اند. او در جریان حمله پلیس برای آزاد کردن گروگان‌ها کشته شد.

عمر متین، ۲۹ ساله، شهروند آمریکا و افغان تبار بود.

او در نیویورک به دنیا آمد، اما در شهر فورت پیرس در جنوب اورلاندو زندگی می‌کرد. این شهر با ماشین دو ساعت با محل حادثه فاصله دارد.

عمر متین یک پسر سه ساله دارد.

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از مقام‌های محلی فلوریدا گزارش داده که او گواهینامه آتش‌نشانی داشته است.

به گفته پلیس، عمر متین به یک اسلحه کمری و سلاح تهاجمی و مقداری وسایل مشکوک مجهز بوده است.

میرصدیق متین، پدر عمر متین یک سری برنامه ویدیویی دارد و در آن خود را رهبری انقلابی معرفی می‌کند. او در صفحه فیسبوک خود، اعضای “دولت انقلابی انتقالی” خود را معرفی کرده است.

ستاره یوسفی، همسر سابق عمر متین گفته است که عمر تعادل روانی نداشت و در دوران کوتاه زندگی مشترکشان، به بهانه های ناچیز او را کتک می زد.

همسر عمر متین از قصد او برای حمله «باخبر بود»

رادیو فردا گزارش می دهد که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام قضائی آن کشور می‌گویند، نور سلمان، همسر عمر صدیق متین، مهاجم اورلاندو، بزرگ‌ترین کشتار فردی با اسلحه در آمریکا، از قصد او «باخبر بوده است».

او احتمالا به زودی با «اتهام‌های جنایی روبه‌رو می‌شود».

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان سناتور آنگس کینگ، یکی از اعضای کمیته امنیتی سنا، گفته است «به نظر می‌رسد او اطلاعاتی در مورد آنچه قرار است اتفاق بیافتد، داشته».

سناتور کینگ به سی‌ان‌ان گفته است «او قطعا، در حال حاضر فردی مرتبط به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد در حال همکاری‌ست و ممکن است اطلاعات مهمی در اختیار ما بگذارد».

شبکه سی‌بی‌اس به نقل از بازرسان کشتار اورلاندو می‌گوید همسر متین در حال همکاری‌ست، ولی احتمالا با اتهام‌های جنایی روبه‌رو می‌شود؛ تا کنون هیچ مدرکی به دست نیامده که نشان دهد نور سلمان، به پلیس زنگ زده و در مورد وقایعی که احتمال می‌داد متین در حال برنامه‌ریزی‌ست، به آنها هشدار داده باشد.

وب‌سایت فاکس‌نیوز گفته احتمال دارد مقام‌های قضائی، همسر متین را به عنوان متهم درجه دو در رابطه با ۴۹ مورد قتل و ۵۳ مورد تلاش برای قتل، عدم اطلاع‌رسانی در مورد قصد و برنامه‌ریزی حملات، و دروغ‌گویی به ماموران فدرال متهم کنند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌گوید همسر متین گفته او سال پیش «افراطی شده بود». در عین حال این احتمال مطرح شده که دیدار پیشین مهاجم اورلاندو و خانواده‌اش از پارک دیزنی‌لند در کالیفرنیا، نیز ربطی با برنامه‌ریزی‌های متین داشته است. در گزارش‌ها گفته شده همسر متین دست‌کم یک بار با او به کلوب «پالس»، باشگاه شبانه‌ای که حمله مرگبار در آن انجام شده، رفته بود. یک مقام قضائی دیگر نیز گفته فرد مهاجم چند ساعت پیش از کشتار مردم، در اطراف کلوب بوده است.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود در مورد اینکه متین چندین بار به این کلوب رفته بود و با استفاده از اپلیکیشن‌های چت که میان همجنس‌گرایان محبوب است، با برخی از مشتریان آن در ارتباط بوده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بازرسان و مقام‌های آمریکایی در حال تحقیق در مورد گزارش‌های منتشرشده در مورد احتمال همجنس‌گرا بودن خود متین ولی پنهان نگه داشتن آن هستند. البته صاحب کلوب پالس، از طریق سخنگوی خود، گفته او به هیچ‌وجه مشتری ثابت کلوب نبود.

پدر عمر صدیق متین به خبرنگاران گفته «فکر نمی‌کنم او، این چیزی بود که اسمش را بردید».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، عامل کشتار اورلاندو را «احتمالا جوانی عصبانی، بی‌ثبات و پریشان‌احوال که افراطی شده» توصیف کرده است.