* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

قبل از شروع این بحث باید بگویم که از کلمه ی لابیرنتیت اشتباهاً استفاده می شود و باید از التهاب عصب شنوایی نام برد، زیرا لابیرنتیت واقعی عفونت دیگری از بیماری های گوش است که خیلی به ندرت دیده می شود که بسیار شبیه التهاب عصب شنوایی است ولی باعث کم شدن شنوایی و اکوفن می شود. لابیرنتیت واقعی یک اورژانس پزشکی است.

Acoustic-neuroma

التهاب عصب شنوایی یا نرونیت وستی بولر با یک سرگیجه ناگهانی و شدید مشخص می شود و شخص مبتلا احساس می کند که دور خودش می چرخد و یا محیط اطراف دور او می چرخد. این سرگیجه ها همراه با تهوع یا استفراغ هستند.

سیمپتوم ها به قدری شدیدند که بیمار باید دو تا سه روز و گاهی یک هفته در رختخواب استراحت کند و بعد به تدریج بهبود می یابد. سیمپتوم ها در مدت شش ماه از بین می روند و امکان اینکه در ماه های بعد بعضی حرکات باعث عدم تعادل بشود، وجود دارد.

با اینکه سیمپتوم ها خیلی نگران کننده به نظر می رسند نورونیت وستی بولر یک بیماری خطرناک نیست و اکثر بیماران فقط یک حمله بیماری را در طول عمرشان دارند.

آمار دقیقی درباره اینکه چند درصد مردم به آن دچار می شوند، نداریم، ولی حدود ۱۵ درصد سرگیجه ها بر اثر این بیماری است و معمولا در بزرگسالان بین ۲۰ تا ۶۰ ساله دیده می شود و زن و مرد به طور یکسان در تمام نقاط زمین به آن دچار می شوند.

علل

علت اصلی بیماری هنوز به خوبی مشخص نیست. متخصصان عقیده دارند که بر اثر مشکلات تولید شده توسط یک عفونت ویروسی است و علت این هیپوتز این است که بیماری معمولا همزمان با یک عفونت دستگاه تنفسی مانند گریپ یا سینوزیت یا چند روز پس از آن تولید می شود و بیشتر در فصل زمستان و بهار دیده می شود.

این عفونت عصب وستی بولر در داخل گوش را متأثر می سازد که اعضای مربوط به تعادل را به مغز متصل می کند. معمولا یک گوش مبتلا می شود ولی اطلاعات مربوط به حفظ تعادل از هر دو گوش به مغز می رسد و چون این اطلاعات یکسان نیست باعث سرگیجه می شود.

در بعضی مواقع به نظر می رسد که دوباره فعال شدن ویروس هرپس ساده نوع یک که تولید هرپس روی لب می کند و یا ویروس  Epstein – Barr که مسئول تولید بیماری منونوکلئوز عفونی است، عامل بیماری است ولی هیچ گونه رابطه ای تا به حال بین التهاب عصب شنوایی و اتیت های گوش میانی یافت نشده است.

تشخیص

اگر دچار سرگیجه شدید بسیار مهم است که با پزشک مشورت کنید. پزشک شما معاینات عمومی و آزمایش گوش را انجام می دهد. آزمایشات ساده به تشخیص کمک می کند مثل حرکات مختلف بدنی که باعث سرگیجه می شوند و آزمایش DIX و Hallpike نام دارد.

پزشک باید سایر عللی را که تولید سرگیجه می کنند پیدا کرده و کنار بگذارد مثل لابیرنتیت واقعی، بیماری منیر Meniere و یا حتی بیماری های خطرناک دیگری مثل سکته مغزی و یا غده ای در مغز. سرگیجه می تواند بر اثر مقدار بالای بعضی از داروها مثل آنتی بیوتیک نیز ایجاد شود.

علامتی که باعث می شود نرونیت وستی بولر را از سایر مشکلات مربوط به گوش جدا کند این است که صدمه ای به شنوایی نمی زند و باعث اکوفن هم نمی شود.

سیمپتوم های التهاب عصب شنوایی

سیمپتوم های زیر دو سه روز شدید هستند و پس از ۴ تا ۶ هفته از بین می روند.

در مدت حمله بیماری

* سرگیجه شدید ـ سه چهارم سرگیجه ها ناگهانی تولید می شوند و شخص احساس می کند که دنیا دور سرش می چرخد.

* از دست دادن تعادل

* تهوع و استفراغ

* شدید شدن ضربان قلب

* حرکت دادن سر باعث شدت سیمپتوم ها می شود

توجه: در صورت وجود سیمپتوم های زیر، مثل استفراغ های تکراری، سرگیجه همراه با تب بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد همراه با غش و ضعف شدید بلافاصله آمبولانس را خبر کنید تا بیمار را فورا به اورژانس برساند.

چه کسانی در خطر مبتلا شدن هستند

همه افراد می توانند دچار شوند.

عواملی که برای ابتلا تولید خطر می کنند

عفونت دستگاه تنفسی مثل گریپ، سینوزیت و شبیه اینها.

درمان های دارویی

هیچ دارویی برای درمان وجود ندارد و معمولا سیمپتوم ها خود به خود با گذشت زمان بهبود می یابند.