هفته گذشته شاهد انفجار مهیبی در منطقه مسکونی می سی ساگا بودیم که دو کشته و بیش از ۹ زخمی داد. شدت انفجار به حدی بود که یک خانه کاملا معدوم شد و  به حدود ۷۵ خانه دیگر خسارات زیادی وارد شد. مسئول رسیدگی به این پرونده در اداره پلیس جنایی کارآگاه جاشوآ کولی عنوان کرد که با بررسی های به عمل آمده مشخص شده که این یک حادثه  نبوده و به نظر میرسد دو نفر در شکل گیری این مساله موثر بودند: آقای رابرت نادلر که به اتهام قتل در سال ۱۹۸۰ محکوم شده بود و مدت محکومیت خود را چند سال قبل به پایان رسانده بود و خانم دیانا پیج همسرش، که هر دو در این انفجار کشته شدند.

نکته حایز اهمیت مقاله این هفته آن است که ماحصل این انفجار فقط خسارات مالی و غرامات جانی به صاحب خانه نیست، بلکه حدود ۷۰۰ تن از اهالی محل بی خانه و کاشانه شدند و بایستی خانه هایشان را تخلیه کنند که مسئولان شهری بررسی نمایند تا آیا خانه های ایشان قابلیت مسکونی بودن خود را داراست یا اینکه خسارت نامشهودی مثلا  فوندانسیون خانه را صدمه زده و صاحب خانه مجبور است بخش مهمی از خانه را تخریب و مجدد بنا نماید(خسارات نامشهود)

house-blast-mississaga

نکته مهم دیگر آن است که مسئولان شهری و پلیس برای انجام تحقیقات در بعضی مواقع اقدام به دستور تخلیه یک محله را صادر می کنند و ساکنان مجبورند خانه و کاشانه خود را ترک کنند و تا زمانی که ایشان صلاح ندانستند در هتل یا خانه استیجاری سکنی گزینند.

همه این موارد مفهومی غیر از هزینه ندارد به عبارت دیگر این شرکت بیمه هر یک از صاحبان خانه است که قاعدتا می بایستی همه این هزینه ها را بپردازد. تخلیه اجباری که توسط مسئولان مملکتی و نیروهای انتظامی انجام می شود.

در بیمه نامه منزل مسکونی شما تحت پوشش است (البته اگر شما از بروکر خود خواسته باشید یا او شما را در این خصوص مطلع کرده باشد. جهت اطلاع شما این پوشش بیمه ای اصلا حق بیمه اضافی ندارد و فقط با طلب کردن شما به بیمه نامه اضافه می شود).

مساله دوم هزینه های اقامت اجباری در هتل و یا منزل استیجاری است که از نظر هزینه اضافی بسیار ناچیز است و برای یک خانه با رقمی حدود ۵۰۰ هزار دلار چیزی حدود سالیانه ۷۵ دلار بالغ می شود تا در صورت مواجه شدن با چنین موارد سهمگینی قادر باشید برای مدت لازم هزینه اقامت در محل ثالث را بپردازید.

آقای پیتر کاراگورگس رئیس مرکز روابط عمومی بیمه ای در کانادا عنوان کرد که کارشناسان بررسی کننده خسارت چنانچه با موارد مشابه مواجه شوند سعی می کنند تا حتی المقدور به بیمه گذاران (خریداران بیمه) کمک نمایند تا از حقوق خود در اینگونه موارد مطلع شوند.

تا امروز نتیجه تحقیقات بیمه ای به این صورت بوده که بخشی از چندین خانه بایستی تخریب شود و خسارات نامشهود تعمیر گردد تا خانه ها مجدد قابلیت سکونت را پیدا نمایند.

سعی نمایید در زمان خرید بیمه نامه با بروکر بیمه ای خود مشورت نمایید و فقط قیمت پایین را ملاک خرید بیمه نامه قرار ندهید تا منافع مالی شما حفظ شود.