شهروند: روز پنج شنبه، ۲۳ جون ۲۰۱۶، بخشی از فعالان اقتصادی جامعه ایرانی کانادایی، و همچنین سیاست مداران، نوآوران، مدیران صنایع و کار آفرینان ایرانی کانادایی، در هتل شرایتون ریچموندهیل گرد هم آمدند تا راجع به فرصت های جدید سرمایه گذاری در استان انتاریو بحث و گفت وگو کنند.

برگزارکنندگان این مراسم دو شرکت nkBlancLi و Accelon Ventures، هدف از برگزاری این مراسم را هرچه بیشتر آشنا ساختن کامیونیتی ایرانی‌ با کارآفرینی و نوآوری اعلام کردند. در این برنامه، آقایان رضا مریدی و علی احساسی، از چهره های مطرح جامعه ایرانی ـ کانادایی در حوزه ی سیاست کانادا و انتاریو، درباره اهمیت، شرایط فعلی و آینده ی نوآوری از دیدگاه دولت کانادا صحبت کردند.

آقای مریدی، وزیر محترم تحقیقات، نوآوری و علوم، درباره ی نیاز استان انتاریو به افزایش و توسعه بسترهای مربوط به فناوری و تکنولوژی نکاتی را مطرح کردند؛ پیشرفت و توسعه با نگاه به رشد نه تنها در قالب استانی و کشوری، که همچنین در مقطع جهانی و بین المللی. دولت کانادا در حال حاضر برنامه های بلند مدت و تاثیرگذاری تنظیم کرده، تا با قرار دادن سرمایه در دست شرکت ها و نوآوران نوپا در عرصه تکنولوژی، ورود و پیشرفت در این عرصه حائز اهمیت را برای جامعه کانادا ممکن سازد. هم آقای مریدی و هم آقای احساسی، تاکید کردند که به همان میزان که نوآوران کانادایی می توانند از این فرصت برای پیشرفت و رشد استفاده کنند، سرمایه گذاران نیز می توانند با سرمایه گذاری در این دست مشاغل، از ایجاد درامد و افزایش سرمایه با نرخ های قابل توجه بهره مند شوند.

tech-startup-ontario

در سال های گذشته، استان انتاریو به یکی از مراکز مطرح در عرصه نوآوری و فعالیت شرکت های startup در جهان تبدیل شده، و  تعداد قابل توجهی از ایده ها و  شرکت هایی  که در این استان کلید خوردند، امروز  در عرصه جهانی فعالیت می کنند و از نمونه های موفق در مقطع بین المللی به شمار می آیند.

بعد از آقایان مریدی و احساسی، آقای اسلامی پشت میکروفون رفتند تا درباره سرمایه گذاری در چهارچوب نوآوری صحبت کنند. آقای اسلامی از کارآفرینان مجرب کامیونیتی ایرانیان کانادا هستند؛ ایشان که تا امروز چند شرکت موفق در کانادا راه اندازی کرده اند، از باور عمیق خود درباره ی اینکه سرمایه گذاری در شرکت های مرتبط با خلاقیت و نوآوری، پر بازده ترین فرصت سرمایه گذاری است با حاضران در جلسه سخن گفتند. آقای اسلامی تاکید داشتند که جامعه سرمایه گذاران ایرانی-کانادایی نیاز دارد تا بیشتر به تکنولوژی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری توجه کند، زیرا که ایشان ارزش و سود حاصل از سرمایه گذاری در این زمینه را به مراتب بالاتر از بقیه فرصت های سرمایه گذاری می دانند.

داریوش زمردی، یکی از مدیران شرکت Accelon Ventures آخرین فردی بود که  در این برنامه پشت تریبون رفت. آقای زمردی که خود تجربه سرمایه‌گذاری در ملک و تکنولوژی را دارد از بازگشت بسیار چشمگیر سرمایه در تکنولوژی صحبت کرد. او همچنین با معرفی‌ Nekso و Shopify، دو Startup بسیار موفق کانادایی به میهمانان یادآوری کرد که موفقیت در عرصه تکنولوژی، بر خلاف آنچه غالبا تصور می شود، صرفاً مختص Silicon Valley نبوده و کانادا، و بخصوص انتاریو، از توانایی و پتانسیل بسیار بالایی در جهت پیشرفت در این زمینه برخوردار است.

در پایان، زمان کوتاهی به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد و از تعداد سوال کنندگان به نظر می آمد که شرکت کنندگان علاقه و کنجکاوی بخصوصی به این موضوع پیدا کرده بودند به طوری که بسیاری از آنها تقاضای تکرار برنامه هایی از این قبیل را داشتند.

گسترش فرهنگ کارآفرینی، و معرفی بسترهای نو و مناسب برای سرمایه گذاری در کامیونیتی ایرانی – کانادایی، امری بسیار کلیدی و مهم است که سازمان “کارآفرینان ایرانی کانادایی”  با همین هدف در تورنتو اخیرا تاسیس شده و از همراهان این برنامه بود.

بعد از استقبال شرکت کنندگان و مخاطبان از  این برنامه، BlancLink و Accelon Venture این تعهد را به علاقه مندان دادند که در آینده نه چندان دور، برنامه هایی با این موضوع برگزار کنند.