شهروند ـ برخی از گروگان ها که از حمله آخر هفته به یک رستوران در پایتخت بنگلادش جان سالم بدر بردند، روز دوشنبه توسط مأموران پلیس مورد بازجویی قرار گرفتند. بازجویان  به دنبال سرنخی برای ردیابی طراحان احتمالی حمله وحشتناکی که ۲۸ کشته بر جای گذاشت، بودند.

یک مقام رسمی در این تحقیقات اعلام کرد که مقامات ۵ نفر از ۱۳ نفری که نجات یافته بودند را نگه داشته اند.

tahmid-khan

روز اول جولای گروهی از اسلامگرایان مسلح به رستورانی در داکا، پایتخت بنگلادش، حمله کردند و تعدادی را گروگان گرفتند و بیست نفر از این تعداد که عمدتا افراد خارجی بودند، کشتند.

با هجوم کماندوها به رستوران محل گروگانگیری، ۶ نفر از مهاجمان کشته شدند و یک نفر دستگیر شد.

در میان افرادی که مورد بازجویی قرار گرفته اند یک شهروند کانادایی با اصلیت بنگلادشی و یک شهروند بریتانیا که متولد بنگلادش است به چشم می خورند.

بر اساس گزارش روزنامه ی انگلیسی زبان دیلی استار، تهمیدخان، که اقامت دائم کانادا را دارد، یک روز قبل از حمله برای صرف غذا به همراه  دو نفر از دوستان همسرش به این رستوران رفته بود. همراهان همسرش دانشجوهای یک دانشگاه خصوصی بودند که برخی از مهاجمان  هم در آن درس خوانده بودند به همین دلیل این فرد کانادایی در لیست مظنونین قرار گرفت.

فرد بریتانیایی مظنون نیز، بنگلادشی تبار است که به همراه همسر و دو دخترش در رستوران به دام افتاد. این مرد،  استاد یک دانشگاه خصوصی در داکاست که  بعد از حدود ۲۰ سال زندگی در بریتانیا به بنگلادش بازگشته است.

کالول باتاچرجی در توییتر خود نوشت که یک پیشخدمت، مهاجمان را این گونه توصیف می کند:” جوان، خوش تیپ، راحت.”

به گزارش روزنامه تایمز هندوستان  یکی از قاتلان، روحان ابن امتیاز، پسر معاون دبیر کل انجمن المپیک بنگلادش است. روزنامه ی هندی همچنین گزارش می کند که گفته شده است مهاجمان تحصیل کرده بودند و برخی از آنها به خانواده های سیاسی تعلق داشتند. همچنین این روزنامه اشاره به دانش آموزی می کند که در اینترنت به عنوان قهرمان شناخته شده است: فراز ایاز حسین  ۲۰ساله، دانشجوی بنگلادشی دانشگاه اموری آتلانتا در ایالات متحده.  این روزنامه به نقل از یکی از گروگان های آزاد شده می گوید، گروگانگیران  به حسین گفتند که آزاد است برود ولی وی خودش خواست که در کنار دوستانش بماند. این روزنامه اعلام کرد که حسین در نهایت کشته شد.

چند فیلم خام گرفته شده از یک آپارتمان در نزدیکی شیرینی فروشی آرتیزان مقدس نشان می دهد که مرد مظنون قبل از اجازه گرفتن برای خروج و قبل از اینکه  نظامیان عملیات امداد را در روز شنبه شروع کنند با مهاجمان صحبت می کند. دوستان آن مرد و پلیس اضافه کردند که یکی از مهاجمان دانشجوی همان دپارتمانی در دانشگاه است که مرد مظنون در آن تدریس می کند. این مقام هیچ جزییات دیگری از هویت آنها را فاش نکرد اما گفت که مقامات گذشته ی آنها را چک کرده و اقوام و دوستان این افراد را مورد پرسش و بازجویی قرار خواهند داد.

خشونت این حمله به قدری بود که مسلمانان سنتی را به بهت و حیرت فرو برد و باعث برانگیختن نگرانی های جهانی شد که آیا می توان با گسترش شبه نظامیان اسلامگرای افراطی مقابله کرد یا خیر. این که حمله در قلب محله دیپلماتیک بنگلادش و با هدف گرفتن یک رستوران عمومی و محبوب انجام شد، نشان دهنده تغییری در تاکتیک های نظامی بود. قبلا بیشتر حملات توسط جمعی از مردان جوان به همراه سلاح سرد و با ضربه زدن به قربانیان قبل از فرار انجام می شد.

روزنامه دیلی استار بیان کرد که این حمله ی مرگ بار مردم را در حیرت فرو برد و آنها را با یک دنیا نگرانی رها کرد. این روزنامه همچنین مقامات را به انکار حضور شبه نظامیان اسلامگرای افراطی و  داعش در خاک این کشور متهم کرد.

این روزنامه بیان کرد که شیوه ی اجرای این حمله تروریستی شباهت زیادی به اعمال ضد انسانی داعش و القاعده دارد و همه چیز در این مورد کاملا واضح است و تنها چیزی که هنوز مبهم است این است که چرا مقامات  وجود آن را انکار می کنند.

پلیس بنگلادش گفت که در حال بررسی ارتباط این حملات با گروه های تروریستی در سوریه و عراق است ولی معتقد است که داعش نمی تواند چنین حمله ای را از خارج از کشور رهبری کند و آنها در خاک بنگلادش حضوری ندارند.

شیخ حسینا نخست وزیر بنگلادش در سخنان خود بیان داشت که این حملات توسط شبه نظامیان محلی رهبری شده است و احزاب سیاسی را به ایجاد اغتشاش در کشور متهم کرد.

روز دوشنبه حسینا و دیپلمات هایی از کشورهای ایتالیا، ژاپن و دیگر کشورها به همراه خانواده های داغدار و تدابیر امنیتی سنگین بر روی تابوت سه قربانی بنگلادشی این حادثه، گل گذاشته و در مراسم تدفین آنها شرکت کردند. ۱۷ گروگان دیگر شامل ۹ ایتالیایی، ۷ ژاپنی و یک هندی در این حادثه ناگوار کشته شدند. بر اساس شواهد، بسیاری از آنها قبل از مرگ توسط شبه نظامیان به شکل وحشیانه ای شکنجه دیده اند.

اجساد این قربانیان بعد از ظهر روز دوشنبه به کشورهای محل اقامتشان فرستاده شدند. همچنین  جمعه شب  دو افسر پلیس نیز طی تیراندازی به مهاجمان کشته شدند. هزاران شهروند داکا برای ادای احترام به قربانیان به استادیوم ویجیل رفتند و مراسمی چون روشن کردن شمع و دعا خواندن  از طرف مسلمانان و مسیحیان کاتولیک  در روز دوشنبه برای این قربانیان انجام شد.