شهروند ـ آخرین آرزوی مادر برزیلی در حال مرگ، دیدن پسرش بود، اما عدم دریافت ویزای مسافرتی باعث شد که این پسر نتواند به موقع به تورنتو برسد و برای آخرین بار مادرش را ملاقات کند.   فاطمه فرناندز  بعدازظهر چهارشنبه در سن ۶۴ سالگی بر اثر سرطان ریه درگذشت. بیماری او در تاریخ ۹ ماه می تشخیص داده شده بود و تنها سه  هفته بعد از تشخیص، خانواده او متوجه شدند که سرطان به مرحله ۴ رسیده است.

فاطمه و همسرش، پاستور خوزه ایگناچیو فرناندز  شش سال پیش به کانادا نقل مکان کرده و به کمک هم کلیسای میپل لیف را بنا نهادند، جماعتی کوچک از برزیلی های پرتغالی زبان. آنها قبل از مهاجرت به کانادا همراه سه پسرشان  در ایالات متحده زندگی می کردند. پسر جوان آنها، خوزه ایگناچیو فرناندز که ۳۹ سال دارد، بعد از آگاهی از شرایط مادرش دو بار تلاش کرد که برای آمدن به کانادا ویزا بگیرد که هر بار درخواستش از طرف سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا رد شد. دلایل رد این ویزا در طی نامه ای به وی اعلام شده بود. بر اساس این نامه خوزه فرناندز بنا بر دلایلی نتوانسته بود افسر مربوطه را راضی کند که در پایان اقامتش به برزیل بازخواهد گشت. به گفته ی بخش فدرال، خوزه فرناندز یک بار به دلیل اقامت بیشتر از مدت زمان ویزا، از ایالات متحده اخراج شده بود و برای مدت پنج سال از ورود او به آمریکا جلوگیری شده بود.

brazilizn-family

دلیل دیگر سازمان مهاجرت کانادا این بود که وی نتوانسته است به آنها ثابت کند که  دارای وابستگی در برزیل است و در نهایت مجموع این دلایل باعث شد که آنها نتوانند برای دادن ویزا به او اعتماد کنند.

حتی تلاش های جولی زروویکس نماینده پارلمان دونپورت که قبلا با خانواده خوزه فرناندز ملاقات کرده بود ثمر نداد و او از این بابت شدیدا اظهار تاسف می کند و می گوید که به عنوان عضوی از پارلمان تمام تلاشش را خواهد کرد که بتواند راهی پیدا کند تا شرایط برای چنین نمونه هایی در آینده آسان تر شود.

به گفته ی لیندسی ومپ سخنگوی سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، در شرایط استثنایی متقاضیان می توانند اجازه اقامت موقت بگیرند. اگرچه خوزه نامه ای از کلیسای پدرش مبنی بر شرایط اضطراری پیش آمده به سازمان مهاجرت ارائه کرده بود، ولی عدم ارسال نامه تایید شده از طرف پزشک معالج، متاسفانه باعث رد درخواست ویزا شد. ومپ افزود، بر اساس قوانین مهاجرت کانادا، این سازمان موظف است که اطمینان حاصل کند متقاضیان بازدید از کانادا همه ی شرایط ذکر شده در قانون را دارا هستند و از آن تبعیت می کنند. اگرچه خوزه نتوانست آخرین آرزوی مادر بیمارش را برآورده کند، اما بنا بر اظهارات خودش او همچنان برای گرفتن ویزا تلاش خواهد کرد تا روزی که بتواند به کانادا آمده و دیگر اعضای خانواده اش را ببیند.