شهروند ـ بیست و هشتمین دوره از بازی های المپیک با حضور ۱۰۵۰۰ ورزشکار، ۲۰۶ کاروان ورزشی به اضافه تیم منتخب پناهجویان و در ۲۸  رشته ورزشی در شهر ریو برزیل در حال انجام است. مراسم افتتاحیه این بازی‌ها روز شنبه ۵ آگوست در استادیوم ماراکانا شهر ریو دو ژانیرو برگزار شد. در این دوره از مسابقات ایالات متحده آمریکا با ۵۵۴ ورزشکار بزرگ ترین تیم را به ریو برده است و در مقابل اتیمونی تیموآنی، دونده ۱۰۰ متر، تنها نماینده کشور تووالو است. کانادا با  داشتن ۳۱۳ ورزشکار که ۱۸۷ نفر از آنها زن هستند،  راهی المپیک ریو شده است.

از ایران نیز در مجموع ۲۴ ورزشکار ۹ زن و ۱۵ مرد  به ریو رفته اند:

احسان روزبهانی ـ بوکس، رضا قاسمی ـ دوومیدانی، حسن تفتیان ـ دوومیدانی، لیلا رجبی ـ دوومیدانی، احسان حدادی ـ دوومیدانی، محمدجعفر مرادی ـ دوومیدانی، حمیدرضا زورآوند ـ دوومیدانی، محمود صمیمی ـ دوومیدانی، فرزان عاشورزاده ـ تکواندو، مهدی خدابخشی ـ تکواندو، سجاد مردانی ـ تکواندو، کیمیا علیزاده ـ تکواندو، الهه احمدی ـ تیراندازی، نجمه خدمتی ـ تیراندازی، گلنوش سبقت‌اللهی ـ تیراندازی، پوریا نوروزیان ـ تیراندازی، مه‌لقا جام‌بزرگ ـ تیراندازی، زهرا نعمتی ـ تیراندازی با کمان، مجتبی عابدینی ـ شمشیربازی، علی پاکدامن ـ شمشیربازی، نیما عالمیان ـ تنیس روی میز، نوشاد عالمیان ـ تنیس روی میز، ندا شهسواری ـ شمشیربازی، مهسا جاور ـ قایقرانی.

جلد شهروند 1607

جلد شهروند ۱۶۰۷

همه ی المپیکی ها بلیت بخت آزمایی شان برنده شده است چه مدال بگیرند چه بدون مدال به خانه هایشان برگردند. همه ی این ورزشکاران در جوانی و در بهترین وضعیت بدنی و روحی دهکده جهانی المپیک  گرد هم آمده اند و ممکن است هیچ وقت دوباره این فرصت را نداشته باشند. آنها سعی دارند تا بهترین فرصت را از این حضور داشته باشند و بهترین نمونه های زیبایی مرد و زن را به نمایش بگذارند.

* کانادا در اولین روزهای المپیک در شنا خوش درخشید. پنی اولک سیاک ( Penny Oleksiak) 16 ساله، ستاره کانادایی که در استخر متولد شده است، توانست در دو روز اول المپیک با کسب مدال برنز در ۴۰۰ متر آزاد و مدال نقره در ۱۰۰ متر پروانه کانادا را شگفت زده کند.

پنی از یک خانواده ی ورزشی می آید و شنا را در سن ۹ سالگی و از استخر حیاط خانه ی دوستش شروع کرد. او به تشویق پدرش تصمیم گرفت به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال کند و بارها تلاش کرد که در باشگاه های ورزشی معتبری مانند باشگاه شنای تورنتو و باشگاه شنای اسکاربورو عضو شود ولی به دلیل این که نتوانست از پس آزمون ورودی برآید از این کار منع شد. سرانجام با تلاش فراوان توانست با عضویت در باشگاه شنای تورنتو رویایش را تحقق ببخشد.  او قبل از المپیک ریو ۲۰۱۶ در هیچ مسابقه قهرمانی جهانی دیگری شرکت نکرده بود.

canadian-women’s–relay-team–rio-S
olympic-16-penny-oleksiak
olympic-15-Yusra_Mardini
olympic-14-kylie-masse
olympic-13-Corey-Cogdell
olympic-12-bouchard
olympic-11-benfeito–filion
olympic-10-canada
olympic-9-iran
olympic-9-canada
olympic-8-jen-kish-rugby
olympic-7-novak-djokovic–del-potro
olympic-6–PENNY-OLEKSIAK
olympic-5–rugby-canada-bronze
olympic-4-refugee-team
olympic-3-refugee-team
olympic–2–phelps
olympic–1–zahra-nemati
phelps-cupping

* مدال دیگری در شنا، ۱۰۰ متر کرال پشت، نصیب کایلی ماس (Kylie Masse) کانادایی شد. این دختر جوان ۲۰ ساله اهل ویندزور و دانشجوی دانشگاه تورنتو است.

کایلی نیمی از عمرش را شنا کرده است و یکی از اعضای برجسته ی حلقه ی CIS (Canadian interuniversity sport) است.

* تیم راگبی زنان کانادا  نیز روز دوشنبه  توانست با پیروزی ۳۳ بر ۱۰ در مقابل بریتانیا مدال برنز را ازآن خود کند. این تیم ۱۲ نفره برای رسیدن به این مرحله و تحقق رویایشان که داشتن مدالی در بازی های المپیک بود، راه سخت و دشواری را طی کرده اند و آسیب های بدنی زیادی متحمل شدند. آنها مدت ها به دور از خانواده به تمرین های طاقت فرسا پرداختند و روز دوشنبه توانستند طعم شیرین داشتن یک مدال را بچشند.

* و اما تیم والیبال مردان کانادا که بعد از سال ۱۹۹۲ برای اولین بار است به المپیک می رود و در رتبه ی ۱۲ ام است، توانست با شکست سه بر هیچ تیم آمریکا، برای بازی با برزیل، در روز سه شنبه آماده شود،  اما به تیم قهرمان جهان باخت.

*زنان شناگر کانادایی  موفق به دریافت مدال برنز ٨٠٠ متر آزاد در روز ششم مسابقات شدند. این مدال ششمین مدال کانادا در المپیک ٢٠١۶ و چهارمین مدال شناست. کاترین ساوارد ، تیلور راک، بریننی مک لین و پنی اولک سیاک توانستند با کمک هم مدال برنز ٨٠٠ متر ازاد را از آن خود کرده و تنها با دوثانیه تاخیر نسبت به امریکا رکورد ملی را رقم بزنند و در رده ی ششم سریع ترین های جهان قرار بگیرند.

* در شیرجه هماهنگ مگان بنفیتو (Meaghan Benfeito ) و شریکش روزلین فیلیون(Roseline Filion) توانستند در روز چهارم مسابقات المپیک ۲۰۱۶ مدال برنز شیرجه هماهنگ سکوی ۱۰ متر،  را از آن خود کنند. این دو دختر کانادایی ۱۱ سال است که در کنار یکدیگر تمرین می کنند. آنها در المپیک لندن ۲۰۱۲ مدال برنز را کسب کردند و در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۳ در رقابت های جهانی شیرجه هماهنگ موفق به دریافت مدال نقره شدند. کانادا تا اکنون ۵ مدال (۴ مدال برنز و ۱ مدال نقره) به دست آورده است.

المپیک پناهندگان، رخداد نه رخ نمایی

یُسرا ماردینی، شناگر مسیحی اهلِ سوریه در المپیک ریو گل کاشته و در صد متر پروانه اول شده است. یسرا و خواهرش، سارا، سال گذشته در چنین روزهایی تصمیم گرفتند از دمشق بگریزند و خود را از طریق دریای اژه به اروپا برسانند. آن‌ها در ساحل لبنان توی قایقی نشستند که شش نفر گنجایش داشت اما حامل هجده نفر بود! یک ساعت بعد موتور قایق از کار افتاد و دریا توفانی شد. یسرا می‌گوید در آن لحظات فقط به این می‌اندیشیدم که باید دریا را از پا درآورم. در آن جمع نگونبخت هجده نفره، تنها او و خواهرش، و یک نفر دیگر شنا بلد بوده‌اند. پس به دریا زده‌اند و قایق را به سمت ساحل کشانده‌اند، آنها می گویند که سه ساعت تمام با موج‌هایی جنگیدند که هر کدام یک داعش بالقوه بود. این گونه بوده که او و دو شناگر دیگر، جان آن مسافران را از مرگی حتمی رهاندند.

یسرا به برلین رفت و در آنجا به تمرین پرداخت. او و چهل و یک ورزشکار دیگر”تیم پناهندگان بازی های المپیک ٢٠١۶ ” را تشکیل داده‌اند. تیم المپیک پناهندگان متشکل از ورزشکارانی است که از مکان های ویران شده از جنگ و خشونت می آیند، اما صلح و امید را در ورزش پیدا کرده اند.

در دو هفته آینده، ۱۰ عضو این تیم  در رشته های شنا، جودو و دو و میدانی به رقابت خواهند پرداخت و نیاز به حمایت و عشق دارند. آنها نماد مبارزه و مقاومت ۶۰ میلیون پناهنده در سراسر جهان هستند.

با تشکر از یک کمپین رسانه ای آنلاین به سرپرستی یونیسف، حامیان این تیم می توانند برای آنها آرزوی موفقیت کرده و پیغام های خود را در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و اسنپ چت با اشاره به @TeamRefugees پست کنند.

به گفته ی یکی از مقام های یونیسف این اتفاقی تاریخی است و این ورزشکاران الهام بخش جهانند و نشان می دهند  که می توان با پذیرفتن چالش و تلاش فراوان به همه ی سختی ها غلبه کرد.

این اولین بار در تاریخ ۱۲۰ ساله ی بازی های المپیک است که یک تیم از پناهندگان شرکت کرده و به رقابت می پردازند. این تیم شامل دو شناگر از سوریه، دو جودو کار از جمهوری دموکراتیک کنگو، یک دونده ماراتن از اتیوپی و پنج دونده از سودان جنوبی است.

آنها  می گویند علیرغم شرایط سخت کمپ های پناهندگان و کمبودهای فراوان به المپیک آمدند و می خواهند با شرکت در بازی های المپیک به پناهندگان دیگر امید بدهند و غم را از آنها بزدایند. آنها می خواهند از این فرصت شرکت در بازی های المپیک استفاده کنند تا برای پناهندگان در همه جای دنیا سفیر صلح باشند و با نشان دادن اهمیت حضورشان به عنوان ورزشکاری که پناهنده هم هست دنیا را وادار کنند که به حمایت آنها برخیزند.

در حاشیه

مسابقه ی تیم والیبال ساحلی زنان مصر در مقابل تیم آلمان در المپیک ریو چه می بینید؟ حجاب علیه بیکینی؟ یا قدرت وحدت بخش ورزش؟

مسابقه ی تیم والیبال ساحلی زنان مصر در مقابل تیم آلمان در المپیک ریو
چه می بینید؟ حجاب علیه بیکینی؟ یا قدرت وحدت بخش ورزش؟

مراسم افتتاحیه بسیار زیبا، بومی و البته کم خرج بود. کارگردانی این مراسم را کارگردان بنام برزیلی فرناردو میرلس به عهده داشت. هزینه ی این مراسم پر از رنگ و رقص و نمایش نسبت به بازی های المپیک لندن ده درصد کمتر بود.

ـ زهرا نعمتی از سوی کمیته بین المللی المپیک به عنوان ورزشکار سال انتخاب شد. او  متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۴ است در شهر کرمان. هشت ساله بود که تکواندو را به صورت حرفه ای آغاز کرد. ۱۰ سال بعد هر دو پایش در تصادف جاده جیرفت – کرمان از حرکت ایستادند. چشم باز کرد و دید پاهایی که تا دیروز به حریفانش ضربه می زدند، حالا حتی قدرت کم ترین تحرکی ندارند. دو ماه بعد از بیمارستان با ویلچر به خانه برگشت.

زهرا نعمتی روز افتتاحیه المپیک، جلوتر از دیگر ورزشکاران ایران به عنوان پرچم‎دار رژه رفت. او تنها زن ایرانی است که موفق به کسب مدال طلا از رقابت های پاراالمپیک شده و تنها ورزشکار تاریخ ایران که مجوز حضور در هر دو رقابت المپیک و پاراالمپیک را گرفته است. او تنها ورزشکار ایرانی است که مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالمپیک ۲۰۱۲(بعد از المپیک و پارالمپیک لندن) از سوی بنیاد بین‌المللی «اسپورت آکورد» شد. تنها ورزشکار ایرانی ست که از سوی کمیته بین المللی المپیک به عنوان ورزشکار سال انتخاب شده است.

ـ ستارگان تنیس دنیا روزهای خوبی نداشتند. نواک جوکوویچ، تنیس باز برتر جهان از صربستان با شکست در برابر خوان مارتین دل پوترو آرژانتینی، با رتبه ۱۴۵، به تلخی و واقعی گریست.

پیروزی خوان مارتین دل پوترو بر جوکوویچ در حالی بود که او پیش از مسابقه در یکی از آسانسورهای ساختمان های دهکده المپیک ۴۰ دقیقه حبس شد. دل پوترو پس از ۴۰ دقیقه با کمک بازیکنان هندبال کشورش از این شرایط خارج شد و توانست به مسابقه با جوکوویچ برسد. شیرینی پیروزی بر تنیس باز برتر جهان، تلخی اضطراب صبح را از او گرفت.

ـ خواهران ویلیامز (وینس و سرنا) نیز در بازی مقابل حریفان اهل چک باربورا استری کووا  و لوسی سافارووا شکست خورند.

ـ و اما دایره های قرمز رنگ بر روی شانه های مایکل فلپس، ستاره شنای آمریکایی که برنده مدال طلای تازه در شنا شد نظر دوربین ها را به خود جلب کرد.  برخی می گفتند که  این دایره ها برای این است که فلپس بر روی مدال های طلایش خوابیده است، اما کاشف به عمل آمد که این دایره ها اثر درمان سنتی بادکش است که کمک می کند درد ماهیچه ها در آن نواحی کمتر شود.

به این شیوه ی درمان سنتیCupping therapy   می گویند و به تازگی اثر این دایره ها بر روی تن ستاره های سینما و ورزشکاران دیده می شود.

ـ اتفاق جالبی هم در این میان توسط رسانه ها برای قهرمان تیراندازی آمریکایی رقم خورد. بعد از کسب مدال برنز در توییتر شیکاگو تریبون پستی با این مضمون نوشته شد که همسر “Bear Lineman” توانست مدال برنز را کسب کند. کمی بعدتر به علت مخالفت شدید مبنی بر این که این زن خودش جدا از  همسرش نام و تاریخچه ی زندگی و ورزشی دارد، این پست تغییر کرد.

ـ بازی های المپیک همیشه شاهد ناراحتی هم بوده است، اما هیچ کس اندازه سمیر آیت سعید(Samir Ait Said) ستاره فرانسوی المپیک در این دوره ضربه نخورد. او در میان مسابقه دچار شکستگی پا شد و در هنگام حمل نیز از روی برانکارد به زمین افتاد. اکنون حال او بعد از انجام عمل جراحی  بهتر است و امیدوار است که بتواند در بازی های ۲۰۲۰ شرکت کند.