شهروند ـ موری بلانگر ((Mauril Bélanger ، نماینده ی ۶۱ ساله ی پارلمان از حزب لیبرال برای دو دهه و مدافع همیشگی حقوق فرانسه زبانان در بخش انگلیسی کانادا، درگذشت. خبر مرگ او توسط جاستین ترودو ، سه شنبه شب، اعلام شد. به گفته ی ترودو، بلانگر یک دوست بزرگ، خستگی ناپذیر و شجاع بود و تمام اعضای خانواده ی پارلمان برای از دست دادن او سوگواری می کنند.

بلانگر به بیماری ALS  مبتلا بود و بیماری اش در نوامبر ۲۰۱۵، تنها چند روز پس از این که برای هشتمین بار وارد پارلمان شده بود، تشخیص داده شد. این بیماری با تاثیر گذاشتن و ضربه زدن  به قدرت تکلم بلانگر شروع شد. برای  مردی که سالها خودش را وقف دفاع از حقوق زبانی هموطنانش کرده بود این ضربه بسیار دردناک بود.

mauril_belanger-1

او در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ با ارائه ی لایحه ای که در آن “O Canada” به شیوه ای فراجنسیتی و با استفاده از یک صدای الکترونیکی از یک تبلت پخش می شد تاریخ ساز شد. او مرد بزرگی بود که برای همیشه در یاد و خاطره ها باقی خواهد ماند.

mauril_belanger

بلانگر سخنگوی افتخاری پیاده روی سالانه برای ALS در کانادا بود. او هر ساله به جمع آوری پول  در سراسر کانادا برای پشتیبانی از زندگی افراد مبتلا به ALS و تحقیق در مورد این بیماری کمک می کرد، بیماری که تعداد مبتلایانش در کانادا ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است.