شهروند ـ برای بیش از نیم قرن، استیون دوگالین (Steven Dugalin) فکر می کرد که حضورش در کانادا غیرقانونی است و هر لحظه امکان این وجود دارد که از خاک کانادا اخراج شود. این مرد ۷۷ ساله اهل می سی ساگا، سال های زیادی در مشاغل ساخت و ساز مشغول به فعالیت بود و در متل زندگی می کرد و همیشه نگران این بود که اگر توسط ماموران اداره مهاجرت دستگیر شود دردسرهای زیادی در پی خواهد داشت. این چیزی بود که ماموران مهاجرت در تمام این سالها به وی گفته بودند و هربار از بررسی پرونده اش به نحوی سر باز زده بودند. مشکل اینجاست که این اتفاق صحت نداشت.

steven-dugalin

او در سال ۱۹۵۷ به عنوان پناهنده از مجارستان به کانادا آمد و در سال ۱۹۵۹ به اتهام دزدی از خانه ها در بریتیش کلمبیا دستگیر شد و ماموران اداره مهاجرت به او گفتند که اقامتش را در کانادا از دست داده است. به گفته دوگالین در آن سالها او به همراه دیگر پناهنده های مجار بسیار فقیر و گرسنه بودند، انگلیسی نمی دانستند و چاره ای جز این کار نداشتند.

در سال ۲۰۱۲ یک وکیل اهل تورنتو پرده از این راز برداشت و روشن شد که درتمام این سالها دوگالین اقامتش را داشته است. او بلافاصله برای دریافت کارت اقامت و اوهیپ اقدام کرد و هتلی را که برای ۱۷ سال خانه اش بود، ترک کرد. او می گوید که اگر دولت کانادا برای بررسی وضعیت او اشتباه نکرده بود، او می توانست در تمام این سالها مانند هر کس دیگری است از مزایای شهروندی استفاده کند. اکنون دوگالین در تلاش است تا عمر از دست رفته ی خود را بازیابد و تقریبا معادل یک دهه حقوق بازنشستگی را باز پس گیرد. دوگالین فقط امیدوار است بتواند حق خود را به دست بیاورد و چیزی بیشتر نمی خواهد.