بر اساس آخرین تحقیقات به عمل آمده توسط سندیکای بیمه گران کانادا و تشکل های آمار- بیمه ای در سال ۲۰۱۶ شاهد رشد منفی در تصادفات جاده ای و شهری در بعضی از ایالات کانادا بوده ایم، البته این خبر خوب هنوز شامل حال انتاریو نمی شود. اجازه می خواهد نظر شما خوانندگان محترم را به نتایج به دست آمده جلب نماید.

از اوایل سال ۲۰۱۵ از طرف جامعه کارشناسان ترافیک کانادا به ریاست انجمن نظارت بر ترافیک کلگری(موسسه ایمنی و مراقبت از ترافیک برای رانندگان در کلگری Calgary’s Traffic Safety Act, motorists) موردی پیشنهاد شد که با اکثریت آراء مورد تایید قرار گرفت و آن سخت گیری بر عملکرد رانندگان متخلف بود به این معنی که جریمه نقدی کافی نیست و بایستی برای آن گروه از رانندگان که قوانین را به سخره می گیرند کاری کرد که بر گواهینامه رانندگی آنها هم تاثیر منفی وارد شود و به تبع این موضوع بیمه اتومبیل نامبردگان نیز به نحوی افزایش یابد. هدف آن بود که رانندگان از اعمالی که در شأن یک راننده نیست بر حذر باشند.

از اول سال ۲۰۱۵ در ایالت کلگری موارد ذیل به صورت قانون در آمد و مسئولان موظف شدند تا بر رعایت آن نظارت کامل نمایند. رانندگانی که یکی از اعمال زیر را در حین رانندگی انجام دهند هم مشمول جریمه نقدی ۲۸۷ دلار خواهند شد و هم در گواهینامه رانندگی ایشان ۳ امتیاز منفی ثبت می شود که می تواند میزان نرخ بیمه اتومبیل را به شدت بالا ببرد.

impair-driving

این موارد به قرار ذیل هستند:

۱- استفاده (صحبت کردن) از تلفن همراه حین رانندگی

۲- ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه حین رانندگی حتی اگر پشت چراغ راهنمایی منتظر باشند.

۳- استفاده از ادوات الکترونیکی از قبیل کامپیوتر (لپ تاپ ـ نوت بوک)، دوربین عکاسی، بازی های رایانه ای، برنامه دادن به جهت یاب های جاده ای ( نوی گیتور ـ جی پی اس) و امثالهم.

۴- مطالعه دست نوشته ها یا مجله یا هر نسخه چاپی دیگر.

۵- نوشتن در پشت چراغ راهنمایی یا در حین رانندگی.

۶- هرگونه آرایش صورت یا مرتب کردن مو یا استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن دندانها، ریش زدن یا مرتب کردن ناخن ها.

ماحصل تمامی این تلاش ها در سال ۲۰۱۶ مورد مطالعه قرار گرفت و نشان داد که خوشبختانه میزان تصادفات ۱۳ درصد کاهش داشته و رانندگان به این موارد توجه ویژه کرده اند.

جهت استحضار شما خوانندگان محترم از سال ۲۰۱۴ (یک سال قبل از اجرایی شدن این قانون) اداره راهنمایی و رانندگی در استان کلگری شروع به اطلاع رسانی کرد تا ذهنیت مردم را به این نکته جلب نماید که مهمترین چیز برای ما امنیت شهری و جاده ای است و مسئولان و مردم در یک سو قرار دارند. اگر چنین مواردی قرار است اجرا شود برای آسایش خاطر عموم مردم بوده و قطعا بار مثبت آن نیز شامل حال همه خواهد شد.

خبری که هفته گذشته انجمن بروکرهای خبره انتاریو منتشر کردند آن بود که با اطمینان از صحت بار مثبت عملکرد ایالت کلگری بر آن شدند تا این مورد را در انتاریو هم اجرایی نمایند از این رو پیشنهادی را تهیه و برای تصویب به مسئولان ارائه دادند.