شهروند ـ  یک دانشمند اهل گوئلف در تلاش است تا با جایگزین کردن قرص های آهن با یک ماهی چدنی، که می تواند بارها استفاده شود، به کاهش کم خونی در جهان کمک کند.

بر اساس تحقیقی توسط سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸ ، حدود ۱.۶۲ بیلیون نفر در جهان از کم خونی رنج می برند، این بیماری قدرت جذب آهن توسط سلول های قرمز خونی را کاهش می دهد و بیماران باید برای درمان از قرص های مکمل آهن استفاده کنند.

gavin_armstrong

ماهی آهنی خوش شانس توسط دانشجوی ۲۹ ساله ی دانشگاه گوئلف، گاوین آرمسترانگ، ساخته شد. ایده او برگرفته از تحقیقات کریس چارلز، محقق دانشگاه گوئلف است که یک ماهی چدنی را ساخت که وقتی در آب جوش قرار بگیرد مقادیر جزیی آهن را می پراکند. بعد از این که چارلز برای ادامه ی تحصیلات در زمینه پزشکی روانه شد، آرمسترانگ ایده او را پروراند  و توانست مقدار آهنی را که از این ماهی جدا می شود افزایش داده و به ۷۵ درصد نیاز روزانه برساند. برای این کار این ماهی باید به همراه لیمو ترش در آب در حال جوش قرار بگیرد.  مقدار اسید باعث می شود که آهن مورد نیاز جذب آب شود. این تلاش ها باعث شد که آرمسترانگ هفته ی گذشته جایزه ای را از طرف “بهترین ها برای جهان” دریافت کند.

ایده ی استفاده از شکل ماهی از فرهنگ کامبوجی می آید که در آن ماهی سمبل امید و شانس است. کامبوج به علت رژیم غذایی کم آهن، دارای میزان بالایی از کم خونی است. آرمسترانگ تحقیقاتش را برای دکترا از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در این کشور انجام داد.

این قرص هم اکنون در بومانویل و پونا، هند، تولید می شود و در کامبوج توسط صنعتگران محلی بسته بندی می شود.