محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران اعلام کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری آتی او یا میر حسین موسوی نامزد خواهند شد.

شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران اعلام کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری آتی او یا میر حسین موسوی نامزد خواهند شد.

خاتمی روز دوشنبه بیست و سوم دی گفت:"به همه اصلاح طلبان و نیز کسانی که ممکن است جزو اصلاح طلبان نباشند ولی دلشان می خواهد در وضع کنونی تحولی ایجاد شود، ضمن احترام به همه کسانی که کاندیداتوری خود را اعلام کردند یا اعلام خواهند کرد، می گویم به یاری خداوند یک نفر از میان من و آقای مهندس موسوی نامزد خواهد شد."

خاتمی این موضوع را در جریان دیدار با جمعی از مردم ایلام در تهران عنوان کرد.

میر حسین موسوی که خاتمی از احتمال نامزدی او برای انتخابات خبر داده، آخرین نخست وزیر ایران است که پس از درگذشت آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، با تغییر قانون اساسی و حذف پست نخست وزیری، از فعالیت های اجرایی کناره گرفت و عمده فعالیت خود را در فرهنگستان هنر متمرکز کرد.

دوران نخست وزیری او که همزمان با اوج روزهای جنگ ایران و عراق بود، یادآور سیاست های چپگرایانه و اقتصاد دولتی است.

خاتمی طی ماه های گذشته با دعوت گروه هایی از اصلاح طلبان رو به رو شده بود که از او می خواستند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

اما بر خلاف این خواسته خاتمی مکررا اعلام کرده بود که برای نامزدی در انتخابات تردید دارد.

با این حال، وی روز دوشنبه بیست و سوم دی گفت: "خدا می داند که وقتی می گویم برای آمدن یا نیامدن در حال تأمل هستم به این معنی نیست که از زیر بار مسئولیت بگریزم و یا عافیت طلبی کنم، بلکه صحبت سر این است که چگونه می توان خدمت کرد و روند را به نفع انقلاب و کشور و مردم تغییر داد و خدمت کرد."

خاتمی بار دیگر از شرایط فعلی ایران انتقاد کرد و گفت:"معتقدم اگر برنامه چهارم با این درآمد نفتی که در سال های اخیر داشتیم درست اجرا شده بود، اهداف چشم انداز نه در ۲۰ سال که در ۱۰ سال تحقق پیدا می کرد و معتقدم امروز نه تنها ۴ سال جلو نرفتیم بلکه از ۴ سال پیش هم عقب تر افتاده ایم و این وضع نگران کننده است."

وی افزود:"بعد از آن درآمدهای نفتی شگفت انگیزی که طی سه سال گذشته برای ایران حاصل شد که سابقه نداشت، جا دارد بپرسیم با این درآمد چه تحولی در کشور رخ داده است؟"

رئیس جمهوری پیشین ایران گفت:"کم هزینه ترین و مطلوب ترین وضع این بود مسئولان و دست اندکاران متوجه شوند روند کنونی درست نیست و آن را اصلاح کنند. مگر اشکالی دارد از مردم عذرخواهی کنیم؟ اگر از مردم عذرخواهی کنیم، آنها می بخشند. ولی وقتی از آنها عذرخواهی نمی شود و این احساس نمی شود که مسئولان تشخیص داده اند که روند کنونی غلط است، می گوییم باید اوضاع تغییر پیدا کند و این وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی ماست و این روند متناسب با شأن انقلاب و کشور ما نیست."

خاتمی همچنین گفت:"معتقدم اگر در انتخابات آزادی باشد و از امکانات موجود سوء استفاده نشود، سخت گیری های بی جا نشود و واقعا رای مردم مورد حرمت قرار گیرد، تردید ندارم وضع طور دیگری خواهد بود."

رئیس جمهور سابق ایران همچنین گفت:"در دوران امام هیچگاه نظارت استصوابی نداشتیم و بعد از امام این کار رویه شد. نظارت استصوابی یعنی اجرا و نه نظارت و بالاتر از آن با بعضی رفتارها یعنی قیمومیت. معتقدم اگر نظارت استصوابی نیز وجود دارد باید با چارچوب مردم سالاری سازگار باشد. یعنی نمی توانیم کاری کنیم که رای و خواست مردم یک طرف ولی سلیقه عده ای تعیین کننده همه چیز باشد. "

خاتمی در شرایطی از کاندیداتوری خود یا میرحسین موسوی خبر داده است که برخی از رسانه های ایران طی روزهای گذشته از دیدار او با آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بودند.

محمد علی ابطحی، رئیس دفتر سابق و معاون خاتمی در دوران ریاست جمهوری اش، در وبلاگ شخصی خود در همین زمینه نوشت که مشاوره و گفت وگو با رهبری قبل از انتخابات ریاست جمهوری برای هر کس که کاندیدا است، یک ضرورت است که سود آن متوجه جامعه خواهد بود.

به نوشته ابطحی،"رئیس جمهوری که رهبری با وی "مخالف" رسمی باشد حتماً در هیچ یک از شعارهای داخلی و خارجی اش موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد و در آن صورت هرکس که باشد به خاطر منافع مردم هم که شده نباید کاندیدا شود."

پیش ازاین خاتمی اعلام کرده بود که "تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هایشان" و "امکان عملی شدن برنامه‌هایش" دو شرط اصلی او برای حضور در انتخابات است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه ۲۲ خرداد سال آینده خورشیدی برگزار می شود.

تاکنون فقط مهدی کروبی، از روسای پیشین مجلس ایران و دبیر کل فعلی حزب اعتماد ملی به طور رسمی برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده است.