شهروند ـ  محققان دانشگاه تورنتو اعلام کردند که توانسته اند قدیمی ترین آب جهان را که حدود ۲ میلیون سال قدمت دارد در عمق سه کیلومتری زمین زیر یک معدن فلز در تیمینز(Timmins) انتاریو پیدا کنند. بنا بر گفته های این محققان این کشف می تواند نشانه هایی از امکان حیات بر روی کره ی  مریخ باشد.  این آب پر از مواد شیمیایی و ترکیبات محلولی است که اجازه داده است تا در این عمق زمین و در تاریکی مطلق این همه سال دوام بیاورد، ده برابر آب دریا شور است، زرد رنگ و چسبناک بوده و بسیار بدبوست.

این محققان می گویند که پیدا شدن این آب در اعماق کره ی زمین به همراه مواد شیمیایی و سرشار از انرژی امید تازه ای را زنده می کند که در کره ی مریخ نیز حیات می تواند وجود داشته باشد.

به گفته ی یکی از این محققان، این تیم از دانشگاه تورنتو حدود ۲۰ سال است که در این منطقه در حال فعالیت هستند و در چند سال اخیر توانستند پیشرفت های قابل توجهی در عمق زمین انجام بدهند و با استفاده از روش شیمیایی ویژه ای به سن دقیق این آب دست یافته و قدیمی ترین آب جهان را کشف کنند.

این تحقیقات نشان می دهد که احتمال دارد در اعماق کره ی زمین منابع آبی فراوانی وجود داشته باشد که عمر آنها به میلیون ها سال می رسد. نکته ی جالب اینجاست که جامعه ی معدنچیان این منطقه ی انتاریو نسل های متوالی است که از وجود چنین آبی در این منطقه آگاه هستند.