اسد سیف

در مقایسه با مسیحیت و یهودیت، اسلام دینی‌ست که برای لذت جنسی ارزش می گذارد. برخلاف دیگر ادیان، زناشویی را به صرف تولید نسل تبلیغ نمی کند و به لذتِ جنسی نیز نظر دارد. با نگاهی به کتاب‌های فقهی و یا احادیث به جا مانده از رهبران مذاهب اسلام، می توان مطالب فراوانی در این عرصه یافت.

در اسلام، شهوت اگر از اندازه فراتر رود، بیماری‌ست. لذت جنسی تا آنجا مجاز است که از احکام دینی فراتر نرود. شهوتِ خارج از مدار دین، گناه به شمار می آید و قابل مجازات است.

 

 

با نگاهی به آثار اسلامی اما می توان به نکته‌ای دیگر نیز پی برد و آن این‌که؛ زن را در این لذت سهمی نیست و برای لذت جنسی زن جایگاهی در نظر گرفته نشده است. کتاب‌های جنسی در کلیت خویش به چگونگی اطاعت زن از شوهر نظر دارند و یا این‌که؛ مرد به چه سان می تواند قدرت جنسی خویش استفاده کرده، آن را تقویت نماید.

علمای اسلام درباره زن و زناشویی زیاد نوشته‌اند. به طور کلی فصلی از هر “توضیح‌المسائل” به این موارد اختصاص دارد. آخرین اثر در این مورد “قانون قوه باء” است.

“قانون قوه باء (آداب زناشویی)، رهنمودهای چهارده معصوم” کتابی‌ست که در آداب زناشویی نوشته شده، بار نخست در اردیبهشت ۱۳۸۲ در قم توسط “انتشارات سلسله” تحتِ عنوان “طب‌المومنین” منتشر شده و از آن پس بارها و بارها همچنان در حال تجدید چاپ است.

نویسنده این کتاب محمدابراهیم آوازه نام دارد، “محقق و طبیب طب اسلامی” و “عضو مؤسسه تحقیقات حجامت ایران” است. او در پیشگفتار کتاب می نویسد؛ “در این کتاب قصد دارد جهت بالا بردن سطح آگاهی عمومی همه افراد جامعه در جهت رشد فکری در زمینه مسائل ازدواج و آداب زناشویی و همسرداری، با توجه به مسائل و دستوراتی که در احادیث توسط اهل بیت عصمت و طهارت آورده شده است، خدمت ارزنده‌ای برای مردم انجام داده باشد”. و توضیح می دهد که با حضور در دادگاه خانواده و “پُرس و جو از مراجعین و دیگر اقشار جامعه بر خود لازم” دانسته که “مطالبی در این زمینه گردآوری کرده، تألیف” نماید. زیرا “با توجه به مسائل و مشکلات آنها، به خصوص در زمینه طلاق، علت بسیاری از اختلافات زناشویی را بیشتر در عدم آگاهی مراجعین در ارتباط با چنین منابع عظیم و گرانقدر قرآن، احادیث و روایات دانستم… با استفاده از این احادیث، مشکلات زندگی و بیماریهای آمیزشی و نازایی، که گریبانگیر مردم می باشد، حل می شود. زنان و مردان در دادگاه‌های خانواده عمرشان هدر نمی رود و جلوی طلاق و اختلافات خانوادگی و بی‌سرپرست ماندن فرزندان بی‌گناه گرفته” می شود.

قوه باء بر نیروی جنسی مرد دلالت دارد. باء در لغتنامه دهخدا، “وطی بسیار، مجامعت، مباشرت” معنا شده است.

برای این‌که دانسته شود، “محقق و طبیب” گرانقدر “طب اسلامی” چه کشف عظیمی برای حل “مشکلات زندگی و بیماری‌های آمیزشی و نازایی” کرده‌اند و برای پیشگیری از “طلاق و اختلافات خانوادگی و بی‌سرپرست ماندن فرزندان بی‌گناه” چه راهی یافته‌اند، به گوشه‌ای از تحقیق ایشان رجوع می کنیم؛

کتاب در بیست و یک فصل تنظیم شده که هر فصل خود به مسائلی مختلف می پردازد. از جمله فصل‌ها عبارتند: در بیان بهترین زنان، حقوق و وظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر، خواص جماع و آثار و ثواب‌های آن، آداب جماع و اعمال مؤثر در آن، آماده شدن برای جماع و اعمال قبل از دخول، چگونگی تشکیل نطفه و عوامل تأثیرگذار بر آن، چیزهایی که قوه جماع را زیاد می کنند، عوامل مؤثر در نعوظ (ایستایی و راستایی آلت مرد)، عوامل مؤثر در کم کردن قوه باء و شهوت، استمناع و اثرات مخرب آن بر جسم و روح، احکام و مسائل شرعی جماع، در بیان چگونگی صفات مرد و زن، و…

تمامی فصل‌ها در واقع نقل قول‌هایی هستند از قرآن، سخنان پیامبر و امامان که مؤلف آنها را از متون اسلامی استخراج و بر حسب موضوع دسته‌بندی کرده است. این اثر را می توان از دو نظر بررسی کرد؛ نخست به عنوان مفهوم “طب اسلامی” در جمهوری اسلامی و دیگر نقشی که برای زن در جامعه اسلامی پیش‌بینی شده است. برای آشنا شدن بیشتر با این اثر، مواردی از آن برای نمونه آورده می شود:

– به نقل از حضرت علی؛ “هر کسی را دردی در بدن به هم رسید یا حرارت بر مزاجش غالب شد (فشار خون، داغ شدن بدن، خستگی و سستی و بی‌حالی و…) با همسر خویش جماع کند تا درد تسکین یابد”.

– امام موسی کاظم؛ “دوست ندارم که تمامی دنیا از من باشد ولی یک شب بی زن بخوابم”.

– سفارش‌های پیامبر به حضرت علی؛ “…عروس را در هفته اول از مصرف لبنیات و سرکه و گشنیز و سیب ترش منع کن…زیرا رحم به این چهار چیز نازا می شود و حصیر خانه بهتر از زن نازا می باشد…در اول و وسط و آخر هر ماه آمیزش نکن، که جنون و جذام و نقصان به زن و فرزند روی می آورد… هنگام بعدازظهر آمیزش مکن که اگر فرزندی به دنیا آید، احوال (دوبین) خواهد شد…به هنگام آمیزش سخن مگوی، که اگر فرزندی در آن حال متولد شود، از لال شدن ایمن نباشد. همچنین نباید کسی به عورت همسر بنگرد که نگاه به عورت او، موجب نابینایی (کوری فرزند) می شود… با همسر خود با یاد و میل زنان دیگر جماع مکن، که می ترسم اگر فرزندی پا بگیرد، دیوانه و ابنه‌ای و در صفتِ زنان باشد…ایستاده جماع مکن که این کار الاغ است، و اگر فرزندی در این حال به وجود آید، در بستر بول نماید و چون الاغ همه جا بول کند… زیر درخت میوه‌دار نزدیکی مکن که اگر فرزندی حاصل شود، جلاد یا آدمکش و یا کاهن شود… در برابر خورشید و آفتاب نزدیکی مکن، مگر آنکه خود را از نور با پرده‌ای بپوشانید. در غیر این صورت اگر فرزندی به دنیا آید، همواره در فقر و نکبت به سر برد… بر پشت بام جماع مکن که حاصل آن فرزندی منافق و ریاکار و بدعت‌گذار باشد… بین اذان و اقامه جماع مکن که در این صورت اگر فرزندی پدید آید، به خونریزی حریص باشد… با زن حامله‌ات جز با وضو نزدیکی نکن که اگر فرزندی متولد شود، کوردل و بخیل گردد… اگر شب جمعه جماع کنی و در اثر آن فرزندی پدید آید، سخنگو و حرف‌زن باشد و اگر روز جمعه پس از عصر نزدیکی کنی، دانشمند و معروف و مشهور گردد… در اول شب جماع مکن که ایمن نیستی فرزندت ساحر شود و دنیا را بر آخرت برگزیند…”

– بهترین زنان در بیان پیامبر اسلام؛ “کسانی هستند که بچه زیاد می آورند و با عاطفه و محبت و عفیف و پوشیده هستند، در خانواده عزیز و محترم و برای شوهر متواضع و فروتن می باشد، شوخ و اهل مزاح هست و نسبت به مردان پوشیده و خوددار می باشد، به سخن شوهر گوش فرا می دهد و فرمانبرداری می نماید، در خلوت خودش را برای همسرش می آراید و چون مردان ترک زینت نمی کند”.

– روش پیامبر در انتخاب همسر؛ “گردنش را بو کن که اگر خوشبو باشد، بویش خوب و طیب است و نیز اگر قوزک پایش پُرگوشت باشد، فرجش هم پُر گوشت خواهد بود”.

– زنانی که لذت بیشتر می بخشند؛ از حضرت علی نقل است “هر کس بخواهد هنگام جماع لذت بیشتر ببرد، زن کوتاه قد و چهارشانه گندمگون بگیرد، چنانچه لذت نبرد، مهرش بر عهده من است”.

– از حضرت علی نقل است؛ “خوابیدن برای زن حلال نیست تا زمانی که خود را بر همسرش عرضه کند، یعنی لباس خود را از تن درآورده و به بستر شوهر برود و به او بچسبد”.

– از محمد باقر به نقل از پیامبر آمده است؛ “اگر مرد به همسرش این جمله را بسیار بگوید: من دوستت دارم. محبت آن مرد از دل و قلب زن بیرون نخواهد رفت”.

– به نقل از پیامبر؛ “زنی که شوهرش او را برای حاجتی صدا کند و او همچنان شوهر را سر بگرداند تا وقت بگذرد (برای جماع) که شوهر به خواب رود. چنین زنی را ملائکه لعنت کنند تا شوهر از خواب برآید”.

– به نقل از پیامبر؛ “زن یکی از وسائل لذت و خوشی است، پس هر کس زن می گیرد، آن را ضایع نکند”.

– امان باقر؛ وقتی که همسرانتان می خواهند با شما نزدیکی کنند، نماز خود را به درازا نکشید”.

– به نقل از پیامبر؛ نزدیکی مرد به زن “ثوابش همان است که شمشیر کشیده و در راه خدا جهاد کند. پس چون با تو (زن) مجامعت کند، گناهان او می ریزد، چنان که برگ از درخت می ریزد، و چون غسل کند از گناهان خارج می شود”.

و این همه تازه ده صفحه نخست کتاب است.