امروز ۵شنبه ۳۰ دی ماه / ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ مجتمع تجاری پلاسکو، نخستین ساختمان ۱۷ طبقه ای که در ایران ساخته شد، دچار آتش‌سوزی شد
و به طور کامل فرو ریخت. این آتش سوزی که از  طبقات بالایی شروع شد در اندک زمانی باعث فروریختن کل ساختمان شد و این در حالی بود که مأموران آتش نشانی برای عملیات امدادرسانی در ساختمان بودند.

تاکنون ارقام متفاوتی از کشته شدگان و آسیب دیدگان این حادثه چه آتش نشانان و چه صاحبان مغازه ها و خریداران در رسانه ها منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو، گفت که تعدادی از ۲۰ آتش ‌نشان زیر آوار کشته شده‌اند. پیشتر، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، از کشته شدن قطعی دستکم بیست آتش‌نشان در حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو خبر داده بود.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا، رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، با اعلام اینکه احتمال نجات افراد زیر آوار مانده بسیار ضعیف است، گفت که «تعداد کشته‌شدگان این حادثه احتمالا به ۴۰ تن می‌رسد.»

اما روزنامه ی اندیپندنت لندن تعداد کشته ها را حداقل ۷۵ نفر که شامل ۴۵ نفر مأمور آتش نشان هم می شوند اعلام کرد.

حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران، به خبرگزاری ایلنا گفت تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به ۸۴ تن رسید که از این تعداد، ۳۳ تن به بیمارستان اعزام شدند که ۱۰ تن از آنها بستری و سایرین مرخص شده‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله در توئیتر خواستار استعفای آقای قالیباف از سمت خود شده‌اند. این در حالی است که مقام‌های شهرداری تهران در مصاحبه‌هایی گفته‌اند شهرداری دستکم ۳۰ بار در مورد ایمنی ساختمان پلاسکو تذکر داده بود.

با این وجود، به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران، در یادداشتی نوشت که این شورا «بعد از حادثه خیابان جمهوری مصوبات متعددی را در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای سازمان آتش نشانی داشته و بارها تذکر داده که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه در ساختمان‌های بلند مرتبه، تجهیزات آتش نشانی برای مهار آن کافی نیست. ولی متاسفانه تاکنون شهرداری تهران اقدام موثری در اجرای این مصوبات و تذکرات انجام نداده است.»

pelaskoo-10
pelaskoo-9
pelaskoo-8
pelaskoo-7
pelaskoo-6
pelaskoo-5
pelaskoo-4
pelaskoo-3
pelaskoo-2
pelaskoo-1

آقای سرخو با اشاره به جلسه ۲۹ تیرماه امسال در شورای شهر تهران و صحبت در مورد «کمبود تجهیزات آتش نشانی و ضرورت تامین اعتبارات لازم برای رفع این نواقص و تامین تجهیزات حفاظت فردی برای آتش نشانان» افزود: «آیا نباید شهردار تهران پاسخگوی خون آتش نشانانی باشد که به جای بکارگیری لوازم و تجهیزات مدرن، از غیرت خود برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند؟»

وی نوشت:«اینکه شهرداری نامه نگاری کند کافی نیست. چرا واحدهای ناامن پلمب نشده است. باید شهرداری با اقدامات موثر، از بروز اینگونه حوادث جلوگیری کند» و اشاره کرد:«آیا شهرداری تهران که به خاطر اندکی بدهی یا تغییر کاربری، واحدها را پلمب می‌کند و در مقابل آن‌ها با بلوک‌های سیمانی، مانع ایجاد می کند و حتی کارواش متعلق به مسجد را می بندد، نمی‌تواند واحد‌های ناایمن را پلمپ کند؟».

گفتنی ست که این ساختمان که از قدیمی ترین ساختمان های تجاری تهران است، توسط حبیب الله القانیان سرمایه دار یهودی ساخته شد. بعد از انقلاب و قدرت گیری مذهبیون، القانیان نیز مثل خیلی از غیر مسلمان های متمول زمان شاه، با بهانه های واهی و بیشتر با مطامع سودجویانه، بدون داشتن حق وکیل و دفاع از خود اعدام شد و ساختمان پلاسکو و ساختمان آلومینیوم و سایر دارایی های متعلق به ایشان مصادره و تحت مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت. بنیاد مستضعفان نیز تحت مالکیت “نهاد رهبری” است.

عکس های منتشر شده از آتش نشانان نجات یافته و نگاه دردمند و مستأصل آنان  برای همکاران کشته شده شان و دیگر قربانیان تصویری است که به این زودی ها از ذهن بینندگان پاک نخواهد شد.

منصور اسانلو شناخته شده ترین فعال کارگری ایران و از رهبران سندیکای شرکت واحد که سالها به خاطر فعالیت های سندیکایی اش در زندان بود و در نهایت   به امریکا پناهنده شد، در پیوند با واقعه ساختمان پلاسکو مطلبی نوشته که در آن مطلب دادخواستی مبنی بر محاکمه محمدباقر قالیباف  به عنوان مسئول شماره یک این حادثه طرح کرده است. این مطلب را در زیر می خوانید.

 

منصور اسانلو: باید قالیباف را محاکمه کنیم!

به جای تسلیت و حرف های تکراری به زحمتکشان آتش نشانی و همه آسیب دیدگان واقعه ی پلاسکو باید قالیباف را به پای میز محاکمه کشید

برای همراهی با کارگران و مزد بگیران  و ستم دیده گان ایران در رابطه با آتش سوزی  ساختمان پلاسکو و مرگ کارگران آتش نشانی و دوزندگی ها و انبارهای آنجا، چرا باید همه مردم ایران خواهان محاکمه قالیباف به عنوان سمبل غارتگری  و بی مسئولیتی حکومت شوند؟ به دلایل روشن ذیل:

۱- قالیباف در ماجرای ساختمان پلاسکو، بنا به گفته حافظی عضو شورای شهر  از ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه نوسازی تجهیزات آتش نشانی، فقط ۲۵ میلیارد تومان آن را به آتش نشانی پرداخته است. در نتیجه آتش نشانی نتوانسته است تجهیزات جدید و کامل تر برای کارگرانش بخرد. پس غارتگری قالیباف عامل اصلی کمبود تجهیزات و در نتیجه مرگ و زخمی شدن صدها نفر از ایرانیان و از بین رفتن میلیاردها تومان اموال و سرمایه های تولیدکنندگان و بنکداران پلاسکو شده است.

۲- قالیباف به عنوان بالاترین مقام  کارفرمایی، مسئول تهیه لوازم ایمنی و بهداشت کار برای کارگران بوده است، که این لوازم را به اندازه کافی تهیه نکرده است.

۳- قالیباف پیش از این هم  در ماجرای تخریب مسیر خروج مردم در استادیوم آزادی، با آوردن هلی کوپتر نیروی انتظامی برای جلب توجه انتخاباتی به استادیوم آزادی باعث ازدحام جمعیت و ریزش بخشی از مسیر استادیوم آزادی شد، که منجر به مرگ ده ها نفر از هم میهنان و هزینه های میلیاردی برای استادیوم آزادی شد.

کریمی فر و رمضان زاده اعضای شورای شهر آن زمان این مطالب را مطرح و خواهان پاسخگویی قالیباف شدند.  طبق گزارش های کارشناسی چون قالیباف هلی کوپتر نیروی انتظامی را در نزدیکی یکی از درهای خروجی مردم از استادیوم قرار داده بود، نیروهای پلیس آن خروجی نزدیک به هلی کوپتر را می بندند، در نتیجه باعث ازدحام بیش از اندازه مردم در خروجی دیگر می شوند، که وزن اضافی این ازدحام منجر به فرو ریزی این مسیر می شود و فاجعه مرگ و زخمی شدن ده ها هم میهن ما را پدید می آورد. این دو نماینده در شورای شهر و برخی از مطبوعات در آن زمان این موضوع را مطرح کردند، اما فریادشان به جایی نرسید و قالیباف حتا یک عذرخواهی هم از خانواده های جان باختگان نکرد.

۴- قالیباف در رأس غارتگری و سواستفاده از امکانات شهرداری و زمین های تهران و ساختمان هایی است،که به تازگی پرونده این غارتگری وسیعا منتشر شد. اما چون مردم به طور جدی  پیگیری نکردند و فعالین مدنی هم در فضای مجازی زود از ماجرا گذشتند، حتا صدای اعتراض و افشاگری سندیکای کارگران شرکت واحد که جواب های دروغ قالیباف را پاسخ داد، تاکنون درباره این غارتگری ها به جایی نرسیده است.

به نظر می رسد که با فروپاشی ساختمان پلاسکو و مسئولیت مستقیم قالیباف به عنوان شهردار تهران در این ماجرا، می توان از او به عنوان غارتگر، و مسئول مرگ و آسیب دیدن هزاران تهرانی به لحاظ جانی و مالی از او شکایت کرد. با طرح این دادخواست علیه او و پیگیری این دادخواست علیه او و استمرار بر طرح این دادخواست و تاثیرگذاری بلامنازع رسانه ها در شکل گیری این تصمیم ملی، می توانیم این درخواست را به عنوان یک دادخواست عمومی علیه قالیباف به عنوان سمبل کل غارتگران حکومتی طرح کنیم. چرا که قالیباف می تواند به عنوان سمبل همه این غارتگران مطرح شود و با کشاندن پای او به میز محاکمه، صدها پرونده و هزاران فاسد و سوء استفاده چی دیگر را در رابطه با پرونده او به دادگاه های ملی کشاند.

فساد و غارتگری اصلی ترین چیزی است که ریشه این مملکت و مردم را دارد می سوزاند. فقر نتیجه فساد است. فقر که به داخل هر خانه ای بیاید، ایمان و سلامتی از آن خانه  بیرون می رود. برای آن که در فرصت های کمی که باقی مانده، تا کل کشور مثل ساختمان پلاسکو فرو بریزد، این فاسد را با فشار رسانه ها و افکار عمومی و سازماندهی های میدانی باید به پای میز محاکمه بکشانیم.

قالیباف قاتل صدها کارگر ایرانی باید محاکمه شود.  می توانیم این درخواست را در تمام فضای مجازی و میدانی مطرح کنیم و در دیوار نویسی ها و مطلب نویسی ها دایما به آن اشاره کنیم. این یک هدف مشخص و یک درخواست مستند است، که قابلیت طرح دارد. برای تحقق این درخواست ملی و مردمی متحد شویم و کار را آغاز کنیم. می توانیم حول این درخواست  مشترک همکاری کنیم:  قالیباف غارتگر، محاکمه می گردد!

منصور اسانلو  ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵