شهروند- عصر روز جمعه، مصادف با ۲۰ ژانویه، جمعی از ایرانیان با گردهمایی در میدان مل لستمن  در شهر تورنتو، یاد و خاطره کشته شدگان در حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو را زنده نگه داشته و با خانواده آنها  ابرازی همدردی کردند. این گردهمایی به دعوت اردشیر زارع زاده مدیر مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا () و با حضور چند تن از آتش نشانان تورنتو از منطقه نورت یورک برگزار شد.

آتش نشانان تورنتو برای ادای احترام بر کشته شدگان حادثه پلاسکو و ابراز همدردی با خانواده های آتش نشانان ایرانی که در حادثه پلاسکو جانشان را از دست داده اند در مراسم حضور یافته بودند.

آقای علی احساسی نماینده پارلمان فدرال از حوزه ویلودیل (سوم از راست) و اردشیر زارع زاده (اول از چپ) در کنار آتش نشانان تورنتو

در این برنامه حضار با روشن کردن شمع که با پیام”برای تهران دعا کنید” (Pray For Tehran) و در دست داشتن عکسهایی از نمای ساختمان پلاسکو، آتش نشانان حاضر در محل حادثه و کشته شدگان یاد و نام آنها را زنده نگه داشتند.

 این مراسم توسط سلمان سیما شروع شد. سپس اردشیر زارع زاده به حاضران گفت ما ایرانیان تورنتو همیشه در اینجا آماده ایم تا از هموطنانمان در ایران حمایت کنیم و در غم و شادی آنها  شریک هستیم.

در ادامه یکی از آتش نشانان حاضر در مراسم با ابراز تاسف از حادثه ساختمان پلاسکو، با اعلام همبستگی و ادای احترام با تمامی آتش نشانان دنیا، بخصوص آتش نشان هایی که در حادثه “آتش سوزی ساختمان پلاسکو” برای حفاطت از جان سایر شهروندان، جان خود را از دست داده اند، یاد آنها را گرامی داشت.

همچنین  آقای علی احساسی، نماینده ایرانی تبار در پارلمان فدارل در مراسم صحبت و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرد.

در صحبتی کوتاه با اردشیر زارع زاده، او گفت که متاسفانه به دلیل وجود سانسور در خبر رسانی در مورد قربانیان این حادثه که قطعا سوء مدیریت و یا بهتر است بگویم عدم مدیریت باعث به وجود آمدن آن شده، به شایعات و مشکوک بودن عمدی این حادثه دامن زده می شود.

واقعیت این است که این ساختمان با  موقعیت استراتژیکی که داشت و درگیر معاملات کلان بود و سپاه پاسداران در آن نفوذ داشت، و با توجه به این که  آتش سوزی در زمانی که هنوز کسبه و خریداران به سر کار نیامده بودند، رخ داد به شایعه ی عمدی بودن آن بیشتر دامن می زند، بخصوص این که ظاهرا آقایان، با وجودی که هنوز آواربرداری کامل نشده است و هنوز از سرنوشت جسدهای احتمالی آنش نشانان و یا کسبه  و رهگذران خبر موثقی به دست داده نشده، اعلام کرده اند که  تا دو سال دیگر به جای ساختمان پلاسکو مرکز خرید دیگری حاضر و آماده، تحویل خواهند داد. آن هم در مملکتی که هنوز بم زلزله زده بعد از نزدیک به چهارده پانزده سال خرابه است  و مناطق جنگ زده ویران اند و خبری از ساختنشان نیست!

اگر این اتفاق در هر جای دنیا می افتاد قطعا تمام مسئولان با استفعای خود شرمساری شان  را از انجام ندادن وظایف و مسئولیت هایشان نشان می دادند و از  خانواده های قربانیان این حادثه معذرتخواهی می کردند، اما در ایران مسئولان وظیفه ی  خود را در عکس انداختن با این و آن خلاصه کرده اند و  حاضر به پذیرش خطاها و کم کاری ها و سوءمدیریت های  خود که منجر به رخ دادن این حادثه ی وحشتناک شد، نیستند.

لازم به یادآوری ست که ساختمان پلاسکو پنجشنبه هفته گذشته ۱۹ ژانویه درساعات اول صبح دچار حریق شد و چند ساعت پس از آن باگسترش حریق در حالی که آتش‌نشانان مشغول فعالیت برای اطفاء حریق بودند، فروریخت و چندین تن از آنها را محبوس کرد. رسانه های دولتی ایران با عدم اعلام تعداد آتش نشانان و شهروندان عادی و کسبه محل که در دام آتش و ریزش، محبوس شده بودند هرگونه دسترسی خبری به تعداد قربانیان را  مخدوش و سانسور کرد.

در آخرین خبرها که در سایر رسانه های منتشر شده است مرگ ۱۶ نفر از آتش نشانان و محبوس شدن ۲۵ نفر که هنوز خبری از آنها در دسترس نیست، تایید شده است.

عکس ها: عرفان ابراهیمی و سیروس زارع زاده