روز اول فوریه ۲۰۱۷، یازدهمین سال جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ با اجرای نمایشی اقتباس شده از یکی از اولین نمایشنامه های شکسپیر، افتتاح شد.

جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ که در حال سپری کردن یازدهمین دوره خود در این شهر دانشگاهی در کشور آلمان است، عصر روز اول فوریه ۲۰۱۷ ، با پیام کتبی شهردار هایدلبرگ “دکتر اکارت ورتسنر” و سخنان سرپرست کانون تئاتر آزاد هایدلبرگ” هاینریش زانتن” و مدیر جشنواره غلام آل بویه افتتاح شد.

شهردار هایدلبرگ در اهمیت این جشنواره در پیام کتبی خود یادآور شد:” نمایش های این جشنواره، تماشاگران را نه تنها به سوی پیوندی تنگاتنگ و گسترده با فرهنگ های ناآشنا و غریب راه می برند، بلکه، بیش تر روزنی به مشکل ها و تنگناهای اجتماعی آنها باز می گشایند. به ویژه از جاهایی سخن می گویند که حقوق بشر همیشه از جایگاهی ارجمند بهره نمی برد.”

با اتمام سخنان کوتاه سرپرست تئاتر شهر هایدلبرگ و مدیر جشنواره، گروه موسیقی ” بهار نارنج” متشکل از بنیامین استین (سنتور، ، تار، عود) احمد قائدی(تنبک، دف، فلوت، ترانه خوانی) و حوریه و هلن پرچمی(ویولون، ترانه خوانی)، آثار متعددی از موسیقی سنتی و فلکلور ایرانی را به اجراء گذاشت. آثار اجراء شده این گروه موسیقی مورد توجه مهمانان و تماشاگران آلمانی و ایرانی قرار گرفت. با پایان یافتن کنسرت گروه موسیقی بهار نارنج، یازدهمین سال جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ، به مناسبت چهارصدمین سال تولد نابغه جهان نمایش، ویلیام شکسپر، نخستین اجرای جشنواره را به نمایشنامه “تریلوس و کریسدا” اثر شکسپیر به کارگردانی آزاده محمدی، اختصاص داد.

آزاده محمدی که تحصیلات تئاتر خود را در کشور چک، شهر پراگ به پایان برده، با اقتباس از این اثر شکسپیر، تریلوس و کریسدا را با همکاری سه بازیگر انگلیسی و امریکایی و چک به زبان انگلیسی به صحنه برد.

این هنرمند ایرانی با بهره گیری از سنت نمایشی پرده خوانی/ قهوه خانه ای ایرانی، شیوه روایت و فضای این نمایشنامه را ایرانی کرد و از این جهت کارش مورد استقبال و توجه تماشاگران قرار گرفت.

جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ امسال اجرای ده نمایشنامه از گروه های تئاتر ایرانی از شهرهای اروپایی را در برنامه های رزوانه خود قرار داده و روز یکشنبه پنجم فوریه با به صحنه آوردن سه اثر به کار خود پایان خواهد داد.

نمایش سیاه و سفید به کارگردانی آتوسا فرهمند از کشور سوئد، کاروان اسلام ( البعثه الاسلامیه…) نوشته ی صادق هدایت با بازیگری و کارگردانی شاهرخ مشکین قلم، عروسک پارچه ای نوشته، کارگردانی و بازیگری وحید بلوطی، پشت صحنه یک نمایش عروسکی، نوشته منوچهر نامور آزاد با بازی مرضیه علی وردی و نامور آزاد، یک نمایشنامه خیلی بد، به کارگردانی فرشته وزیری نسب، و هپیوفیز و مامور ویژه به کارگردانی معصومه تقی پور، شادی های کوچک و شادی های بزرگ به کارگردانی نرگس وفادار، این جرم مشترک به کارگردانی محمد علی بهبودی، ملاقات شرق از غرب به کارگردانی روشن کارتال اوغلو به زبان آلمانی ده اثر برگزیده برای اجراء در یازدهمین سال جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ هستند. همچنین روز شنبه چهارم فوریه اجرای کنسرت موسیقی نیاز نواب از پاریس از برنامه های جنبی این جشنواره بود.