به بهانه اکران SKYFALL  در سینماهای تورنتو

ابتدا باید اشاره ای به ترجمه آخرین فیلم از سری فیلم های مامور ۰۰۷  معروف به جیمز باند کنم.  این فیلم که SKYFALL نام دارد در برخی نشریات فارسی زبان  به صورت تحت اللفظی به  نام سقوط آسمان ترجمه شده است. در واقع این کلمه اسم خانه ای است که جیمز باند در زادگاهش اسکاتلند در آن جا رشد کرده و پدر و مادرش را از دست داده. این کلمه اگر قرار باشد همینطور ترجمه شود در زبان های مختلف معانی مختلف خواهد داشت. اما از آنجا که در این فیلم به طور مشخص نام یک خانه مسکونی می باشد ترجیحا به شکل یک اسم آورده می شود بدون ترجمه خاص. (اسکای فال).

خلق  شخصیت جیمز باند

در اوایل دهه پنجاه میلادی و سال ها پس از پایان جنگ جهانی دوم  توسط یان فلمینگ نویسنده انگلیسی شخصیتی خیالی به نام جیمز باند خلق شد تا نمادی باشد از اقتدار بریتانیا که  ظاهرا نقشش در  مناسبات دوران جنگ سرد  در حال کم رنگ شدن بود. فلمینگ شخصیت جیمز باند یا مامور MI6 با کد۰۰۷  را بر اساس آشنایی با چند نفر از افسران سرویس مخفی انگلستان خلق کرد. جیمز باند از مافوقی به نامM  پیروی می کند. او جوانی در حدود ۳۰ تا ۳۵ سال است که هیچگاه پدر و مادرش را ندیده ایم. ماموری ورزیده و بی رحم، خونسرد و بی اعتنا به زنان زیبا و اغواگر که تنها در لحظاتی با آنها روابطی جنسی برقرار کرده، اما با احساس هرگونه خطر به راحتی آنها را از بین می برد. او روحیات یک مامور وظیفه شناس و میهن پرست انگلیسی همراه با خونسردی یک آمریکایی را  در خود دارد. او چون ابَر مردی است که هیچ در بسته ای پیش چشمش نمی بیند و از تمام خطرها و دشواریها پیروز بیرون می آید.

بازیگران جیمز باند در طول پنجاه سال نمایش این فیلم

بازیگران و کارگردانان فیلم ها از آغاز تا کنون

شان کانری

اولین فیلم از سری فیلم های جیمز باند در سال ۱۹۶۲ با نام دکتر نو به کارگردانی ترنس یانگ به روی پرده رفت. شون کانری اولین ایفاگر نقش جیمز باند بود. او پس از این فیلم به طور غیر پیوسته در شش فیلم دیگر ظاهر شد. از روسیه با عشق (ترنس یانگ) ۱۹۶۳، پنجه طلایی (گای همیلتون) ۱۹۶۴، تاندر بال (ترنس یانگ) ۱۹۶۵، تنها دو بار زندگی می کنید( لوییس گیلبرت) ۱۹۶۷، الماس ها ابدی اند (گای همیلتون) ۱۹۷۱، هرگز نگو هرگز(اروین کرشنر) ۱۹۸۳.

 

جورج لازنبی

این بازیگر تنها در یک فیلم به نام: در خدمت سرویس مخفی ملکه به کارگردانی پیتر.آر. هانت  در سال ۱۹۶۹در نقش باند بازی کرد. او  سابقه بازیگری نداشت و کارگردان تنها به خاطر فیزیک و ظاهر جذابش او را جایگزین شان کانری کرد.

 

راجر مور

راجر مور نیز با ایفای نقش جیمز باند در هفت فیلم در کنار شون کانری پرکارترین جیمز باند سینما تا به امروز بوده است. او اولین بار در فیلم: زندگی کن و بگذار بمیرند ساخته  گای همیلتون در سال ۱۹۷۳ ظاهر شد. پس از آن در شش فیلم با نام های: مردی با تپانچه طلایی (گای همیلتون) ۱۹۷۴، جاسوسی که دوستم داشت (لوییس گیلبرت) ۱۹۷۷، موون ریکر( لوییس گیلبرت) ۱۹۷۹، فقط به خاطر چشمانت (جان گلن) ۱۹۸۱، اختاپوس (جان گلن) ۱۹۸۳، منظری به یک قتل(جان گلن) ۱۹۸۵، ظاهر شد.

 

پیرس بروزنان

از دیگر چهره های  موفق و جذاب فیلم های جیمز باند این بازیگر ایرلندی تبار بود که اولین بار در سال ۱۹۹۵ با فیلم چشم طلایی و به کارگردانی مارتین کمپل معرف جیمز باند شد. او در فیلم های فردا هرگز نمی میرد (راجر اسپاتیس وود) ۱۹۹۷، دنیا کافی نیست (مایکل آپتد) ۱۹۹۹، روزی دیگر بمیر (لی تاما هوری) ۲۰۰۲، ایفاگر این نقش شد.

 

تیموتی دالتون

این بازیگر جوان که خیلی تلاش می کرد به شخصیت خلق شده توسط فلمینگ نزدیک شود بار اول در فیلم روشنایی های پایدار روز (جان گلن) ۱۹۸۷ و دومین بار در فیلم جواز قتل (جان گلن) ۱۹۸۹ با نظرات موافق و مخالف زیادی روبرو شد و مشکلات حقوقی مانع از عقد سومین قراردادش شد.

 

دانیل کریگ آخرین جیمز باند در فیلم اسکای فال

دانیل کریگ

اما آخرین جیمز باند در حال حاضر مرد۴۴ ساله انگلیسی تباریست که پس از شون کانری به یکی از محبوب ترین ها بدل شده است. او با دستمزد ۲۴ میلیون دلاری اش ابتدا در فیلم کازینو رویال ساخته مارتین کمپل در سال ۲۰۰۶ نقش باند را ایفا کرد. دو سال بعد در فیلم ذره ای آرامش ساخته مارک فوستر ظاهر شد. اسکای فال (سام مندز)  ۲۰۱۲  آخرین فیلم او از سری فیلم های جیمز باند یکی از پرفروش ترین فیلم ها و هم اکنون بر روی پرده سینماها می باشد.

ورشکستگی گلدن مایر  و تولید فیلم  SKYFALL

در نوامبر سال ۲۰۱۰ و هنگامی که شرایط برای ساخت آخرین فیلم جیمز باند با نام اسکای فال در حال مهیا شدن بود یکی از پخش کنندگان اصلی فیلم های جیمز باند که همان کمپانی مشهور گلدن مایر است با چهار میلیارد دلار بدهی اعلام ورشکستگی کرد. اوضاع به قدری بحرانی بود که شایعه شد که ساخت اسکای فال متوقف خواهد شد. اما ورود دو مدیر ارشد جدید در کمپانی باعث شد که با جذب۵۰۰ میلیون دلار سرمایه کمپانی را سر پا نگه داشته و تولید فیلم را آغاز کنند. سام مندز کارگردان فیلم که از یک پس زمینه تئاتری و ساخت فیلم هایی غیر متعارفی چون جاده انقلابی آمده در همان ابتدا با مخالفت های زیادی روبرو بود چرا که عده ای او را مناسب کارگردانی آثار جیمز باندی نمی دانستند اما خود سام مندز می گوید وقفه ای که در تولید فیلم اسکای فال افتاد بسیار به بهتر شدن فیلمنامه کمک کرد و همین وقفه طولانی بود که باعث شد فرصت برای خلق شخصیت منفی فیلم با بازی خاویر باردم پیش بیایید.  به هر حال فیلم اسکای فال علیرغم پیش بینی های منفی به یکی از پرفروش ترین سری فیلم های جیمز باند تبدیل شده و حتی یکی از خوش ساخت ترین فیلم های تاریخ فیلم های جیمز باندی می باشد. جیمز آدامز منتقد گلوب اند میل اولین عامل غافلگیری تماشاگر را شخصیت سیلوا با بازی خاویر باردم می داند. او با موهای بلوند شمایلی خلق کرده که ترکیبی از هانیبال لکتر در سکوت بره ها و جوکر در شوالیه  تاریکی و آنتوان چیگور در فیلم “جایی برای پیرمردها نیست” می باشد.

پیتر دبروژ منتقد مجله ورایتی نیز می نویسد: در اسکای فال انگیزه های انتقام جویی شخصی است ولی این بار مامور مخفی فیلم قصد انتقام گیری ندارد. این سیلوا ( خاویر باردم) است که از گذشته M (جودی دنچ) سر برآورده و برای تسویه حسابی قدیمی به تروریسم سایبری متوسل شده است. می شود فیلم را با سری فیلم های بورن  یا سه گانه بت من مقایسه کرد و شباهت هایی یافت ولی نکته این است که اسکای فال از فرمول همیشگی فیلم های جیمز باند دوری می کند و فقط به چارچوب اصلی ماجراجویی های مامور ۰۰۷ وفادار می ماند.

* عارف محمدی فارغ التحصیل ادبیات فارسی و سینما از ایران و مددکاری اجتماعی از کالج جورج براون در کانادا است . به عنوان منقد فیلم با رسانه های ایرانی (شهروند و رادیو زمانه) همکاری داشته و مدت ده سال است که برنامه تلویزیونی فیلم و سینما را تهیه و اجرا می کند. مستندسازی از دیگر فعالیت های او در زمینه سینماست.

Arefcinema@yahoo.com

www.newwaveartistic.com