* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش دوم

 

سیمپتوم های هپاتیت A ، B ، C و سمی

هپاتیت ها را نمی شود با سیمپتوم های زیر شناخت. در بیشتر موارد بیماری سال ها ساکت است و یا فقط مانند یک گریپ خودش را نشان می دهد، همراه تب، دردهای عضلانی، خستگی و سردرد به همین دلیل گاهی می تواند مشکلات جدی برای سلامتی داشته باشد.

 

سیمپتوم های مخصوص هپاتیت حاد

ـ تب یا عرق کردن هنگام عصر

ـ بی اشتهایی و لاغر شدن

ـ حالت تهوع

ـ ناراحتی های شکمی مخصوصاً سمت راست

ـ زردی (یرقان) زردی پوست و سفیدی چشم

ـ ادرار تیره (به رنگ چای)

سیمپتوم های هپاتیت خطرناک

ـ لکه های قرمز رنگ، علائم خونریزی داخلی، خونریزی از بینی

ـ گیج بودن شدید که گاهی تا کما هم پیش می رود.

سیمپتوم های سروز

تورم شکم و ساق پا به علت جمع شدن آب، گیج بودن، خونریزی به آسانی و از دست دادن حجم عضلات.

چه کسانی در خطر ابتلا هستند

ـ کسانی که روش زندگی آنها باعث خطر مبتلا شدن می شوند که در عوامل تولید امکان بیماری شرح می دهیم.

ـ کسانی که در بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلاً برای سلامتی دیگران کار می کنند بیشتر از سایرین در خطر مبتلا شدن هستند، زیرا مرتباً با سرنگ و سوزن و وسائل و خون و سایر مواد تهیه شده از خون سر و کار دارند که ممکن است آلوده باشند.

ـ کسانی که با مواد غذایی یا مایعاتی که ممکن است آلوده باشد کار می کنند که این ها شاید آلوده باشند و شخص را به هپاتیت A مبتلا کند.

ـ در کانادا افرادی که قبل از ۱۹۹۰ پیوند عضو یا ترانسفوزیون خون داشته اند ممکن است دچار هپاتیت C شده باشند. امروزه آزمایشات جستجوی ویروس هپاتیت C قبل از دریافت انجام می شود که امکان دچار شدن به هپاتیت C را به شدت کم می کند. از هر صدهزار نفر که خون دریافت می کنند یک نفر ممکن است دچار شود.

ـ افرادی که برای هموفیلی درمان می شوند در خطر آلودگی بیشتری به ویروس هپاتیت B و C هستند.

ـ نوزادان متولد شده از مادران آلوده به هپاتیت های ویروسی، سیروز، کبد چرب و کسانی که در مصرف الکل زیاده روی می کنند و خانم ها که متابولیزم بعضی از مواد سمی در آنها آهسته تر از آقایان است، اگر در تماس با مواد سمی باشند احتمال دچار شدن شان به هپاتیت های سمی بیشتر است.

چه عواملی باعث ابتلا می شود

مهم بودن این عوامل در همه نقاط کره زمین یکسان نیست و عوامل مهمی که در این جا گفته می شود مربوط است به کشورهای صنعتی.

هپاتیت A

ـ مصرف کردن اغذیه یا آب آلوده: امکان خطر برای کسانی است که به این مناطق سفر می کنند یا کار و زندگی می کنند و توالت های خوب ندارند یا فاضلاب ها تخلیه نمی شوند یا آب نوشیدنی سالم ندارند. مناطق زیر مخصوصاً خطرناکند، مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، مناطق زیادی در کارائیب، آسیا (به غیر از ژاپن)، اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا و بعضی نقاط دورافتاده در آمریکای شمالی.

باید در نظر داشت که با این که به ندرت اتفاق افتاده آلوده شدن گروهی به هپاتیت A در کشورهای صنعتی هم دیده شده. در سال ۱۹۹۷ در حدود صد و پنجاه نفر در میشیگان به علت خوردن توت فرنگی یخ زده که از مکزیک آمده بود به هپاتیت A دچار شدند. همین طور آلودگی دسته جمعی در رستوران های کانادا هم دیده شده و افراد آلوده شده از غذاهایی که از مناطق آلوده آمده بودند استفاده کرده بودند. غذاهایی که بیشتر از همه باعث اپیدمی می شوند عبارتند از: صدف ها، میوه ها، و سبزی هایی که خام مصرف می شوند.

با این که هپاتیت A معمولاً از طریق خون سرایت نمی کند با این حال شروع اپیدمی در نزد افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند دیده شده است.

روابط جنسی مخصوصاً مقعدی عامل دیگری از سرایت است مخصوصاً در روابط بین مردها سرایت از طریق خون خیلی به ندرت ممکن است.

هپاتیت های B و C

عواملی که باعث خطر آلوده شدن هستند در هپاتیت های B و C یکسان است. داشتن روابط جنسی حفاظت نشده با یک شخص آلوده به ویروس هپاتیت B یا C احتمال سرایت خیلی بیشتر می شود. اگر شخص آلوده به ویروس ایدز یا یکی دیگر از بیماری های مقاربتی باشد استفاده عمومی از سرنگ و سایر وسائل تزریق مواد مخدر همین طور لوله برای کشیدن کوکائین زیرا مخاط بینی در این حال ملتهب می شود به اضافه التهابی که خود مواد تولید می کنند.

ـ خال کوبی یا سوراخ کردن پوست با وسایل غیر استریل.

ـ داشتن درمان طب سوزنی با سوزن های غیر استریل یا بد استریل شده، مطمئن باشید که متخصص طب سوزنی از سوزن های یک بار مصرف استفاده می کند و یا وسائل استریلیزه کننده خوب دارد و از روش های ثابت شده برای استریل کردن سوزن ها استفاده می کند.

پیشگیری برای هپاتیت های C- B – A و سمی

روش جستجوی بیماری های هپاتیت ویروسی

ـ هپاتیت A

پیشنهاد می شود که ویروس را در افراد مبتلا به سروز ـ هپاتیت B هپاتیت C مزمن و تمام بیماری های کبدی جستجو کرد و افرادی را که آنتی کور علیه هپاتیت A را ندارند واکسینه کرد.

ـ هپاتیت B

تمام زنان باردار در اولین ملاقات پزشکی باید آزمایش جستجوی ویروس هپاتیت B را انجام بدهند، و گرنه باید هنگام زایمان آزمایش انجام گیرد، زیرا عفونت می تواند برای مادر باردار و نوزاد مادر آلوده مرگ آور باشد.

ـ کسانی که در خطر بالای آلودگی هستند باید آزمایش جستجوی ویروس را انجام دهند، زیرا بیماری می تواند تا سال ها بی صدا باقی بماند.

ـ آزمایش جستجوی ویروس هپاتیت B باید برای تمام کسانی که به ویروس ایدز آلوده شده اند انجام شود.

هپاتیت C

تمام افرادی که در خطر بالای آلودگی هستند باید آزمایش جستجوی ویروس را انجام بدهند زیرا بیماری تا سال ها مشخص نمی شود.

همین آزمایش برای تمام بیماران آلوده به ویروس ایدز باید انجام شود.

روش های ساده ای که می تواند از آلودگی جلوگیری کند

ـ هپاتیت A

در تمام مواقع:

ـ حیوانات دریایی را از مغازه های قابل اعتماد بخرید و اگر می خواهید آن را خام بخورید حتماً به خوبی تمیز شده باشند.

ـ حیوانات دریایی را در رستوران هایی که از نظر بهداشتی قابل اعتماد هستند میل کنید، هرگز این حیوانات را که در کنار دریا تهیه شده اند نخورید.

ـ اگر به مناطقی که هپاتیت A زیاد دیده می شود می روید، دو تا سه ماه قبل از رفتن با پزشک مشورت کنید و از یک کلینیک سفر درباره راه های پیشگیری سئوال کنید.

ـ هرگز از آب شیر ننوشید و برای شستن دندان از آن استفاده نکنید. در نوشیدنی هایتان قطعات یخ نریزید. از آب در بطری که درش را خودتان باز می کنید یا در جلوی چشم شما باز می شود استفاده کنید. آب شیر را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید تا استریل بشود و ویروس هپاتیت A و سایر میکروارگانیزم ها را نابود کند. از نوشیدنی های تیپ کولا و آبجوهای محلی استفاده نکنید.

ـ به هیچ وجه از محصولات خام استفاده نکنید حتی اگر به خوبی شسته شده اند، زیرا آب استفاده شده ممکن است آلوده باشد. میوه و سبزی خام نخورید مگر میوه های پوست دار، سالادهای سبز، گوشت، ماهی، حیوانات دریایی خام مصرف نکنید زیرا در این مناطق این مواد غذایی ممکن است که به میکرب های بیماری زای دیگری هم آلوده باشند.

ـ اگر زخمی شدید به هیچ وجه محل زخم یا بریدگی را زیر آب شیر نگیرید و با یک محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید.

ـ هنگام روابط جنسی مرتباً ا زکاندوم ها استفاده کنید و بهتر است که با خود ببرید تا مطمئن باشید که از نوع سالم آن استفاده می کنید.

بخش سوم و پایانی هفته آینده