گروه تحقیقاتی EWG گزارشی را منتشر کرده اند که یکی از علل اصلی چاقی کودکان را برملا می کند و آن این که سیریال های مخصوص کودکان حاوی مقدار بسیار زیادی شکر است. طبق گزارش مورد بحث محصولات KELLOGG که از معروفترین سیریال هاست بالاترین رقم شکر را دارد. به عبارت دیگر به طور کلی حدود ۵۶ درصد وزن سیریال های مورد بحث را شکر تشکیل می دهد که عبارتست از ۲۰ گرم شکر در هر بار مصرف آن ها. چنین مقدار شکر را حتی نمی توان در بیسکویت ها و غذاهای شیرین موجود در بازار مشاهده کرد. در این گزارش به وضوح دیده می شود که محصولات سیریال های کمپانی ذکر شده در بالا بین ۴۰ تا ۵۶ درصد شکر دارند (بیشتر از نصف وزن آن) که نه تنها باعث افزایش وزن می شوند بلکه ناهنجاری ها و عوارض و بیماری های مزمن دیگری را به وجود می آورند.

سیریال های پرشکر باعث چاقی کودکان است

جای بسی تاسف است که یک کمپانی شناخته شده ای که تغذیه میلیون ها نفر، مخصوصاً کودکان را تدارک می بیند صرفاً به جهت بازاریابی و جلب نظر کودکان به خاطر مزه شیرین سیریال به آن تا این اندازه شکر اضافه می کند و کمترین توجهی به سلامتی مشتریان خود ندارد. این خبر مهم چند روز قبل توسط رسانه های جمعی شناخته شده در سراسر دنیا به گوش مردم رسید. امید است که همه ما در مورد تهیه و مصرف این دسته از سیریال ها دقت بیشتری کنیم و قربانی کمپانی های سودجو نشویم.

داروهای ضدافسردگی و بیماری های قلبی

پژوهشگران دانشگاه لندن در انگلستان گزارش می کنند که نوعی داروی ضدافسردگی می تواند امکان بروز بیماری قلبی را تا حدود ۳۵درصد افزایش دهد. در یک بررسی علمی در اسکاتلند بیشتر از ۱۵ هزار نفر که برای کنترل و درمان عوارض افسردگی داروی Tricyclic  مصرف می کردند دریافتند که این عده خیلی بیشتر از افرادی که داروهای دیگری مصرف می کردند و یا به عارضه افسردگی دچار نبودند به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. عوارض جانبی این دارو عبارتند از بالا رفتن فشار خون، افزایش وزن بدن و افزایش امکان بروز بیماری قند که همه آنها نقشی دارند در بروز بیماری های قلب و عروق. متاسفانه مصرف داروهای ضدافسردگی فقط برای این بیماری کاربرد ندارد بلکه برای درمان دردهای ماهیچه ای، سردرد، کم خوابی و غیره نیز استفاده می گردد که خود مزید بر علت ها شده و مشکلاتی را به وجود می آورد. 

ماهی از بیماری های قلبی و قند جلوگیری می کند

پژوهشگران دانشگاه VALENCIA گزارش می کنند که افرادی که عادت به مصرف ماهی دارند خیلی کمتر به بیماری های قلبی و بیماری قند نوع دو دچار می شوند. در یک بررسی علمی بر روی ۳۴۰ مرد و ۶۰۵ زن میانسال که در معرض بروز بیماری های قلب و عروق قرار داشتند معلوم گردید که آن دسته از افرادی که در رژیم روزانه خود مقداری ماهی منظور می کردند کمتر به بیماری های قلبی دچار شده و میزان قند خونشان پائین تر از آن دسته ای بود که چنین نمی کردند. پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی نقش مهم و مؤثر پیشگیری این دو بیماری مزمن را ایفا می کنند، در حالی که مصرف گوشت قرمز نه تنها چنین خواصی را ندارد، بلکه در بروز و پیشرفت بیماری های قلب و عروق و دیابت نقش دارد.

آهن زیاد باعث سکته قلبی می شود 

نتایج بررسی در کشور فنلاند بر روی بیشتر از دو هزار نفر نشان می دهد که انباشته شدن مقدار زیادی آهن در بدن (به هر دلیلی مانند ناهنجاری ها و عوارض مختلف یا زیاده روی در مصرف آهن مصنوعی) سبب افزایش بروز سکته قلبی می شود. به همین جهت خانم های جوان که در موقع پریود مقداری آهن از دست می دهند خیلی کمتر از خانم هائی که به سن یائسگی رسیده اند به سکته قلبی دچار می شوند. در ضمن مردانی که عادت به اهداء خون دارند خیلی کمتر به سکته قلبی مبتلا می شوند زیرا مقدار زیادی از آهن انباشته شده در بدن آنها در این راه به مصرف می رسد و امکان خطر سکته قلبی را کاهش می دهد.

خوردن آهن مصنوعی مخصوصاً در کودکان سبب تغییر عملکرد و فعالیت های میکرب های مفید روده شده و در رشد میکرب های زیانبار کمک می کند. تحقیقات علمی نشان می دهند داشتن آهن طبیعی و حتی کمی کمتر از میزان توصیه شده بدن را در برابر بعضی از بیماری ها مانند عفونت ها و نوعی سرطان محفوظ نگه می دارد. در ضمن گزارش شده که آهن زیاد در بدن به رادیکال های آزاد کمک می کند تا سبب ناهنجاری هائی بر روی سلول های بدن گردند.

متأسفانه رژیم غذائی کشورهای به اصطلاح مترقی و صنعتی حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و غذاهای از پیش تهیه شده مانند سیریال ها و نان و ماکارونی و غیره نیز دارای مقدار زیادی آهن مصنوعی هستند و در کنار مولتی ویتامین ها که خود مقدار زیادی آهن دارند بدن را از آهن اشباع می کنند و مشکلاتی به وجود می آورند. این نظریه و عقیده که کم خونی با کمبود آهن رابطه دارد درست نیست، زیرا شرایط و علل زیادی وجود دارند که سبب کم خونی می شوند. مثلاً اگر شخصی به اندازه لازم و کافی آهن از طریق رژیم غذائی روزانه دریافت نماید ولی میزان ویتامین B12 مصرفی اش کافی نباشد آهن به راحتی به سوخت و ساز نمی رسد و در بدن به کار گرفته نخواهد شد و یا این که اگر کسی ناهنجاری غده تیروئید داشته باشد در متابولیسم آهن بدنش خللی به وجود خواهد آمد. در این صورت در موقع کم خونی قبل از این که دست به دامن آهن مصنوعی شویم بهتر است علت یا علل آن را جستجو کنیم و در درمان آن اقدام نمائیم. در ضمن مصرف آهن مصنوعی باید زیرنظر پزشک متخصص انجام گیرد و هرگز نباید خودسرانه به مصرف آن اقدام شود.

 پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

 خانمی پرسیده اند: “به علت بیماری قلبی مجبور به مصرف داروی ادرار آور هستم. آیا غذاهائی وجود دارد که سبب دفع آب بدن شود، زیرا مایلم از مقدار داروی شیمیائی ادرارآور کم کنم.”

پاسخ: اولاً هرگز در قطع یا کم کردن این طور داروها بدون مشورت پزشک معالج اقدام نکنید، زیرا ممکن است سبب دردسرهای غیرقابل جبرانی شود. غذاهای زیر خواص دفع آب بدن دارند و می توانند در این مورد مؤثر باشند:

خیار، کنگر فرنگی، ترتیزک آبی، کلم دگمه ای، مارچوبه، انواع کلم ها، چغندر یا لبو، هویج، کاهو، گوجه فرنگی، سیر و تربچه.

 آمار سخن می گوید

ـ تعداد افرادی که در آمریکا بیشتر از ۲۰ سال سن دارند و به عارضه فشار خون بالا دچار هستند حدود ۳۳ درصد می باشد.

ـ در حال حاضر بیشتر از ۴۶ میلیون نفر در آمریکا به عارضه فشار خون بالا دچارند و تحت درمان می باشند. در ضمن درصد بالائی از مردم به این عارضه دچارند و نمی دانند.

ـ هر ساله در آمریکا حدود ۲۴ هزار نفر (روزی حدود ۹۱ نفر) به علت عوارض و بیماری های مربوط به فشار خون بالا جانشان را از دست می دهند.

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com