در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور متوسط روزی ده بار به پناهجویان آلمان و مراکز نگهداری آنان حمله شد. ظرف سه ماه گذشته نیز، ۵ بار به صورت زنان رهگذر در پایتخت آلمان اسید پاشیده شد. آیا امنیت در قانونمدارترین کشور اروپا به گذشته تعلق می گیرد؟

آلمان با ۸۲ میلیون جمعیت در دهه های گذشته یکی از امن ترین و قانونمندترین کشور های جهان بوده است، اما در سال های اخیر این کشور نیز ظاهرا به سراشیب تند ناامنی روزافزون افتاده است.

امنیت “قهرمان صادرات جهان”* تا آنجا مورد تردید قرار گرفته که به تازگی قانونی برای حفاظت از پلیس وضع شده است. هنگام بحث درباره این قانون گفته شد که در سال های اخیر تعداد تهاجم های افراد علیه ماموران پلیس به شدت افزایش یافته است. پلیس آلمان، به عنوان نماینده قدرت حکومت، پیش تر از هر تعرضی مصون بوده و همگان دست کم از ترس قانون حرمت آن را رعایت می کرده اند.

در هفته ای که گذشت، دو خبر تکان دهنده تازه از تند شدن شیب ناامنی در آلمان حکایت داشت:

 

روزی ده حمله به پناهجویان

ابتدا وزارت کشور آلمان در پاسخ فراکسیون حزب چپ در مجلس فدرال تایید کرد که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳ هزار و ۵۳۳ بار به پناهجویان یا مراکز نگهداری آن ها حمله شده است.

در همین گزارش آمده بود که علاوه بر این در ۲۱۷ مورد نیز به افراد و نهادهایی حمله شده که به صورت داوطلبانه به پناهجویان کمک می کنند. در این حمله ها ۵۶۰ نفر مجروح شدند که ۴۳ تن از آن ها را کودکان تشکیل می دادند.

در واکنش به این گزارش یک نماینده مجلس فدرال گفت: “به طور متوسط هر روز حدود ده مورد به انسان هایی که به ما پناه آورده اند حمله شده است. آیا باید افرادی کشته شوند تا خشونت راست ها از سوی دولت جدی گرفته شود؟”

وی افزوده است: “دولت باید دست کم به تصویب پیاپی مقررات ضد پناهجویان، که خطرناک بودن آن ها را به جامعه تلقین می کند، پایان بدهد.”

اشاره نماینده مجلس به دستورالعمل تازه ای است که از سوی دولت صادر شده و به مسئولان اجازه می دهد حتی تلفن های همراه پناهجویان را برای احراز هویت آنان ضبط و کنترل کنند.

 

اسیدپاشی زنجیره ای در برلین

خبر دوم، هولناک تر بود و نشان می داد که ناامنی نه تنها دامن پناهجویان، بلکه گریبان بومیان آلمان را نیز گرفته است.

خبرگزاری آلمان در آخرین روز ماه فوریه امسال گزارش داد که شب گذشته یک دوچرخه سوار در برلین به صورت زنی اسید پاشیده و او را از ناحیه چشم و صورت مجروح کرده است.

شبیه این ماجرا در ماه ژانویه امسال نیز در پایتخت امن ترین کشور اروپا رخ داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان ظرف سه ماه گذشته این پنجمین بار است که در برلین به صورت زنان رهگذر اسید پاشیده می شود.

افکار عمومی در آلمان به ویژه از آن رو دستخوش التهاب شده که اسیدپاشی ها به یکدیگر شبیه اند و از یک حمله زنجیره ای به زنان در خیابان حکایت دارند.

ماجرای شامگاه دوشنبه (۲۷ فوریه) در خیابان فریدریش هاین واقع در شرق برلین رخ داد. مردی سوار بر دوچرخه به صورت یک زن عابر اسید پاشید و گریخت. قربانی با چشم و صورت آسیب دیده به بیمارستان انتقال یافت.

در ماه ژانویه امسال نیز یک اسیدپاشی دیگر برلین را تکان داد. در آن هنگام هم یک دوچرخه سوار در محله “پرنسلاور برگ” واقع در شرق برلین به صورت یک زن عابر اسید پاشید و او را به شدت مجروح کرد.

سه مورد اسیدپاشی دیگر، در ماه دسامبر سال گذشته باز هم در پایتخت برلین رخ داد. در آن هنگام، یک دوچرخه سوار در سه حمله پیاپی به صورت سه زن عابر اسید پاشید و گریخت. دست کم در یک مورد تشخیص داده شد که او از اسید باتری استفاده کرده است.

شباهت ۵ مورد به این گمان دامن زده است که عامل اسیدپاشی ها می تواند فردی واحد باشد که تاکنون پلیس موفق به شناسایی و دستگیری او نشده است. اما با توجه به تفاوت قربانیان، احتمالا انگیزه انتقام جویانه شخصی در میان نیست، بلکه عامل یا دچار ناهنجاری روانی است و یا قصد ایجاد وحشت در زنان را دارد.

پلیس برلین اکنون عملیات گسترده ای را برای شناسایی و بازداشت عامل اسیدپاشی ها آغاز کرده است.

با انتشار این گزارش ها، احساس ناامنی بر ساکنان پایتخت آلمان غالب شده است. شهری که به عنوان یک کلان شهر مثل نیویورک و پاریس و سیدنی دارای هویتی بین المللی است و زندگی شبانه آن شهره است، اکنون باید بیمناک سلب امنیت از ساکنان خود، به ویژه زنان باشد.

آلمان در ماه سپتامبر امسال شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی و در نتیجه گزینش صدراعظم جدید خواهد بود. بی تردید ناامنی های موجود بر سرنوشت این انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.