انتخابات پارلمانی هلند روز ۱۵ مارس برگزار می شود. “خیرت ویلدرز” رهبر بیگانه ستیز حزب آزادی هلند بر اساس آخرین نظرسنجی ها شانس تصرف قدرت را دارد. او مهاجران مراکشی را “خس و خاشاک”و “تفاله” نامیده و اعلام کرده که در صورت پیروزی هم از تعداد آن ها خواهد کاست و هم مسجدها را خواهد بست. برادر ویلدرز به اشپیگل گفته است که او در نوجوانی رفتاری ناهنجار و خودپسندانه داشته است

انتخابات پارلمانی هلند روز ۱۵ مارس امسال برگزار می شود. نظرسنجی هائی که تاکنون انجام شده، نشان می دهد که “حزب آزادی هلند” به رهبری خیرت ویلدرز در این انتخابات دست بالا را دارد. البته نظرسنجی ها در هلند همیشه درست از آب در نمی آیند.

حزب آزادی برای هلند را Geert Wilders بنیاد نهاده است. او از چندین سال پیش به دلیل اظهارات تند خود علیه مهاجران مراکشی و اسلام، همواره تحت حفاظت شدید گارد شخصی زندگی می کند. سیاستمدار بیگانه ستیز هلند تا به حال بارها از مراکشی های هلند به عنوان “خس و خاشاک” نام برده و توهین های زیادی به اسلام و قرآن کرده است.

ویلدرز با شعار کاهش تعداد مهاجران مراکشی و تعطیل همه مسجدها در هلند پا به عرصه مبارزات انتخاباتی گذاشته است. اگر نتیجه نظرسنجی های فعلی درست از آب درآید، او این شانس را دارد که از ۱۵ مارس اکثریت کرسی های پارلمان را کسب کند و ماموریت تشکیل دولت جدید را به عهده بگیرد.

شباهت های ویلدرز و ترامپ

در پی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ایالات متحده آمریکا، بسیاری از ناظران خیرت ویلدرز را “ترامپ هلند” می نامند. او، در بسیاری زمینه ها به ترامپ شباهت دارد: مخالف مهاجران، به ویژه مهاجران مسلمان است، با رسانه های آزاد سر سازش ندارد و تاکنون به ندرت حاضر شده است به پرسش های خبرنگاران در یک مصاحبه پاسخ درست بدهد. وی از اواخر ماه فوریه امسال نیز، اعلام کرده است که به خاطر تهدیدهائی که می شود، در هیچ میتینگ انتخاباتی شرکت نخواهد کرد.

در هلند بسیاری معتقدند که این تصمیم آخر او نیز برای مظلوم نمائی و جلب آرای بیشتر کسانی است که به خاطر مخالفت با مهاجران مسلمان از او پشتیبانی می کنند. حزب آزادی هلند مدعی شده که یکی از محافظان مراکشی تبار ویلدرز، اطلاعاتی را درباره او به یک گروه مراکشی/ هلندی خطرناک منتقل کرده و ممکن است این گروه تصمیم به ترور او گرفته باشد. اما رسانه های هلندی این ادعا را نادرست می دانند و می گویند شخصی که ادعا شده دست به این کار زده، رابطه مستقیمی با خرت ویلدرز نداشته است.

البته ترورهای سیاسی با انگیزه انتقامجوئی از منتقدان اسلام در هلند بی سابقه نیست. در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ میلادی، “تئودور فان گوگ” فیلمسازی که با ساختن فیلم کوتاه “فتنه” درباره سرکوب زن در اسلام جنجال آفریده بود، به وسیله یک مراکشی تبار با طرز فجیعی به قتل رسید.

پیش تر نیز در سال ۲۰۰۲ پین فورتاین سیاستمدار راستگرا در این کشور به وسیله یک چپگرای تندروی هلندی ترور شده بود. اما خیرت ویلدرز در یکی از تازه ترین مصاحبه های خود به دروغ گفته است که یک اسلامگرا پین فورتاین را به قتل رسانده است. پین فورتاین پوپولیست نیز مخالف سرسخت مهاجران بود.

دشمنی با مهاجران مراکشی

ترور فان گوگ و دروغ پردازی های ویلدرز درباره ترور پین فورتاین سبب شده است که افکار عمومی مردم عادی هلند در سال های اخیر بیش از همیشه علیه مهاجران مراکشی تحریک شود. یکی دیگر از دلایل تحریک افکار عمومی علیه مراکشی ها آن است که آن ها اغلب فرهنگ جامعه هلند را نپذیرفته اند و در حوزه “شبه فرهنگ” خودشان زندگی می کنند. چندی پیش دولت هلند با تصویب یک قانون تازه استفاده از مقنعه در اماکن عمومی را برای زنان ممنوع کرد.

خیرت ویلدرز از همین مشکلات برای جلب آرای مردم بهره می برد. براساس تازه ترین آمار ۱۶۷ هزار تن از جمعیت فعلی هلند در مراکش به دنیا آمده اند و آن ها بزرگترین جمعیت مهاجران را تشکیل می دهند. خیرت ویلدرز در یکی از سخنرانی های خود از مراکشی ها به عنوان “خس و خاشاک” یاد کرده و خواستار کاهش جمعیت آن ها شده است.

مصاحبه جنجالی برادر ویلدرز

درحالی که رهبر راستگرایان افراطی هلند خود کمتر در برابر خبرنگاران ظاهر می شود، به تازگی هفته نامه اشپیکل آلمان برای نخستین بار با پاول ویلدرز برادر او گفت و گوئی جنجالی انجام داده است. پاول، در این گفت و گو از ناهنجاری های رفتاری برادر خود در دوران کودکی و نوجوانی پرده برداشته و گفته است که فکر می کند “او خوشبخت نیست”.

برادر سیاستمدار افراطی هلند رفتار او را در برابر پدر و مادر و خانواده خود “فاجعه بار” خوانده و گفته است که او حتی در دوران نوجوانی خود هرگز یک نظر مخالف را تحمل نمی کرد و همیشه باید حرف خودش را به کرسی می نشاند.

پاول که دیدگاهی متفاوت از خیرت دارد، تا به حال از اظهار نظر درباره افکار و رفتار او خودداری کرده بود، اما حالا در مصاحبه با اشپیگل می گوید: “او موجودی قدرت طلب و به شدت خودمحور است و همیشه اینطور بوده. یکبار مادرم می خواست او را برای همیشه از خانه بیرون بیاندازد، زیرا رفتار او غیرقابل تحمل شده بود. او لجوح است و اصلا چیزی بنام مدارا و سازش را نمی شناسد. در دوران بلوغ هم همینطور بود. اما تهدید مادرمان دست کم برای مدتی کوتاه تاثیر گذاشت و رفتار او اندکی بهتر شد”.

به گفته پاول، خیرت ویلدرز در سال های دهه هشتاد در یک اداره استخدام شد، اما شرایط بد حاکم بر آن اداره او را جذب سیاست کرد.

برادر ویلدرز درباره تغییر رفتار او در آن دوران می گوید: “او می خواست تغییر ایجاد کند. ما ساعت ها در این مورد بحث کردیم که او بهتر است عضو کدام حزب بشود. در آن زمان او نه چپ بود و نه راست، بیگانه ستیز هم نبود. اما بازی سیاسی او را به شدت جذب کرد. او به تدریج عاشق قدرت شد.”

پاول تعریف می کند که برادرش در پایان دبیرستان به اسرائیل رفت و مدتی در یک شهرک یهودی نشین کار کرد و از همانجا دستخوش تغییراتی جدی شد. با گذشت زمان نسبت به مسلمانان بدبین تر شد و بعد از یازده سپتامبر و  ترور “پیم فورتن” در سال ۲۰۰۲ دریافت که یک جای خالی در سیاست هلند وجود دارد و او می تواند از اسلام ستیزی برای رسیدن به قدرت استفاده کند”.

پاول ویلدرز در مصاحبه با اشپیگل می افزاید:”من بارها با او بحث کرده ام، اما این بحث ها به او کمکی نکرده است. در مورد مسائل سیاسی او هیچ مخالفتی را تاب نمی آورد. به همین دلیل بسیاری از دوستان پیشین ، او را ترک کرده اند”.

خیرت ویلدرز از دوازه سال پیش همراه با همسر خود در محلی مخفی زندگی می کند و همواره چند محافظ شخصی دارد. برادرش می گوید: “در مناسبت های خانوادگی وقتی او حضور دارد، حرف زدن از سیاست تابو است، زیرا او به محض آن که چیزی برخلاف میلش بشنود، قهر می کند و می رود”.

از دید پاول، خیرت ویلدرز به دلیل انزوای شدید دستخوش حالاتی پارانوئید شده است. “او دیگر با زندگی روزمره عادی هیچ ارتباطی ندارد و این برای هیچ انسانی خوب نیست”.