شهروند- میلیون ها بیننده در ایالات متحده ی آمریکا و در سراسر دنیا در روز یکشنبه ۲۶ فوریه، بی صبرانه در انتظار مراسم اسکار سال ۲۰۱۷ به صفحه ی تلویزیون خود چشم دوخته بودند. در این بین انواع تحلیل های سیاسی و اجتماعی از نامزدهای اسکار و نماینده های آنها و  پیش بینی های متفاوت از شیوه های احتمالی اجرای برنامه در تمامی فضاهای مجازی جلوه می کرد.

مراسم اسکار به طرزی بسیار متفاوت با هر سال و با اجرایی بی نظیر و بسیار سرگرم کننده از جاستین تیمبرلیک شروع شد و با آمدن مجری محبوب برنامه، جیمی کیمل، در همان ابتدا سمت و سوی اسکار ۲۰۱۷  برای بینندگان روشن گردید. کیمل از همان ثانیه های اول برنامه نشان داد که امشب شب آقای ترامپ نیست. او به هر طریقی با دست انداختن رییس جمهور ایالات متحده ی امریکا و اشاره به اتفاقات اخیر سیاسی در این کشور به وضوح نشانگر روند فکری هالیوود در این ماه های اخیر بود و صدای تشویق و خنده ی هنرمندان مشهور هالیوود بر این روند صحه می گذاشت. با جلو رفتن برنامه و اتفاقات ویژه نظیر سقوط خوراکی برای حضار در مراسم از سقف سالن، برندگان ۲۴ تندیس طلایی اسکار ۲۰۱۷ اعلام شدند. برخی از مهمترین برندگان اسکار سال ۲۰۱۷ عبارت هستند از :

بهترین فیلم : مهتاب “Moonlight”

بهترین کارگردان: دامیان چزل برای فیلم “La La Land”،

بهترین بازیگر مرد: کیسی افلک برای بازی در فیلم “Manchester by the sea” افلک بعد از دریافت جایزه اعلام کرد که بازیگری را از دنزل واشینگتن آموخته است و امشب برای اولین بار است که او را می بیند.

بهترین بازیگر نقش اول زن: اما استون برای بازی در فیلم ” La La Land”

Sylvain Bellemare کانادایی برنده اسکار بهترین تدوین صدا

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: ماهرشالا علی برای بازی در فیلم “Moonlight”

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: ویولا دیویس برای بازی در فیلم حصارها “Fences”

ویولا دیویس بعد از دریافت جایزه طی یک سخنرانی احساساتی به قدرت هنر سینما در به تصویر کشیدن زندگی اشاره کرد و گفت داستان کسانی را بیان می کند که آرزوهای بزرگ داشتند و هیچ گاه تحقق پیدا نکرد.

بهترین های نقش اول و دوم اسکار امسال

و اما کانادایی ها هم در این میان یک اسکار دریافت کردند. Sylvain Bellemare از مونترال برای تدوین صدای فیلم Arrival جایزه این بخش را ازآن خود کرد.

در این میان و در کمال شگفتی و خوشحالی مردم ایران و جهان، نام اصغر فرهادی کارگردان بنام ایرانی برای فیلم “فروشنده” و در بخش فیلم های خارجی توسط مجریان برنامه اعلام شد و خانم انوشه انصاری و آقای فیروز نادری برای گرفتن جایزه ی این هنرمند بنام بر روی سن اسکار رفتند و بیانیه او را، که اشاره به محدودیت های سفر ایرانیان و شهروندان ۷ کشور اسلامی دیگر داشت، قرائت کردند.

برنامه ی اسکار ۲۰۱۷ سرگرم کننده و با اشتباهی بزرگ به پایان رفت وقتی در پایان این مراسم جایزه ی بهترین فیلم به جای فیلم “Moonlight” اشتباهی به فیلم “La La Land” داده شد و تهیه کننده “سرزمین هپروت” این اشتباه را تصحیح کرد و اسکار را به صاحبان اصلی اش برگرداند.