محمد رحیمیان

بر روی ساحل ماسه ای، درست کنار آب می دویدم. آن روزها دیر به پای کودکانه ام می رسید و من فرق نخواستن او را با نتوانستن نمی دانستم. گمان می کردم آنقدر بزرگ شده ام که نمی تواند به من برسد.

اگر دستش به من می رسید باید می ایستادم. دور من با چوب، خطی می کشید، باید می ایستادم تا امواج به تدریج خط را از میان ببرد. این ظاهراً بازی ما بود. گاه از ایستادن طولانی، چهره ام تلخ می شد و رنجور، اما مغرور بودم و سرکش. او به من درس صبوری می داد و من همراه با قد کشیدن و عبور سن، معنای بازیهایش را می فهمیدم. آن روزها نمی دانستم زمانی که از دست می دهمش در دایره ای به نام ناچاری می ایستم تا از دور نظاره کنم خاک سپاری اش را. نمی دانستم دستهایی که با مهارت، گاه تکیه گاهم می شد و گاه پرتاب کننده ام به جلو، روزی دور از فشردن بازوانم، زیر خروارها خاک فاصله ای می سازند بین ما. امروز اگر قرار باشد به تقدیر بکشانمش برای قدرت قلم، نیاز به شکافتن سینه ام دارم و قلبی که از غم ندیدنش می گرید. زمان با توانمندی مرا بارها به گذشته می کشاند و صدای مهربانش چون نوایی خوش، آهنگ صحنه های ناب روزهای رفته است.

در خانه راه می روم و خسته از تکرار، با او سخن می گویم. من بر خلاف رسم ها و سنت ها، در جهتی متفاوت با سوگواری های متداول، با غم دوری اش مویه می کنم. از دستهایم که به آسمان زنجیر کردم و پایی که در خاک مانده و زجر دردی که از دلم بر می خیزد، چیزی دیگر نمی نویسم.

فردا دوباره آفتاب طلوع خواهد کرد. عکسش را به قاب نمی گذارم. جایی برای سپردن نگاهش ندارم. در خانه ام راه می رود و من دیگر به از دست دادن امروز و دل سپردن به دیدار فردا عادت کرده ام. آخرین بار که با او صحبت کردم کاملا سرحال، امیدوار بود در بهار یکدیگر را ببینیم. ساعت به وقت آنها ۳ بعد از ظهر بود. ساعت ۵ آن روز به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. او هرگز در عمرش سیگار نکشید و به ورزش علاقمند بود. پدرم را در منتهای سلامت قلب، به دمی از دست دادم.

امروز می خواهم برایتان بنویسم سکته می تواند هر لحظه رخ دهد. خانواده شاد شما می تواند به سرعت در مسیری غیر عادی قرار گیرد. می توانید نوشته مرا در مقاله هفتگی تان چاپ کنید شاید کسی مکثی نماید و فکر چاره ای.

مرگ می تواند در یک قدمی ما باشد در حالی که نمی توانیم با آن مقابله کرده و یا بگریزیم…

فردا روز دیگری است.                                                                                                                   

پروانه ابراهیمی

 

***

واژه سکته قلبی برای هیچ یک از شما عزیزان بیگانه نیست در واقع سکته قلبی عبارت از انهدام قسمتی از عضله قلب است که به علت از بین رفتن جریان خون در آن قسمت از قلب می باشد. این توقف گردش خون می تواند به طور ناگهانی بدون هیچ مقدمه دردناکی نمایان گردد. عواملی چون افراط در استعمال دخانیات، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی و غیره می تواند جزء اصلی ترین عوامل سکته محسوب گردد. همانطور که می دانید سلامت دو ویژگی دارد که یکی نیاز اساسی و عمومی مردم است و دیگر اینکه سلامت در معرض تحولات گسترده ای قرار دارد در واقع علم و فناوری امروز، سیمای بیماری ها را دگرگون می کند، ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است توجه به رشد آمار بیماری هاست و نیاز انسان به منبع خاص و قوی که بتواند در زمان رویارویی با بیماری به کمک انسان بشتابد.

بر اساس آمار، سکته قلبی در میان زنان مرگ آورتر از مردان است، اما این به آن معنا نیست که مردان کمتر از زنان دچار سکته می شوند. برای مثال هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان آمریکایی به خاطر گرفتگی کامل یک شریان اصلی دچار سکته های قلبی شدید می شوند.

پزشکان معتقدند استرس یکی از عوامل  تشدیدکننده حملات و سکته قلبی در مبتلایات به بیماریهای قلب و عروق است. از طرفی دیگر شیوع ابتلا به بیماری های قلبی در زنان بعد از یائسگی بیشتر از مردان است چرا که به دلیل قطع هورمون های زنانه و تأثیرات و نقش حفاظت کننده این هورمون ها، شیوع بیماری های قلب و عروق در زنان افزایش می یابد. همانطور که توجه می فرمائید به دلیل تغذیه های ناسالم، افزایش تعداد افراد سیگاری، افزایش وزن و استرس های گوناگون آمار سکته قلبی نسبت به سالیان گذشته بالاتر است. نمی توانیم سکته را از نقطه نظر پزشکی بررسی کنیم چرا که در این مقام نیستیم، اما اطلاعات جمع آوری شده بالا را به همان نیازی که در ابتدا اشاره کردیم، پیوند می دهیم.

همه ما در زندگی تعهداتی داریم نسبت به خودمان و افرادی که به آنها وابسته ایم بنابراین باید مانند بسیاری از پس اندازهای زندگی مان، برای برخورد با بیماری چون سکته نیز پس اندازی داشته باشیم. بیمه همان صندوق پس انداز شماست، البته با تفاوت های بزرگی. شما رقمی را به بیمه پرداخت می کنید و معمولاً در زمان Claim آنچه دریافت می کنید بسیار بالاتر است. بیمه متناسب با توان مالی شما برنامه های متفاوتی را ارائه می دهد و برای هر مشکلی می تواند به اشکال گوناگون شما را یاری دهد.

آیا فکر نمی کنید بهتر است در روز سلامت به آن فکر کنید؟ آیا بهتر نیست وقتی را برای مشاوره بیمه کنار بگذارید؟ شما پس انداز می کنید و خانه ای می خرید. شما برای آینده فرزندانتان هزاران نقشه در سر دارید. هنگامی که ماشینتان خراب می شود به فکر جایگزین آن هستید. به لباسهای زیبا توجه دارید و هر از گاهی بسته به توانتان آنها را جدید می کنید. خودتان در این چرخه طبیعی کجا قرار دارید؟ سلامتی شما و حفظ اندوخته هایتان در آینده در کدام قسمت اندیشه تان لانه کرده؟ لطفاً جستجو کنید، به اطراف نگاهی دقیق تر بیاندازید. یقین داریم که دیگر به بیمه بهتر فکر خواهید کرد، چرا که بیمه می تواند همه آنچه را که نیاز دارید برآورده سازد. سکته قلبی حتما همه افراد را از پای در نمی آورد، اما به حتم زندگی خانواده را از لحاظ مالی تحت تاثیر قرار خواهد داد. خود و اطرافیانتان را در معرض این ریسک قرار ندهید.

سئوالات و نظرات خود را برای ما ایمیل فرمایید:

 info@insufin.com

 

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین امور مالی و سرمایه گذاری کانادا است.   

www.insufin.com

www.youtube.com/sherkatbimeh