آرش عزیزی

 

صلح طبقاتی تمام میشود

یکی از مهم‌ترین رهبران اتحادیه‌های کارگری انتاریو این هفته هشدار داد اگر دولت لیبرال دالتون مک‌گینتی برنامه خود برای دو سال متوقف کردن اضافه دستمزدها برای بیش از ۱ میلیون کارگر بخش دولتی را به اجرا درآورد، دوران صلح طبقاتی در این استان به پایان خواهد رسید.

کن لوئنزا، رئیس سی ای دبلیو، اتحادیه کارگران خودروسازی کانادا، دوشنبه این هفته پس از مذاکرات مهمی که ۹ اگوست مخفیانه آغاز شد و هفته گذشته اتحادیه‌ها، از جمله سی ای دبلیو، از آن بیرون کشیدند، گفت:”احتمال دارد شاهد توقف کار باشیم.”

سی ای دبلیو علاوه بر کارگران خودروسازی نماینده حدود۲۰هزار کارگر خدمات درمانی و حدود ۲۵۰۰ کارگر دانشگاهی است که بخش مهمی از ۷۱۰ هزار کارگر اتحادیه بخش عمومی هستند که طبق طرح‌های دولت لیبرال قرار است تا سال ۲۰۱۴، و شاید پس از‌ آن، شاهد اضافه دستمزد نباشند (علاوه بر این تعداد ۳۵۰ هزار مدیر و کارگران غیراتحادیه‌ای هم شاهد توقف دستمزدهای خود خواهند بود).

مذاکرات اتحادیه‌ها با دولت در هتلی در مرکز شهر تورنتو پیش می‌رفت که با بیرون کشیدن اتحادیه‌های کارگری به توقف رسید. نخست وزیر لیبرال انتاریو، دالتون مک‌گینتی، یک هفته‌ای را مشغول سفر و خوش‌گذرانی بود و پس از بازگشت گفت با توجه به کسری بودجه ۱۹/۳ میلیارد دلاری که دولت استانی با آن روبرو هست، جیب‌ها خالی است. او از اتحادیه‌ها خواست “مسئولیت مشترک” را بپذیرند. مک‌گینتی دوشنبه پس از بازدید از مدرسه کاتولیک جدیدی که در حومه کیچنر افتتاح شده گفت:”بودجه قبلا تعیین شده. پولی باقی نمانده. ما به روشنی گفته‌ایم. در دو سال آینده خبری از پول اضافی برای دستمزدها نخواهد بود. این توسط مجلس تصویب شده است… حالا ما از همکاران‌مان می‌خواهیم این واقعیت را بپذیرند”.

دستمزد معلمان، پرستاران و سایر کارگران دولتی شامل حدود ۵۵ درصد از مخارج دولت استانی در این زمینه می‌شود.

علاوه بر سی ای دبلیو پیش از این انجمن معلمان دانشگاهی کانادا (کایوت) و اتحادیه بین‌المللی مستخدمین خدمات (اس ای آی یو) که نماینده بیش از ۴۶ هزار مددکار است نیز از مذاکرات بیرون کشیدند.

دولت استانی امیدوار بود دور دوم مذاکرات با انجمن پرستاران انتاریو، انجمن پزشکان انتاریو و اتحادیه کارگران دولتی انتاریو (کیوپی) و یو اس دبلیو بهتر پیش برود.

دور سوم مذاکرات قرار است از ۲۰ سپتامبر تا ۳ اکتبر با اتحادیه‌های معلمان، اتحادیه کارگران برق و کارگران حمل و نقل گو (بخشی از ای تی یو، اتحادیه ترکیبی کارگران حمل و نقل) صورت بگیرد.

فرد هان، رئیس بخش انتاریوی کیوپی، نیز هشدار داده که حرف‌های دولت را نمی‌پذیرد. او در پاسخ به سئوال خبرنگار تورنتو استار در مورد این‌که کارگرانش وارد اعتصاب خواهد شد یا نه گفته:”من گوی بلورین ندارم”.

مک‌گینتی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته دولت لیبرال در طی پنج سال گذشته پایین‌ترین میزان ناآرامی‌های کارگری از زمان ثبت آرا (حدود ۳۵، ۴۰ سال پیش به تخمین مک‌گینتی) را داشته است و او به این قضیه افتخار می‌کند.

اما لوئنزا، در کنار سایر رهبران کارگری، هشدار می‌دهند که اگر دولت بخواهد به حمله خود به کارگران ادامه دهد، دوران “صلح طبقاتی” در انتاریو خاتمه خواهد یافت و کارگران وارد اعتصاب و مبارزه می‌شوند.