شهروند- روز ۳ ماه می هر سال روز آزادی مطبوعات در جهان است و هرساله نزدیک به این روز رتبه ی کشورهای مختلف در جهان مشخص شده و بسیاری از کشورها این روز را به طرق مختلفی پاس می دارند، اما بر خلاف باور عموم، کانادا جایی در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در آزادی مطبوعات ندارد و در کمال ناباوری در رتبه ی ۲۲ ام قرار گرفته است.

این سقوط در رتبه ی جهانی دلایل متفاوتی دارد از جاسوسی پلیس کبک بر زندگی ژورنالیست ها گرفته تا دستگیری و زندانی کردن یک خبرنگار که در لابرادور کانادا مشغول تهیه گزارش بود.

به یقین چنین شرایطی برای کانادا که ادعای دموکراسی و آزادی بیان دارد چندان خوشایند نیست و دولت فدرال می تواند با وضع قوانینی شرایط آزادی مطبوعات را بهبود داده و رتبه ی کانادا را بار دیگر به مکان دلخواه برساند.

این اولین بار نیست که رتبه ی کانادا در بین کشورهای جهان در رابطه با آزادی مطبوعات سقوط می کند و یک بار دیگر چنین اتفاقی در زمان نخست وزیری هارپر افتاده بود.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا می گوید که آزادی مطبوعات یکی از ارکان اصلی دموکراسی و آزادی بیان در دنیاست و باید تمام تلاش به کار گرفته شود تا از سقوط چنین امر مهمی جلوگیری به عمل آید.