هر ساله بر اساس آمار جامعه بیمه گران کانادا حدود ۱ میلیارد دلار تقلبات بیمه ای صورت می گیرد که این مبلغ از محل صندوق های خسارات پرداخت و در سال جدید در زمانی که قرار است هر کدام از خریداران بیمه- قراردادهایشان را تمدید کنند به ضریب خسارت (کل خسارات پرداختی در یک سال بخش بر کل حق بیمه های دریافتی در طول همان سال) به ایشان تحمیل می شود.

حال این سئوال مطرح است که آیا گزارش دادن تقلبات بیمه ای به مقامات مسئول یک انتخاب شخصی است یا به صورت وظیفه برای هر شهروند تعریف شده است؟ در پاسخ به این سئوال نظر شما خوانندگان محترم را به نکات ذیل که باورهای غلط ولی مصطلح در بین جامعه بیمه گذاران ( خریداران بیمه) است جلب می نماید:

۱-تقلبات بیمه ای کسی را آزرده خاطر نمی کند چون شرکت های بیمه به اندازه کافی از مردم حق بیمه می گیرند. حالا درصد ناچیزی را هم از این طریق پس بدهند اتفاق مهمی رخ نمی دهد. این مطلب اصلا صحیح نیست چرا که همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد سالی یک میلیارد دلار هر ساله از صندوق خسارات به جاعلین و سارقین بیمه ای پرداخت می شود در این میان هزینه های جانبی پلیس- گروه های امدادی- بیمارستان و مراکز کمک رسانی دیگر را هم باید اضافه کرد.

۲-کتمان حقیقت یا عدم بازگو کردن واقعیات در بیمه نامه یک تقلب بیمه ای نیست و شاید بتوان برای صرفه جویی این موارد را نادیده گرفت.

این مطلب درست نیست، بلکه یکی از مهمترین تقلبات بیمه ای با مجازات بسیار شدید را می توان مصداق همین مورد دانست. اگر این مورد برای شرکت بیمه محرز شود شخص بیمه شده حداقل برای مدت ۶ تا ۱۰ سال در زمره افراد با سابقه تقلب در نظر گرفته می شود و برای مدت یاد شده حق بیمه اش بین ۲ تا ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

۳-تعداد تقلبات بیمه ای در کانادا محدود است. متاسفانه این ادعا درست نیست چرا که در سال ۲۰۱۰ حدود ۹۳۰۰۰ اتومبیل دزدیده شده که می شود روزی ۲۵۴ اتومبیل از جانب دیگر حدود ۵۰% پرونده های خسارت در تعمیرگاه های تورنتو با شک و شبهه از طرف ارزیابان خسارت بررسی و پرداخت می شود . بعضی موارد برای شرکت های بیمه مقرون به صرفه تر است. اینکه مبالغ کم را پرداخت کنند به جای اینکه وقت و هزینه بیشتر صرف کنند تا از صحت و سقم جزییات مطلع گردند.

۴- این وظیفه مسئولان پلیس و شرکت های بیمه است تا تقلبات را کشف و مجرمان را شناسایی کنند. این مورد درست نیست چرا که اطلاع داشتن از یک تقلب بیمه ای می تواند سر نخ بی نظیری باشد که شاید پلیس و شرکت های بیمه برای رسیدن به آن ماه ها پول و انرژی صرف کنند و هرگز به آن نرسند در صورتی که هر یک از ما با یک تماس ساده می توانیم وظیفه مهم شهروندی و بیمه گذاری خود را انجام دهیم و مفید واقع شویم.

مواردی که تقلب بیمه ای محسوب می شوند ولی شاید به چشم نیایند عبارتند از:

لیست کردن اقلام خسارت که قبلا صدمه دیده اند، لیست کردن اقلام غیر واقعی و ادعا که آنها دزدیده شده اند، بزرگ نمایی برای صدمات بدنی در تصادفات رانندگی، درگیر شدن در آزمایشات پزشکی و فیزیوتراپی به قصد پرونده سازی برای بیمه که واقعا  نیاز نباشد.

اگر از تقلب بیمه ای مطلع شدید آن را به موسسه بیمه ای ذیربط با شماره تلفن ۸۷۷۴۲۲۸۴۷۷ اطلاع دهید.