روز سه شنبه ۳۱ اگوست ۲۰۱۰ بنا به درخواست کنگره ایرانیان کانادا- انتاریو مسئولان نهادهای ایرانی به اتفاق آقای رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو با وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو ملاقات کردند. این ملاقات در جهت نزدیکتر کردن جامعه ایرانیان مقیم کانادا به مقامات دولتی و سازمان های مختلف کانادایی صورت گرفت.

در این نشست که در دفتر دکتر اریک هاسکین Eric Hoskins وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو برگزار شد چند تن از مسئولان نهادهای ایرانی شرکت کرده و از اهداف و فعالیت های خود سخن گفتند. متن زیر خلاصه ای از گفت و گوهای این نشست است.

در ابتدا دکتر هاسکین از فعالیت های بشردوستانه خود در کشورهای آسیایی و آفریقایی و بنیاد خیریه ای که به اتفاق همسرش “کودکان در مناطق جنگی” بنیان گذاشته، سخن گفت و از خدمات آقای مریدی در انعکاس نیازهای جامعه ایرانی به مقامات دولت انتاریو قدردانی کرد. آنگاه آقای علیداد مافی نظام در مقام  منشی کنگره ایرانیان و اداره کننده جلسه در صحبت کوتاهی از اهمیت جامعه ایرانی و نقش فعال آن در جامعه کانادا بخصوص انتاریو صحبت کرد.

آقای مهرداد آرین نژاد مدیر فستیوال تیرگان تاریخچه کوتاهی از فستیوال تیرگان را با حاضران در جلسه در میان گذاشت و خاطرنشان کرد که وجود فستیوال تیرگان با آن ابعاد گسترده و چشمگیر و حضور تعداد زیادی هنرمند و هنردوست توانسته است یکی از جذابیت های توریستی برای بسیاری از ایرانیان علاقمند به این گونه فعالیت های هنری در آمریکای شمالی و سایر نقاط دیگر جهان باشد.

آقای احمد تبریزی بنیانگزار و رئیس هیات مدیره بنیاد پریا درباره ساختن مرکزی برای ایرانیان صحبت کرد. مرکزی که سالیان سال ایرانیان مقیم بزرگ شهر تورنتو انتظارش را می کشیدند. مرکزی که به همه ایرانیان تعلق داشته باشد، میزبان برنامه های هنری و فرهنگی ایرانیان باشد و فعالانه در خدمت به جامعه ایرانی بکوشد.

نمایندگان کامیونیتی ایرانی در دیدار با وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو نفر چهارم از چپ

نیاز سلیمی به عنوان یکی از فعالان حقوق بشر سخنران دیگر جلسه بود. نیاز سلیمی ضمن اشاره به وضعیت حقوق بشر و شرایط زندانیان و پناهندگان ایرانی و اقلیت های قومی و جنسی تحت فشار ایرانی در کانادا و از توجه اندک جامعه کانادایی به نیازها و مشکلات آنان سخن گفت.

آقای حسن حسن زاده عضو هیات مدیره  ICNetwork در رابطه با فعالیت های آی سی نت ورک و نقشی که این سازمان در کمک به کاریابی و آموزش های حرفه ای ایرانیان مقیم تورنتو داشته است سخن گفت. آقای حسن زاده عنوان کرد که کمک مالی دولت انتاریو به این سازمان در آخر سپتامبر به اتمام می رسد و این قطع کمک مالی می تواند مانع بزرگی در راه این سازمان ایجاد کرده و مانع فعالیت های آموزشی و کاریابی آنها باشد.

خانم نسرین جوانفر رابط اداره آموزش و پرورش منطقه یورک با جوامع فارسی زبان دلنگران جوانان و کودکان ایرانی بود و از عدم موفقیت چشمگیری که در بین این گروه سنی در سال های اخیر دیده شده است صحبت کرد. خانم جوانفر از دکتر هاسکین خواست که در جهت کمک به کودکان و نوجوانان ایرانی و حمایت از به کار گرفتن تعداد بیشتری از مددکاران آموزشی نقش موثری را به عهده بگیرد.

آقای داود خدابنده رئیس هیات مدیره مهندسین و آرشیتکت های ایرانی یکی دیگر از شرکت کنندگان جلسه بود. آقای خدابنده از “مهندس” به عنوان یکی از قدیمی ترین نهادهای فعال ایرانی در شهر تورنتو که نقش برجسته ای در برقراری ارتباط بین مهندسین ایرانی داشته است صحبت کرد.

آقای محمد شیخ الاسلامی بنیان گزار و رئیس هیات مدیره تورنتو ایرانیینز به نقش این نهاد در اطلاع رسانی و برقراری ارتباط بین افراد جامعه ایرانی اشاره کرد. آقای شیخ الاسلامی در ادامه سخنانش گفت بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند با این سازمان تماس می گیرند و سئوالاتشان را با این گروه در میان می گذارند. ایشان بر این نکته تاکید داشت که مهاجران ایرانی امروز نباید با همان مشکلاتی که مهاجران ایرانی بیست سال قبل با آن مواجه بودند روبرو گردند.

خانم افخم مردوخی رئیس هیات مدیره سازمان زنان ایرانی انتاریو شرحی از فعالیت های سازمان زنان را با افراد حاضر در جلسه در میان گذاشت. خانم مردوخی به نقش این سازمان در فعالیت های فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی زنان ایرانی اشاره کرد.

در خاتمه شعله خلیلی نایب رئیس کنگره ایرانیان ضمن تشکر از وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو از نقش کنگره ایرانیان در نزدیکتر کردن سازمان های مختلف ایرانی صحبت کرد. او در ادامه صحبت هایش به ضرورت حمایت از نهادهای نوپای ایرانی از طرف دولت فدرال و استانی اشاره کرد و عنوان نمود که انتاریو به عنوان مقصد نهایی بسیاری از ایرانیان مهاجر نقش بسیار حساسی را به عهده دارد و می تواند در پیوستن جامعه ایرانی به جامعه میزبان کانادایی نقش بزرگی را ایفا کند.

در این جلسه آقای رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو که همواره در حمایت از جامعه ایرانی نقش فعالی داشته اند از وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو به خاطر حمایت از کنگره ایرانیان و دیگر نهادها و مسئولان ایرانی تشکر کرده و اظهار امیدواری نمود که این ارتباط در آینده ادامه پیدا کرده و کمک های لازم در اختیار جامعه ایرانی قرار گیرد.

دکتر هاسکین حمایت خود را از ساختن مرکز اجتماعات ایرانیان اعلام کرده و اضافه کرد در گفت و گویی که با وزیر فرهنگ و جهانگردی انتاریو داشته است پشتیبانی خود را در تاسیس این مرکز اعلام کرده است. وزیر مهاجرت و شهروندی در ادامه سخنانش از خانم جوانفر و آقای حسن زاده خواست در تماس های آتی که با دفتر ایشان خواهند داشت برای گرفتن کمک های مالی که از طریق وزارت مهاجرت و شهروندی به گروه های مختلف تعلق می گیرد اقدام کنند.

دکتر هاسکین افراد حاضر در جلسه را تشویق به ادامه فعالیت هایشان کرد و گفت راهی را که شما در این مدت کوتاه پیموده اید همان راهی ست که جوامع مهاجر دیگر به کانادا پیموده اند و افزود که او و وزارتخانه تحت پوشش او امیدوار است که بتواند در رشد سازمان های مختلف ایرانی نقش فعالی را ایفا کند.

شعله خلیلی

نایب رئیس کنگره ایرانیان کانادا

info@iccongress.ca

www.iccongress.ca

۴۱۶-۸۴۰-۳۲۲۲