شهروند- سام پانوپولوس (Sam Panopoulos) شهروند یونانی کانادایی که به گفته ی خودش برای اولین بار از آناناس بر روی پیتزا استفاده کرد و خودش را مخترع پیتزای هاوایی می دانست در سن ۸۳ سالگی در شهر لندن انتاریو در بیمارستان درگذشت. خانواده اش وی را مردی بسیار مهربان، خوش قلب و بانمک توصیف می کنند و در غم از دست دادن این پدر مهربان سوگوارند.

پانوپولوس در سال ۱۹۵۴ به کانادا مهاجرت کرد و به همراه دو برادرش در صنعت رستوران داری فعال بود. او طی سالیان به رسانه ها اعلام کرد که اولین فردی است که در سال ۱۹۶۲ از آناناس در پیتزا استفاده کرد، اما ادعای او توسط بسیاری رد شد زیرا بسیاری عقیده داشتند که این مدل پیتزا برای اولین بار در استرالیا طبخ شده است.

نام سام پانوپولوس در ماه فوریه امسال وقتی رییس جمهور ایسلند اعلام کرد که آناناس برای طبخ پیتزا مناسب نیست و باید حذف گردد، در خبرها دیده شد. در جواب رییس جمهور ایسلند و در دفاع از این اختراع، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که حمایت خود را از این پیتزا ادامه می دهد. پانوپولوس به گفته ی خانواده اش سعی نداشت مشهور شود، از زندگی اش لذت برد و با آرامش و تنها یک هفته بعد از جشن ۵۰ امین سالگرد ازدواجش درگذشت.