خانم کیتی تامیلسون در تاریخ ۱۰ جون ۲۰۱۷ با استناد به مدارک مثبته مقاله ای در”گلوب اند میل” به چاپ رساند که همه را متعجب کرد. موضوع از این قرار بود که گروهی از پزشکان کانادایی که خود دارای کلینیک های خصوصی هستند با بیماران خود به صورت محرمانه و از طریق شخص ثالث تماس می گرفتند تا ایشان را راضی کنند به جای تحمل کردن زمان دوران انتظار برای استفاده از اوهیپ (بیمه درمان دولتی) ایشان با پرداخت وجوه خاصی به کلینیک های خصوصی منتقل شوند و زودتر به درمان خود بپردازند.

داستان به اینجا ختم نمی شد، بلکه وقتی وجوه را از بیماران مستقیم اخذ می کردند آن موقع بدون اطلاع بیمار برای اوهیپ هم صورتحساب می فرستادند به این معنی که برای یک عمل جراحی از دو طریق حق الزحمه دریافت می کردند. بیمارانی (قربانیان تقلب بیمه ای- پزشکی) که حاضر شدند در این تحقیق و تجسس پلیس شرکت کنند عبارتند از:  خانم روزالیا گوتری- آقای پل داتون و خانم کارولین پارپان.

از چپ: روزالیا گوتری- پل داتون و کارولین پارپان

دکتر ویلیام ریگین (مستقر در ایالت بریتیش کلمبیا- ونکوور) یکی از پزشکانی است که خانم رزالیا را ۱۶ ماه معطل کرد تا به مداوای شانه مجروحش بپردازد و در آخر، هم از ایشان ۴۳۵۰ دلار دریافت کرد و هم بیمه درمانی ایشان را تا سقف تعهد چارج کرد. در این تحقیق که تازه با شکایت این سه بیمار شروع شده تا به حال ۴۷ بیمار دیگر اسامی شان کشف گردیده که به همین طریق سرکیسه شده اند و پرونده هایشان نزد مقامات نظامی و حقوقی مفتوح شده است.

در ادامه گلوب اند میل موضوع دوران انتظار طولانی را مد نظر قرار داده و سیستم درمان دولتی را به چالش کشیده که چرا به پزشکانی که در خدمت این سیستم هستند اجازه تاسیس سیستم موازی را می دهند تا باعث نارضایتی از مهمترین و حیاتی ترین مکانیزم درمان شوند. اگر هم قرار است سیستم درمان مکمل تاسیس شود اقلا به پزشکانی که مشغول خدمت رسانی هستند این حق انتخاب داده شود که در یکی از این دو سیستم انجام وظیفه نمایند.

گلوب اند میل در ادامه تحقیقاتش به ۷۱ کلینیک خصوصی در سراسر کشور ( کانادا) دست یافته که همگی متعلق به پزشکانی است که مشغول خدمت رسانی به سیستم درمان دولتی هم هستند و در اغلب قریب به اتفاق از  بیماران حق الزحمه دریافت شده و ارقام دریافتی اصلا سنخیتی با هزینه های معمول ندارد و بسیار بالاتر است.

اسامی کلینیک هایی که در سراسر کانادا مورد تحقیق گلوب اند میل قرار گرفته عبارتند از:

Boutique physician

Diagnostic imaging

Gastrointestinal screening

Ophthalmology

Surgical

این کلینیک ها در ایالات انتاریو ـ آلبرتا ـ بریتیش کلمبیا ـ نوا اسکوشیا ـ کبک و ساسکاچوان بوده اند. به نظر می رسد که در هر موردی داشتن مشاور امری ضروری شده است.