مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس،‌ روز چهارشنبه ۳۱ خرداد از «قطع مکرر برق و آب در استان خوزستان» ‌گفت که این موضوع وضعیت را برای مردم بحرانی کرده است. به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فارس، نماینده شادگان با اشاره به گرمای ۵۰ درجه در اکثر شهرهای خوزستان،‌ از جمله شادگان،‌ افزود: «مردم در شادگان نه آب برای کشاورزی دارند و نه آب برای شرب.»

این نماینده مجلس از وزارت وزارت نیرو به دلیل انجام ندادن اقدامی عملی برای رفع این مشکل گفت: «آب رسانی با تانکر جوابگوی این وضعیت نیست و با توجه به جمعیت بالای ۳۰ روستای حوزه انتخابیه ام نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.»

در روزهای اخیر، گزارش هایی در مورد قطع آب و برق در برخی از شهرهای استان خوزستان مانند اهواز و آبادان انتشار یافته است.

در پی قطع برق اهواز به دلیل افزایش دما به بیش از ۵۰ درجه و آتش گرفتن یک پست انتقال در روز ۲۷ خرداد، مدیرعامل شرکت برق اهواز اعلام کرد که مشکل «به‌صورت موقت» حل شده، اما برق «بخش کوچکی» از شهر همچنان قطع است.

همچنین خبرگزاری تسنیم خبر داد که برق بخش‌هایی از آبادان نیز بامداد روز یکشنبه قطع شد. برق و آب شهرستان ایذه نیز در روزهای گذشته چند بار قطع شد.

در این ارتباط،‌ غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس،‌ روز ۲۸ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان،‌ وابسته به قوه قضائیه، با اشاره به قطعی برق و آب در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز، امیدیه و ماهشهر افزود: «در آبادان و شهرهای اطرافش هر روز تقریباً ۸ – ۹ ساعت قطعی برق داریم.»

نماینده آبادان در مجلس با اشاره به اینکه «گذران عمر در این شرایط برای مردم بسیار جانکاه است» اضافه کرد: «مشکلات آب در شهرهای حاشیه‌ای آبادان هم در این گرما بسیار طاقت‌فرسا شده‌اند و مردم از آب لجن استفاده می کنند.»

او همچنین گفت که در شهر اروند در «برخی مناطق ۶ روز- ۶ روز قطعی آب» دارند.

این نماینده مجلس با انتقاد از مسئولان دولتی افزود: «از فرماندار تا متولیان امور برق استان تا وزارتخانه هرکسی می‌گوید من به فکر مردم هستم، دروغ می گوید.»

پیش از این و در هفته پایانی بهمن سال گذشته نیز برق و آب اهواز و تعدادی از شهرهای استان خوزستان به دلیل طوفان گرد و غبار قطع شد و تعدادی از شهروندان اهوازی چند بار در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

در پی این اعتراض‌ها، فرماندهی انتظامی خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه تجمع در مقابل استانداری خوزستان را ممنوع اعلام کرد.

در آن زمان خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که در پی این اتفاقات، هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، و شهریار بذرکار مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، برکنار شده‌اند.

پس از این اتفاقات، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، روز سوم اسفند ۹۵ مصوبه هیئت دولت مبنی بر اختصاص ۳۰ میلیارد تومان با هدف «تثبیت کانون‌های بحرانی گردوغبار» در کوتاه‌مدت را به پنج وزارتخانه و سازمان ابلاغ کرد.

در کنار بحران ریزگردها موضوع مناسب نبودن آب آشامیدنی برخی از شهرهای خوزستان و طرح های انتقال آب از این استان به استان‌های همجوار نیز در سال‌های گذشته اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است.