شهروند- ۲۸ ام ماه می روز جهانی بهداشت قاعدگی (پریود) در جهان است. هدف از ایجاد چنین روزی افزایش دانش و آگاهی درباره ی این مساله ی مهم زنان در جهان است. بسیاری از زنان و دختران در جهان، حتی در کانادا، در هنگام پریود به ضروری ترین نیاز خود یعنی نوار بهداشتی و تامپون دسترسی ندارند و این کمبود بهداشت آنها را به خطر می اندازد و موجب بسیاری از عفونت ها و بیماری های زنانگی می شود.

به لطف فعالیت و تلاش فعالان حقوق زنان در این حوزه تابوی “پریود” در جهان در حال شکستن است و بسیاری از زنان بدون شرم از این اتفاق و مسایل پیرامون آن و نیازهایشان سخن می گویند. به همین مناسبت بورد مدارس واترلو در انتاریو اعلام کرد که از این به بعد نوار بهداشتی و تامپون را به صورت رایگان در مدارس در اختیار دانش آموزان قرار خواهد داد.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته ی جهان زنها می توانند در دوران پریود خود از مرخصی با حقوق استفاده کنند. اما به گفته ی فعالان در این حوزه هنوز در بسیاری از کشورها نمی توان به راحتی از این مساله سخن گفت و بسیاری از زنان با مشکلات و دشواری های زیادی در محیط کار روبرو هستند و نمی توانند به راحتی ابراز کنند که به دلیل پریود امکان ادامه ی کار را ندارند. شاید دیگر زمان آن فرارسیده باشد که تابوی این امر مهم به صورت کامل شکسته شود و این شرم تاریخی کامل از بین برود.