شهروند- این روزها تمام کانادا در حال آماده شدن برای جشن روز اول جولای در این کشور است. روز اول جولای هر سال ” روز کانادا” نامیده می شود و یادآور پیمان اتحادی است که ۱۵۰ سال پیش در تاریخ اول جولای سال ۱۸۶۷ در این کشور نوشته و بسته شد. بسیاری از ما این روز را تولد کانادا می نامیم و بی صبرانه منتظر ۱۵۰ امین سالروز تولد این کشور هستیم غافل از اینکه سن کانادا از شناسنامه اش بسیار بیشتر است.

نامیدن این روز به عنوان روز تولد ۱۵۰ سالگی کانادا غلط نیست اگرچه به طور کامل درست هم نیست و باید برای استفاده از لغت “تولد” بسیار دقت کرد. کانادا حدود ۲۰۰ سال قبل از سال ۱۸۶۷ و بستن پیوند اتحاد بین بخش های مختلف کانادا که در آن زمان Upper  و Lower  کانادا نامیده می شد، وجود داشت. قرن ها قبل از اتحاد کانادا، بومیان کانادا در این کشور به لحاظ اقتصادی فعال بودند و تجارت پوست در این کشور در جریان بود. باید توجه داشت که تعیین یک تاریخ مشخص برای تولد یک کشور امری کاملا سیاسی است زیرا نمی توان تاریخ دقیقی را برای شکل گیری هیچ کشوری در نظر گرفت، زیرا هویت تاریخی یک کشور فرای تنها یک پیمان سیاسی برای پایان دادن به منازعات قومی در نقاط مختلف آن است.

در سال های قبل از اتحاد کانادا، این کشور دستخوش بازی های سیاسی و جنگ های فراوان و هجوم بسیاری از اقوام اروپایی بوده است و غالبا از یکی به دیگری پاس داده شده است تا زمانی که سرانجام با نوشتن پیمان اتحاد در سال ۱۸۶۷ یعنی دقیقا ۱۵۰ سال پیش این منازعات پایان داده شد و بخش بالایی کانادا که امروزه انتاریو نام دارد و بخش پایینی که کبک نامیده می شود با دو استان نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا کانادا را تشکیل دادند و آقای جان مک دونالد به عنوان اولین نخست وزیر کانادا برگزیده شد. بعدها استان های دیگری نظیر جزیره پرنس ادوارد، مانیتوبا، بریتیش کلمبیا به این اتحاد پیوستند و در نهایت در سال ۱۹۴۹ نیوفاندلند نیز به آنها اضافه شد.

جالب است بدانیم که کانادا تا سال ۱۹۶۵ پرچمی به شکل امروزی نداشت و اولین بار از این پرچم در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد. همچنین سرود ملی کانادا برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ پخش شد و مردم در آن روز از نقاط مختلف به سرود ملی “O Canada” گوش فرا دادند و در نهایت در سال ۱۹۸۳ روز اول جولای به عنوان روز کانادا برگزیده شد.

کانادا کشوری است که هر روز متولد می شود و روحیه جوانی دارد. سن شناسنامه ای این کشور بسیار جوانتر از سن تاریخی آن است که سعی می کند با این سن جوان تطبیق پیدا کند.

جلد شهروند ۱۶۵۳

روز اول جولای کجا برویم

در گوشه و کنار شهر تورنتو همچون سایر شهرهای کانادا جشن های مختلفی برپاست. از این فرصت استفاده کنیم و در کنار سایر هموطنانمان در جشن و سرور شرکت کنیم.

تماشای آتش بازی

در میدان ناتان فیلیپس (شهرداری تورنتو) از ۳۰ جون تا ۳ جولای ساعت ۱۰:۵۵ شب، در پایان کنسرت آتش بازی داریم.

ساکنان نورت یورک و غرب و شرق تورنتو هم می توانند از آتش بازی های این مناطق دیدن کنند. روز اول جولای ساعت ۱۰:۵۵ شب در میدان مل لستمن (نورت یورک)، هامبر بی پارک (Humber Bay Park West)  و اسکاربرو سیویک سنتر آتشی بازی برقرارا ست.

برج سی ان CN Tower روز کانادا (اول جولای) ساعت ۱۰:۳۰ شب آتش بازی خودش را دارد هماهنگ با موسیقی که از موج ۹۷.۳FM پخش می شود.

آنها که نزدیک دریاچه انتاریو و هاربرفرانت زندگی می کنند می توانند ساعت ۱۰:۳۰ شب اول جولای آنجا آتش بازی را تماشا کنند.

جشنواره کباب خوری Rib Fest در سنتنیال پارک اتوبیکو هم آتش بازی خودش را در ساعت ۱۰ شب اجرا می کند.

همچنین Amesbury Park در نورت یورک ساعت ۹:۴۵ آتش بازی دارد و در منطقه Beaches در Ashbridges Bay Park  ساعت ۱۰ شب آتش بازی را تماشا کنید.

بازدید رایگان از موزه رویال انتاریو

موزه رویال انتاریو درهای خود را روی بازدیدکنندگان در روز اول جولای باز گذاشته و شما می توانید بدون پرداخت بلیت از بخش های مختلف موزه از جمله نمایشگاه های دائمی اش دیدن کنید . موزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر در روز کانادا باز است.

سلفی با بزرگترین مرغابی لاستیکی

دولت انتاریو یک مرغابی بسیار بزرگ لاستیکی تهیه کرده که در دریاچه انتاریو شناور است و توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می کند. اگر در Redpath Waterfront Festival شرکت کنید می توانید در کنار دیدنی ها، سرگرمی ها و خوردنی های آنجا، یک سلفی هم با این زیبای عظیم الجثه بیندازید.

میهمانی رقص در هاربرفرانت سنتر

۳۰ جون یک مهمانی رقص در هاربرفرانت سنتر از شب شروع میشه و تا فردا صبحش ادامه دارد چون یک سری دی جی مشهور و محبوب در صف اجرای آهنگ قرار دارند. بلیت این میهمانی را اگر آنلاین خریداری کنید ۱۵ دلار است.

 

کنسرت های رایگان

از ۳۰ جولای تا ۳ جولای چهار سن در میدان ناتان فیلیپس برای کنسرت های مختلف برپاست. هنرمندان کانادایی در این چهار روز هنرنمایی می کنند از جمله

  Buffy Sainte-Marie  ،  the Barenaked Ladies، Maylee Todd  و  Ron Sexsmith

همچنین در میدان مل لستمن هم کنسرت خوانندگان و گروه های کانادایی برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر از این لینک دیدن کنید:

http://www1.toronto.ca/wps/portal/contentonly?vgnextoid=19197eee9e048510VgnVCM10000071d60f89RCRD

 

پیشاپیش روز کانادا بر همگی دوستداران صلح و آزادی در این کشور و در جهان مبارک.