در گردهم آیی اخیر صنعت بیمه که در تورنتو کانادا برگزار شد کارشناسان و محققان زیادی شرکت داشتند و حول مسایل متفاوتی بحث و تبادل نظر شد. یکی از مواردی که توجه همگان را به خود جلب کرد نقش موبایل تلماتیک در بیمه اتومبیل بود. ابداع نرم افزارهای متفاوت در موبایل های پیشرفته انقلاب جدیدی در بازاریابی/کنترل کیفیت و فروش ایجاد کرده است.

آقای تد گرامر کارشناس ارشد بیمه و مدیر بخش تکنولوژی در سخنانی از ابداع نرم افزار جدیدی در موبایل پرده برداری کرد که این اختراع عملکردی مشابه جعبه سیاه دارد، به این معنی که با هر عکس العملی در اتومبیل شروع به ضبط موارد کرده و به مرکز مربوطه که می تواند شرکت بیمه یا هر یک از مراکز ذیصلاح انتظامی و حقوقی باشد گزارش کند. نمونه ها به قرار ذیل است:

ارسال تکس توسط تلفن همراه ـ نگه داشتن موبایل در دست ـ مدتی که بلو توس در اتومبیل روشن است ـ شماره هایی که با تلفن همراه در طول زمان رانندگی تماس گرفته شده ـ تکان خوردن شدید اتومبیل ـ ترمز ناگهانی ـ تیک آف (گاز دادن سریع در زمان حرکت) ـ حالات روحی راننده که باعث شدت یافتن ضربان قلب شود و یا افزایش میزان تعداد تنفس وی که ناشی از موارد بیرونی است (دستگاه موبایل بایستی تماسی با بدن راننده داشته باشد) و زمان رانندگی در طول شبانه روز مخصوصا از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح .

آقای تد گرامر در ادامه سخنانش گفت که این اول راه است و با تکمیل یافته ها و اضافه کردن چند پارامتر دیگر به این نرم افزار جدید صنعت بیمه قادر است هر چه بیشتر از پیش به رانندگان با سابقه خوب تخفیف ارایه نماید و در مقابل رانندگان بد را با حق بیمه های اضافی تنبیه کند. هر گونه صدای اضافی یا بهتر است بگوییم مزاحم در سیستم جدید بررسی شده و دارای امتیاز منفی و مثبت خواهد بود. این جریان به مثابه آن تبلیغ معروف است که می گوید : ” لبخند بزنید شما جلوی دوربین مخفی هستید”.

در ادامه همه این بحث ها مهمترین عاملی که توسط آقای تد گرامر به عنوان مزیت این نرم افزار جدید معرفی شد استفاده اش در زمان حادثه و بررسی نوع، شدت و عامل اولیه تصادف می باشد. به واقع چه چیزی بهتر از یک فیلمبرداری و ثبت دقیق تصادف است آنهم تصویری که از چند ثانیه قبل از حادثه شروع شده و تا پایان آن ادامه داشته باشد.

اما این همه داستان نیست چرا که قانون رعایت حقوق فردی و قانون گذاران مربوطه همگی دارای نظرات متفاوتی هستند که لزوما همسو هم نیست و معتقدند برای نصب چنین چیزی روی دستگاه موبایل که وسیله کاملا شخصی است بایستی نه تنها رضایت دارنده را کسب کرد، بلکه شاید این نرم افزار باعث خدشه دار شدن روح آزادی های شهروندی هم بشود و این اطلاعات کاملا شخصی است و می تواند بعدا علیه هر شخصی استفاده شود.

حالا این یک انتخاب است که در مقابل شهروندان گذاشته شده که از میان این دو راه یکی را انتخاب نمایند یا تسلیم شدن در مقابل تکنولوژی و استفاده وافر از آن یا احترام گذاشتن به حقوق فردی و شهروندی تا آنجا که هیچ چیزی ارزش خدشه دار شدن آن را نخواهد داشت.

نظر شما چیست و در زمره کدام گروه قرار دارید؟