از آخرین باری که برای معاینه لثه هایتان به دندانپزشکی مراجعه کرده اید چقدر می گذرد؟ آیا در گذر زندگی ماشینی، منتظر می مانید که دردی شما را خبر کند …


شهروند ۱۲۵۱  پنجشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹


 

از آخرین باری که برای معاینه لثه هایتان به دندانپزشکی مراجعه کرده اید چقدر می گذرد؟

آیا در گذر زندگی ماشینی، منتظر می مانید که دردی شما را خبر کند یا فرصتی دارید که گاه وضعیت خود را بررسی کنید؟

آیا می دانید در لبخند زیبای شما، سلامت و زیبایی دندانتان، اولین جای مورد توجه مخاطب شماست؟

اگر فرصت خواندن مقاله امروز ما را دارید لطفا به لثه خود با دقت نگاه کنید.

مخاط پوشاننده دهان در نواحی دندان لثه نام دارد. لثه سالم کاملا بر روی استخوان چسبیده است. لثه سالم صورتی است. رعایت بهداشت دهان و دندان مثلا با مسواک کردن و نخ کشیدن، خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. گاه ممکن است روی دندانتان لایه ای احساس کنید که با کشیدن ناخن بر دندان به زیر ناخن جمع شده و به راستی با مسواک زدن پاک می شود. این لایه که بیرنگ و چسبنده است و از تجمع میکروبهای دهان بر روی زمینه و لایه چسبنده ای از بزاق تشکیل می شود پلاک میکروبی است. حال اگر این پلاک میکروبی هر روز  و یا در مراحل اولیه از سطح دندان تمیز نشود املاح موجود در بزاق و مواد غذایی بر آن رسوب نموده و منجر به ایجاد جرم دندان ـ که لایه ای سخت است ـ می گردد. این جرم تنها با عمل جرم گیری توسط دندانپزشک برداشته می شود. احتمالا در این شرایط شما چند مورد را مطرح می کنید. یکی اینکه باید فرصتی پیدا کنید و آن را به زمان دیگری موکول می کنید. دیگر اینکه آن را جدی نمی گیرد، چرا که گمان دارید موارد مهمتری پیش رو دارید و بزرگتر از همه، از هزینه های دندانپزشکی وحشت دارید. در بخش پزشکی بیش از این وارد نمی شویم چرا که قصد داریم به بخش مالی آن بپردازیم. اول اینکه فرصتی برای خود، مهمترین زمان زندگی شما قلمداد می شود. فقط در صورت سلامت می توانیم فردا را مطابق خواسته هایمان عوض کنیم و یا در جهت تمایلاتمان آن را ادامه دهیم. طعم شیرین چگونه زندگی کردن تنها در سایه سلامت جسمی مهیاست. برای آن فردا را انتخاب نکنید. دوم اینکه موردی مهمتر از شما وجود ندارد. اگر معتقدید فرزندانتان را دوست دارید، اگر عشق همسرتان در قلب شماست، پس نخستین کسی که باید دوست بدارید خودتان هستید. بدون عشق به وجود خود نمی توانید عاشق خوبی باشید و سوم مورد هزینه های شماست که در اینجا ما وارد می شویم.

بیمه دندانپزشکی، بیمه دارو و فیزیوتراپی همه و همه در جهت کمک به شما در تعدیل هزینه هاست.

شما می توانید با بیمه مناسب مرتب وضعیت دندان و لثه تان را چک کنید و قبل از بزرگ شدن هر مشکلی آن را حل نمایید. بیمه مناسب با وضعیت و توان مالی شما مرتبط است، لذا بی شک می توانیم با توجه به تنوع موجود، بیمه ای انتخاب کنیم که جوابگوی نیازمان باشد. طبق بررسی و آمار به دست آمده به دلیل عدم توضیحات کامل و پلان مناسب، عمده افراد به مشکلاتی برخورد می کنند. بیمه دندانپزشکی با توجه به طیف وسیع پوشش می تواند موجب جلوگیری هزینه های فراوان فردا و فرداهای دیگرمان شود. به اشتباه، بعضی تصور می کنند بیمه دندان تنها هزینه های سرسام آور دندانپزشکی را پوشش می دهد، در صورتی که با بیمه های ساده می توانیم ضمن پرهیز و جلوگیری از بیماریهای دندان و دندانپزشکی از هزینه های بالا در این خصوص جلوگیری به عمل آوریم. بد نیست بدانیم افراد بسیاری هستند که به لحاظ رعایت در این خصوص هیچگاه هزینه های سنگین نداشته و حتی نیاز به پوشش بالا هم ندارند. همانطور که همه به خوبی می دانیم پیشگیری بهتر از معالجه است و بیمه همان پیشگیری است. 

شاید وقت آن رسیده که از آن سیستم آموزشی که برخی با آن رشد کردیم کمی فاصله بگیریم. سیستمی که در صورت درد ما را به معالجه وادار می کرد. امروز روز دیگری است. آفتاب علم و دانش بر روی زندگی سایه انداخته. بیمه چتر حمایتی شماست. آن را همیشه همراه داشته باشید چرا که هر لحظه ممکن است باران ببارد. در سرزمین آرزوها می توانیم چتری تقدیمتان کنیم به وسعت توانایی تان.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا

moe@insufin.com